PREMINUO KRALJ MODE: Žene su ga obožavale, a on je volio samo jednog muškarca

U 86. godini života preminuo je Karl Lagerfeld, modni genije i kultni dizajner

  • Show

  • 19. Feb. 2019  19. Feb. 2019

  • 0

Otkako je Karl Lagerfeld 1983., više od desetljeća nakon smrti osnivačice Coco Chanel, preuzeo kreativnu kontrolu nad modnom kućom Chanel, ona je postala jedan od najprofitabilnijh luksuznih brendova na svijetu. Njezina zarada procjenjuje se na više od četiri milijarde dolara godišnje, čime premašuje zaradu svih ostalih modnih kuća. No kako je riječ o kompaniji u privatnom vlasništvu, nikada nisu objavljeni tačni podaci.

alt

Velik dio prihoda dolazi od prodaje modnih dodataka, šminke i kultnog parfema No. 5 koji je kreirala sama Coco Chanel 1921. godine. No accessories i parfemi nisu dovoljni da modni brend zadrži prestiž - tvrtka mora ulagati u ekstravagantne modne revije, za što je zaslužan Karl. Iako je gotovo dvostruko stariji od ostalih kreativnih direktora svjetskih modnih kuća, Lagerfeld i dalje izbacuje atraktivne kolekcije. 

Sve donedavno Karl je godišnje proizvodio čak osam kolekcija za Chanel - što ready-to-wear, što haute couture, pet za talijanski luksuzni brend Fendi čiji je također kreativni direktor te nekoliko za brend s vlastitim imenom. Sposobnost da osmisli toliko kreacija za tri različita brenda čini ga jedinstvenim modnim dizajnerom, a uza sve to bavi se i fotografijom. Njegove fotografije objavljene su u časopisima, sam snima Chanelove kampanje i kataloge, a tu je i umjetnička fotografija koju nerijetko izlaže u galerijama. Govori četiri svjetska jezika - njemački, francuski, engleski i talijanski - te izdaje knjige.

alt

Iako je Lagerfeld poznat po surovim komentarima na račun izgleda brojnih javnih osoba, ne može mu se osporiti da se ne zna kritički osvrnuti i na vlastiti odraz u ogledalu. Tako je o glazbenici Adele rekao da je malo predebela, o Pippi Middleton, sestri vojvotkinje od Cambridgea, da bi uvijek trebala pokazivati samo stražnji dio tijela, a o preminulom umjetniku Andyju Warholu, svom nekadašnjem prijatelju, da je fizički jako odbojan. No ne kritizira samo druge nego i sebe. Tako je prirodnu boju svoje kose opisao žutom poput pišaline, a sebe nazvao karikaturom. -  Kad je o meni riječ, karneval u Veneciji traje cijelu godinu - rekao je o svom izgledu koji podsjeća na aristokrata iz 18. stoljeća koji se vremenskom kapsulom prebacio u 21. stoljeće.   Od 1976. ima istu frizuru, a njegov je ormar krcat bijelim košuljama visoka ovratnika Hilditch & Key uz koje redovito nosi crne sakoe i hlače, kravatu, sunčane naočale i rukavice s potpisom francuskog brenda Causse, unikatne čizme od krokodilove kože Massaro i elegantne lepeze. Ne smijemo izostaviti ni ukrasne broševe i gomilu atraktivnog prstenja s potpisom Chrome Hearts ili Lydia Courteille. Svoje odjevne kombinacije oplemenjuje novim elementima, kombinira klasiku s trenutačno popularnim dizajnerima kao što su Haider Ackermann i Sacai, ponekad razbijajući standardni outfit zlatnom bejzbolskom jaknom kuće Dior ili kaputom s kapuljačom.  

alt

Prvu reviju pogledao je u ranim tinejdžerskim godinama, nakon što se obitelj vratila u Hamburg. Bile su to rane 50-e, a pistom su šetali modeli u kreacijama Christiana Diora i Jacquesa Fatha.   - Bio sam oduševljen atmosferom, onim što je odjeća predstavljala, idejom života... Djetinjstvo sam proveo misleći da sam se prekasno rodio, da sam propustio sve prekrasne stvari u životu koje su se događale prije rata, prekooceanske brodove, Orient Express... Shvatio sam kako je vrijeme da odem odavde - ispričao je.  

