MALE TAJNE VELIKIH MAJSTORA: Ukoliko vozite benzinca, dizelaša ili ste se prebacili na plin, ove činjenice o gorivu bi trebali znati…

Goriva za automobile možemo podijeliti na tri osnovne kategorije: benzinska goriva, dizelska goriva i plin. No to je tek gruba podjela, jer svako od ovih goriva ima svoje podvrste o kojima bi trebali znati barem ono osnovno

  • Auto

  • 22. Avg. 2019  

  • 0

Benzinska goriva – oktani

Oktanski broj je otpornost benzina na detonantno izgaranje. On otkriva koliko je benzin u stanju podnijeti kompresije prije nego se dogodi samozapaljenje. Što je veći broj, ta je otpornost veća.
Gorivo s većim oktanskim brojem trebaju koristiti rijetki, uglavnom sportski automobili. U svijetu se koristi gorivo oktanske vrijednosti 88 do 104, a kod nas ono od 95 i 100 oktana. Minimalna oktanska vrijednost koja smije u vašeg limenog ljubimca piše na unutrašnjoj strani poklopca spremnika goriva ili u uputstvima vozila. U svakom slučaju, ako natočite gorivo s većom oktanskom vrijednošću, ne možete naštetiti autu- naprotiv.

Benzinska goriva – etanol

Možda ste na benzinskim stanicama i na „pištoljima“ za točenje goriva primijetili oznaku E5. Radi se o količini etanola u gorivu, a oznaka E5 pokazuje da je u benzinu zapravo pet posto etanola. Iako se u velikom dijelu Europe koriste E5 i E10 benzini, kod nas ćete za sada naći samo E5 koji je zapravo kvalitetniji i skuplji od E10 benzina.

Dizelska goriva – biodizel (B oznaka)

Za dizelska goriva nije bitan oktanski, već cetanski broj koji je pokazatelj kvalitete goriva. Za razliku od benzina, nemamo različite vrste dizelskog goriva po cetanskom broju, niti se on označuje. Jedina oznaka koju ćete pronaći na „pištolju“ za dolijevanje goriva je B7, B10, B15 ili nešto slično. Ona označuje udio biodizela u dizelskom gorivu koji se u dizel dodaje iz istih razloga kao i etanol u benzin.

Plin – CNG ili LPG

I kod plina postoji jedna vrlo bitna razlika. U ponudi su dvije vrste plina, prirodni plin (CNG) i naftni ukapljeni plin (LPG). Ovu drugu vrstu koristi 99 posto automobila na plin koji voze našim cestama, te svi automobili u koje je plin naknadno ugrađen. Radi lakše detekcije curenja dodaju se posebni aditivi koji mu daju karakterističan i izražen miris. Ova vrsta plina ima vrlo nizak stupanj zagađenja u odnosu na goriva slične ogrjevne moći. To ga čini vrlo poželjnim energentom u autoindustriji, ali i kućanstvu i industriji općenito.

(SB)

loading...

Vezane vijesti

Komentari - Ukupno 0

NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora, a ne nužno i stavove redakcije Slobodna Bosna. Molimo korisnike da se suzdrže od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Redakcija zadržava pravo da obriše komentar bez najave i objašnjenja. Zbog velikog broja komentara redakcija nije dužna obrisati sve komentare koji krše pravila. Kao čitalac također prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa vašim vjerskim, moralnim i drugim načelima i uvjerenjima.

  1. Lista komentara
  2. Dodaj komentar

trenutak ...