KAKO JE SIROMAŠNI SELJAK POSTAO NAJVAŽNIJI ČOVJEK U POVIJESTI: Njegovo prezime ulijeva STRAH u kosti, izumio je „LETEĆI TENK“, a zbog ovoga je postao najveći ikad

Portal „Slobodna Bosna“ nastavlja svoj serijal iz povijesti

  • Jeste li znali

  • 09. Feb. 2019  09. Feb. 2019

  • 0

Junak naše današnje priče je Sergej Vladimirovič Iljušin.

Rodio se u ruskom selu Diljalevo. Bio je sovjetski general i dizajner zrakoplova, koji ih je u posljednja tri desetljeća projektirao više od 50 vrsta.

Posebno je poznat po jurišnom avionu „Il-2“ dizajniranom za sovjetsko ratovanje u Drugom svjetskom ratu, jednim od najboljih borbenih aviona u povijesti zrakoplovstva.

Iljušin Il-2 je sovjetski vojni zrakoplov, lovac-bombarder, iz vremena Drugog svjetskog rata. Ideja za sovjetski jurišni zrakoplov nastala je tijekom 1930-ih. Il-2 dizajnirao je Sergej Iljušin 1938.godine.

Neobično za to vrijeme, sam Iljušin je predložio Josefu Visarjonoviču Staljinu ideju „letećeg tenka“, te tražio dozvolu za dizajn i konstrukciju takvog zrakoplova u svom dizajnerskom birou. Ideja je odobrena te su naručena dva prototipa.

Prototip TsKB-55 bio dvosjed, sa oklopom teškim 700 kg koji je štitio posadu, motor, hladnjak i spremnik goriva. Zrakoplov je težio oko 4700 kg. Prvi puta je poletio 2. listopada 1939. Na državnom natječaju pobjedio je zrakoplov Sukhoi Su-6, te dobio oznaku BŠ-2.

Zrakoplov BŠ-2 bio je pretežak te je koristio preslabi motor, Mikulin AM-35 snage 1022 kW, koji je bio dizajniran da razvija najveću snagu na velikim visinama. Redizajnirani model, drugi prototip oznake TsKB-57 bio je jednosjed sa snažnijim motorom Mikulin AM-35 snage 1254 kW (optimizirani model motora AM-35). TsKB-57 je prvi puta poletio 12. listopada 1940. U ožujku 1941. odobren je za proizvodnju, te je u travnju iste godine dobio oznaku Il-2. Isporuke zrakoplova vojnim jedinicama započele su u svibnju 1941.

Tijekom drugog svjetskog rata proizvedeno je nekoliko verzija zrakoplova sa različitim motorima, naoružanjem, kao jednosjed ili dvosjed. Prototip dvosjed sa preslabim motorom, pokazao se preteškim, te je zamijenjen jedosjedom. U prvim ratnim zadacima zrakoplov se pokazao odličnim u napadima na zemljane ciljeve, ali zbog velikih gubitaka koje su nanosili neprijateljski lovaci, te razvoja snažnijih verzija motora, uvedene su dvosjed verzije u proizvodnju početkom 1942. godine i proizvodile se do kraja rata.

Iljušin je sa svega 15 godina već radio kao radnik u tvornici Jakovo u Kostromskoj guberniji, zatim u tvornici Gorelin u Ivanovu, u poduzeću "Osipov" u Vologdi, u zračnim lukama Nevski, Tentelevsky i St. Petersburg. Tada je prvi put u životu vidio avion. Letenje i avioni postali su njegova opsesija. Do Prvog svjetskog rata radio je razne zadatke od vozača mlijeka, radnika na željezničkoj pruzi Amur, do pomoćnika mehaničara u baltičkom brodogradilištu.

Foto: Public

Za vrijeme rata 1915-1916. bio je podoficir u zapovjedništvu Vologdske vojske, 1917. godine. Ponovno je imenovan za pomoćnika zapovjednika tehničara zračne luke Petrograd. U to vrijeme polaže ispit za pilota u Sveresko Aero Clubu. Do 1919. godine radio je na poslovima voditelja komunalnog poduzeća Vologda. Tri godine kasnije radio je kao zračni mehaničar, komesar mobilnih zračnih radionica na Kavkazu i Kubi . Od listopada 1921. do lipnja 1926. pohađa i završava Akademiju Zhukovskog ratnog zrakoplovstva.

Tijekom studije dizajnirao je tri jedrilice, a posljednji pod nazivom "Moskva" osvojio je prvu nagradu na natjecanju u Njemačkoj. Nakon što je diplomirao, imenovan je za predsjednika zrakoplovne sekcije Znanstvenog odbora zrakoplovstva, a nakon toga postaje voditelj projektnog biroa CAGI, kao i voditelj Središnjeg graditeljskog ureda CKB-a. Od 1935. do 1970. vodeći je sovjetski projektant zrakoplova, a 1970. godine odlazi u mirovinu zbog bolesti.

Foto: Public

Sergej Vladimirovič Iljušin cijeli je život posvetio zrakoplovima. Tijekom svog radnog vijeka radio je na više od 50 projekata raznih zrakoplova. Da je u svom životu dizajnirao samo jedan zrakoplov Il-2, ušao bi u povijest. Bio je neumorni istraživač, inovator koji je promatrao projektiranje jedrilica, vojnih i putničkih zrakoplova, s različitim pogonskim sustavima. Izgradio je dvotaktni zrakoplov CKB-30, koji je postigao nekoliko rekorda.

Foto: Public

Najvažniji projekti tijekom rata bili su: jurišni zrakoplov Ilyushin Il-2, lagani bombarder Iljušin Il-4 kao i model Ilyushin Il-10, jurišni avion. Nakon rata projektirao je putnički zrakoplov koji se koristi u civilnom zrakoplovstvu: Iljušin Il-12, Iljušin Il-14, Iljušin Il-18 i Iljušin Il-62, kao i bombarder Iljušin Il-22, te bombarder Iljušin Il-28.

Jedan od najvećih Rusa u povijesti umro je u Moskvi, na današnji dan 1977. godine.

(SB)

loading...

Komentari - Ukupno 0

NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora, a ne nužno i stavove redakcije Slobodna Bosna. Molimo korisnike da se suzdrže od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Redakcija zadržava pravo da obriše komentar bez najave i objašnjenja. Zbog velikog broja komentara redakcija nije dužna obrisati sve komentare koji krše pravila. Kao čitalac također prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa vašim vjerskim, moralnim i drugim načelima i uvjerenjima.

  1. Lista komentara
  2. Dodaj komentar

trenutak ...