KRAJIŠKI „TOP GUN“, JEDAN OD NAVJEĆIH IKAD: Sve je počelo u Rajlovcu, bio je strah i trepet „Crnoj legiji“, „Spitfireom“ je izluđivao njemačke pilote, a onda su ga SRUŠILI

„Slobodna Bosna“ nastavlja serijal iz povijesti…

  • Jeste li znali

  • 23. Apr. 2019  

  • 0

Glavni junak naše današnje priče je Franjo Kluz, prvi partizanski pilot i oficir  Narodnooslobodilačke vojske Jugoslavije i jedan od osnivača zrakoplovstva NOVJ-a.

Izvor: Public

Franjo se rodio u Jošiku kod Bosanske Dubice, a nakon šokolovanja u Bosanskoj Dubici i kraćeg pisarskog staža u odvjetničkom uredu, Kluz je stupio u vojno zrakoplovstvo, gdje završava mehaničarsku, a 1939. godine i pilotsku podoficirsku školu.

Početak rata na prostoru Kraljevine Jugoslavije Kluza zatiče kao pilota izviđačke eskadrile u Rajlovcu.

Poslije kapitulacije Jugoslavije, mobiliziran je u Zrakoplovstvo NDH, no vrlo brzo se povezuje s narodnooslobodilačkim pokretom u Banjoj Luci, kojem redovito pruža pomoć u novcu, oružju i drugom materijalu, čekajući priliku za prelet zrakoplovom na oslobođeni teritorij.

Izvor: Public

Priliku je dobio kada je iz Banja Luke dvokrilcem „Potez 25“ trebao prevesti lijekove ustaškom garnizonu u Sanskom Mostu.

Kluz nikada nije stigao u Sanski Most nego je sletio u Urije kod Prijedora na područje pod kontrolom partizana.

Istog dana u Prijedor se spustio i pilot Rudi Čajavec, rođeni Kakanjac, s mehaničarom Mišom Jazbecom u zrakoplovu Breguet XIX. Bio je to začetak partizanske avijacije. Za vrijeme prvog borbenog leta Kluz je s mehaničarem-strijelcem Ivicom Mitračićem napao kolonu Crne legije, a Čajavec je bacao letke iznad Banja Luke i napao aerodrom Zalužani.

U posljednjem napadu Čajavec je ranjen pa je prisilno sletio pokraj sela Kadinjana. Kako ne bi pao u ruke četnika počinio je samoubojstvo, dok je Jazbec zarobljen i kasnije pogubljen.

OD RAJLOVCA DO OMIŠA

S ranije pripremljenog uzletišta kod sela Međuvođe, Kluz je, s mehaničarom i strijelcem Ivicom Mitračićem, izvršio dva borbena leta. Četvrtog juna 1942. godine bombama i vatrom iz strojnica napali su, kod Međeđe, ustašku „Crnu legiju“, a tri dana kasnije bombardirali su Bosanski Novi i Dvor i bacali letke nad Dubicom i Kostajnicom. Zbog neprijateljske ofanzive na Kozaru, Kluz i Mitračić prebacili su se 14. juna na novo uzletište kod Lušci Palanke. Šestog jula 1942. godine njemački lovac otkrio je i zapalio "Potez 25", što je onemogućilo dalju akciju prvih partizanskih zrakoplovaca, koji su se u uvjetima neprijateljske nadmoći u zraku uspjeli održati punih 45 dana, što je imalo znatan moralni učinak.

Ostavši bez zrakoplova, Kluz je ušao u sastav Operativnog štaba za Bosansku krajinu, gdje je ostao sve do novembra 1943. godine, kada se priključio Prvoj zrakoplovnoj bazi u Livnu. Zajedno s ostalim avijatičarima koji su se tu okupili na poziv Vrhovnog štaba i Kluz je preko Italije stigao u sjevernu Afriku, gdje je ušao u sastav 1. eskadrile NOVJ-a, koju su, posle intenzivne obuke, saveznici naoružali lovcima "Spitfire". U činu kapetana Kluz je u ovoj eskadrili, pored pilotske dužnosti, obavljao i funkciju političkog komesara.

Kao prvom partizanskom pilotu i iskusnom letaču, Kluzu je bilo povjereno da, kao pratitelj zapovjednika eskadrile bojnika Protića, izvrši prvi borbeni zadatak ove eskadrile, 18. augusta 1944. godine. Od tada iz zračne luke u Cani u Italiji, a kasnije iz baze na oslobođenom otoku Visu, Kluz je izvršio više borbenih letova, napadajući njemačke snage u Dalmaciji i dijelovima Bosne i Hercegovine, na taj način osiguravajući lovačku zaštitu partizanskim i savezničkim zrakoplovima.

Foto: Slobodna Dalmacija

Franjo Kluz je poginuo 14. septemba 1944. godine, kada ga je kao vođu četvorke "Spitfirea", oborila njemačka protuzračna obrana, prilikom napada na Omiš.

Začetnik avijacije i prvi partizanski pilot Franjo Kluz proglašen je narodnim herojem 18. maja 1948. godine.

Foto: Slobodna Dalmacija

Stoga, čitatelju „Slobodne Bosne“, ako te nekad put nanese u Dalmaciju, pitoreskni gradić Omiš, mjesto gdje se rijeka Cetina ulijeva u more, zastani kod table na ulazu u grad i nakoni se krajiškom junaku.

Na tom mjestu i danas stoji spomenik, Franjino slomljeno krilo sa britanskog „Spitfirea“, hrđavo, ali dostojanstveno, kao spomen na heroja kojeg je dala Bosna ponosna!

(SB)

Vezane vijesti

Komentari - Ukupno 0

NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora, a ne nužno i stavove redakcije Slobodna Bosna. Molimo korisnike da se suzdrže od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Redakcija zadržava pravo da obriše komentar bez najave i objašnjenja. Zbog velikog broja komentara redakcija nije dužna obrisati sve komentare koji krše pravila. Kao čitalac također prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa vašim vjerskim, moralnim i drugim načelima i uvjerenjima.

  1. Lista komentara
  2. Dodaj komentar

trenutak ...