JESMO L' SAMI: Zbog NLO-a na nebu iznad Jugoslavije bile su i vojne intervencije

Novinar-istraživač iz Hrvatske i jedan od vodećih ufologa u regiji, Giuliano Marinković, već tri godine radi na knjizi u kojoj će po prvi put biti objavljena svjedočanstva bivših pilota i visokih vojnih oficira JNA o njihovim susretima sa NLO-ima

  • Društvo

  • 11. Mar. 2014  

Možete li nam reći nešto više o knjizi na kojoj već duže vrijeme radite, a tiče se aeronautičkih „incidenata“, odnosno susreta sa NLO iz vremena bivše Jugoslavije?

Godine 2011. počeo sam intenzivnije raditi na knjizi radnog naslova Krila i svjetla koja predstavlja svojevrsnu sintezu prikupljenih aeronautičkih incidenata koji su se dogodili tijekom razdoblja bivše Jugoslavije. Riječ je o specifičnim incidentima s nebeskim zračnim anomalijama, ili popularno nazvanima NLO-ima. Podatke prikupljam već gotovo 18 godina i isključivo me zanimaju vojni i zrakoplovni incidenti, a fenomen je znatno složeniji od onoga na što nas uobičajeni stereotipi asociraju. Ne mogu još procijeniti kada će knjiga biti dovršena, budući da se neprestano otvaraju novi tragovi. Neki od zrakoplovnih incidenata koji su se dogodili u razdoblju bivše Jugoslavije na razini su prvoklasnih svjetskih slučajeva, a zapadnim su istraživačima uglavnom nepoznati. U tom smislu nastojim što je god moguće bolje sve to dokumentirati za buduće generacije. U suprotnom, jedna specifična povijest avijacije s ovih prostora ostala bi izgubljena.

Detaljno ste istraživali i tzv. „Pan Adria incident“ iz 1977. koji predstavlja jedno od najuvjerljivijih svjedočenja o NLO iz tog perioda. Možete li nam malo detaljnije pojasniti o čemu je zapravo riječ?

Osobno smatram da „Pan Adria incident“ posjeduje sve parametre prvoklasnog ufološkog slučaja na svjetskoj razini. Slučaj se intenzivno istražuje 18 godina. Tek smo nedavno otkrili i točan datum događaja, nakon mnoštva pogrešnih tragova i različitih datuma. Pokušat ću prepričati što kraću kronologiju: u kolovozu 1977. tijekom noćnog leta iz Zagreba prema Surčinu, u zrakoplovu Fokker-227 letjela je posada tadašnje zrakoplovne tvrtke Pan Adria. Tijekom leta zrakoplov je počelo pratiti blještavo crveno svjetlo koje je bilo detektirano radarima vojne mreže VOJIN i civilne kontrole Beograd. Kontrola leta obavijestila je posadu o neobičnom 'pratiocu'. Fokker-227 naposljetku se uspješno spušta na Surčin, dok je fenomen ostao stajati na razini oblaka. U međuvremenu u kontrolu leta dolazi sa svojim pomoćnikom Zlatko Vereš - tadašnji načelnik kontrole leta Jugoslavije - koji osobno nadzire situaciju. Poslije servisiranja zrakoplova, kapetan Fokkera ipak odlučuje nastaviti let prema Titogradu. No, čim su uzletjeli, fenomen ih opet počinje pratiti. Tada je uslijedila instrukcija kontrolora leta da Fokker kratko skrene ulijevo. NLO se u tom trenutku velikom brzinom počeo približavati prema Fokkeru. Tada dolazi i do detekcije NLO-a malim frontalnim radarom iz Fokkera. U strahu od sudara, kontrolor počinje vikati putem radio veze posadi da okrenu zrakoplov. NLO je tada smanjio brzinu nakon čega se počeo vraćati prema Batajnici tj. vojnom beogradskom aerodromu. Poslije toga nastupa vojna intervencija, uzlijetanje MIG-ova 21, a po iskazima nekoliko sudionika i pogibija barem jednog, a možda i dvojice, vojnih pilota tijekom presretanja. Ovo je izuzetno skraćena naracija događaja. U ovom slučaju identificirali smo više od deset sudionika... (M.R.)

(Intervju sa Giulianom Marinkovićem čitajte u novom broju "Slobodne Bosne" koji je u prodaji od četvrtka, 13. marta)

trenutak ...