PRAVA ISTINA O JAJIMA: Štete li ili koriste našem zdravlju?

Da postoji kategorija savršene namirnice, jaja bi bila visoko na listi - dostupna su nam, laka za pripremu, razumne cijene, zasitna i puna proteina.

  • Zdravlje

  • 20. Sep. 2019  

  • 1

- Jaje bi trebalo biti nešto što ima sve sastojke za uzgoj organizma, stoga je očito kako je nutritivno vrlo bogato - kaže Christopher Blesso, profesor nutritivne nauke sa Iniverziteta Connecticut za BBC.

Jedenje jaja uz drugu hranu pomaže tijelu da apsorbira više vitamina. Primjerice, jedna naučna studija je otkrila kako dodavanje jaja u salatu povećava količinu primljenog vitamina E.

No decenijama je jedenja jaja bilo nutricionistički kontroverzno zbog visokog sadržaja holesterola, a neke su studije povezivale jaja  s većim rizikom od srčanih bolesti.

Pitanje kolesterola

Žumanjak sadrži oko 185 miligrama holesterola, što je više od polovice od preporučene dnevne doze. Znači li to da su jaja, umjesto idealne hrane, ona koja nam štete?

Holesterol, žućkasta masnoća koja se proizvodi u jetri i crijevima može se pronaći u gotovo svakoj stanici tijela. Uobičajeno mislimo kako je holesterol loš, no on je ključna gradivna materijar staničnih membrana. Također, tijelu je potreba za proizvodnju vitamina D, kao i hormona testosterona i estrogena.

Iako sami proizvodimo svoj holesterol, on se može pronaći u životinjskim namirnicama koje konzumiramo - od govedine i jaja do sira i maslaca.

Holesterol se u tijelu transportira lipoproteinskim molekulama u krvi, a svaka osoba ima razne oblike lipoproteina i baš taj individualan sastav ima ključnu ulogu u našem riziku od nastanka srčanih bolesti.

LDL holesterol kojeg nazivamo i lošim se transportira iz jetre do arterija i tkiva, a njegovo gomilanje u žilama može povećati rizik kardiovaskularnih bolesti.

Bitne su zasićene masnoće, ne holesterol

No, naučnici definitivno nisu povezali konzumiranje jaja s holesterolom i povećanim rizikom srčanih bolesti. Kao rezultat toga, američki vodiči za prehranu više ne sadrže preporuku restrikcije holesterola, kao ni oni u Velikoj Britaniji.

Umjesto toga, naglasak je na zasićenim masnoćama, koje dokazano povećavaju rizik kardiovaskularnih problema. Hrana koja sadrži te transmasnoće podiže razine LDL holesterola, a najveće razine su pronađene u margarinu, duboko prženoj hrani i pekarskim proizvodima.

Jaja su jedina hrana koja je bogata holesterolom, no siromašna zasićenim masnoćama, pa iako je u njima više holesterola nego u mesu, ona nisu rizična za zdravlje. 

Zaključak je to velike analize koja je obuhvatila oko 40 studija o jajima i njihovoj vezi s holesterolom i srčanim bolestima.

- Ljudi imaju dobru regulaciju holesterola i jaja treba jesti - kaže profesorica Elizabeth Johnson.

A što se tiče jaja, holesterol može predstavljati još manji zdravstveni rizik, jer je on štetan kad oksidira u arterijama, no oksidacija se ne događa s holesterolom u jajima. 

Daakle, ne samo da jaja ne treba izbjegavati, nego su ona vrlo korisna u prehran

I dok će se diskusija o utjecaju holesterola iz jaja zasigurno nastaviti, ono što zasigurno znamo je da jaja imaju brojne zdravstvene dobrobiti - kolin iz njih štiti našu jetru, prevenira Alzheimer, žumanjci su jedan od najboljih izvora luteina koji održava dobar vid...

Bolji izbor su tvrdo kuhana koja ćete dodati u salatu, ili pečena na malo maslinova ulja, dok treba izbjegavati omlete koji ‘popiju’ previše ulja i jaja sa slaninom, što je dvostruka doza proteina i masti, savjetuju nutricionisti.

loading...

Komentari - Ukupno 1

NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora, a ne nužno i stavove redakcije Slobodna Bosna. Molimo korisnike da se suzdrže od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Redakcija zadržava pravo da obriše komentar bez najave i objašnjenja. Zbog velikog broja komentara redakcija nije dužna obrisati sve komentare koji krše pravila. Kao čitalac također prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa vašim vjerskim, moralnim i drugim načelima i uvjerenjima.

  1. Lista komentara
  2. Dodaj komentar

trenutak ...