Majka se složila i rekla mu: “Ovdje nemaš što raditi. Njemačka je mrtva zemlja”. Prije 20. godine života preselio se u Pariz. Nakon dvije godine naišao je na oglas za međunarodno natjecanje u dizajnu. Poslao je svoje skice i uzorke tkanina te osvojio prvo mjesto u kategoriji kaputa. Skicirao je dugačak kaput visokog ovratnika i dubokog V-izreza na leđima. Tada je 17-godišnji Saint-Laurent osvojio prvo mjesto u kategoriji cocktail haljina i njih su dvojica postali prijatelji. Čelnici kuće Balmain odmah su Karla angažirali kao mlađeg asistenta, no posao nije bio idiličan. Nakon svake nove kolekcije Lagerfeld i ostali asistenti su danima morali skicirati ukrase, cvijeće, šavove i slično. 

Dao je otkaz i počeo raditi kao samostalni dizajner. Kreirao je kolekcije za francuske, talijanske, britanske i njemačke tvrtke uključujući i Chloé, gdje je poslije postao glavni dizajner, Kriziju, Ballantyne, Cadette, Charles Jourdan i Mario Valentino.  

alt

Srce mu je osvojio francuski aristokrat i boem Jacques de Bascher s kojim je dijelio afinitete prema literaturi, odjeći i stilu. Lagerfeld mu je pomagao financijski, no nikad nisu živjeli zajedno niti su ikada, kako je jednom rekao, spavali zajedno. 

- Beskrajno sam ga volio, ali nikada nismo imali fizički kontakt. Naravno, zaveo me njegov fizički šarm - otkrio je jednom prilikom.   Bili su zajedno 18 godina, tijekom 70-ih i 80-ih, sve do De Bascherove smrti od posljedica AIDS-a 1989. godine. Karl je spavao na pomoćnom krevetu u njegovoj bolničkoj sobi i bio uz njega do posljednjeg trenutka. Nije ga napustio ni kad ga je De Bascher varao s drugim muškarcima. 

Iako nije imao sreće u ljubavi, imao je u poslu pa je tako u sljedećem desetljeću postao jedan od najcjenjenijih i najuspješnijih modnih dizajnera. Nažalost, njegovo ime nije bilo osobito zvučno u krugovima izvan modne industrije jer, za razliku od Pierrea Cardina i Saint-Laurenta, nije imao vlastitu modnu marku.  

- Nije vjerovao u ideju izgradnje vlastitog modnog carstva - objasnila je Joan Juliet Buck.   A onda mu je 1982. prišao Alain Wertheimer, predsjednik Uprave kuće Chanel, i pitao bi li pristao raditi za njih. Coco Chanel preminula je 11 godina prije i prodaja je drastično pala. Osim parfema, nisu imali bogznašto u ponudi, a na kultnu Chanelovu suknju i sako gledalo se kao na uniformu za ostarjele političarke. Prijatelji su ga savjetovali da ne prihvati ponudu.  

- Svi su govorili: “Nemoj se upuštati u to, to je prošlost, neće oživjeti”. No tada sam to smatrao izazovom - istaknuo je Karl. 

Imajući to na umu, rebrendirao je Chanel tako što je kultnu suknju do koljena pretvorio u mini suknju, a prepoznatljivi sako upotpunio logom CC. Modeli na pisti hodali su u tenisicama, vrućim hlačicama ukrašenim šljokicama, a oko vrata su imali goleme lance nalik onima koje su nosili reperi. Time je iz Chanela uklonio sve ‘snobovske’ elemente i približio ga mladim, bogatim, trendy ljudima. Budući da je to bila potpuna suprotnost onome što je Coco promicala - dostojanstvenost, suzdržanost i stil koji odaje samopouzdanje i udobnost - mnogi su kritizirali njegov potez. No kupci su bili oduševljeni, kuća je ponovno bila na tragu staroga sjaja, a njihov su model poslovanja i dizajniranja počeli kopirati i ostali brendovi.

alt

Komentari - Ukupno 0

NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora, a ne nužno i stavove redakcije Slobodna Bosna. Molimo korisnike da se suzdrže od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Redakcija zadržava pravo da obriše komentar bez najave i objašnjenja. Zbog velikog broja komentara redakcija nije dužna obrisati sve komentare koji krše pravila. Kao čitalac također prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa vašim vjerskim, moralnim i drugim načelima i uvjerenjima.

  1. Lista komentara
  2. Dodaj komentar
loading...

trenutak ...