MALE TAJNE VELIKIH MAJSTORA: Na ove stvari treba jako paziti ukoliko je cesta zaleđena ili prekrivena snijegom, u protivnom ste u VELIKIM PROBLEMIMA…

Snijeg i led iznimno su opasne pojave na cesti za svakog vozača

  • Auto

  • 27. Dec. 2019  

  • 0

Bitno je u svakom trenutku imati osjećaj, mjeru i umjerene reakcije.

UPRAVLJANJE

Upravljanje vozilom na snježnim i ledenim površinama iznimno je zahtjevno, stoga podrazumijeva  glatke, oprezne i precizne pokrete upravljača. Kretanje u kojem prednja i stražnja strana usporedno krenu bočno, odnosno vozilo počne kliziti, što je najčešće uzrokovano naglim ubrzanjem ili naglim kočenjem, najmanje što vam treba je presnažno ubrzanje u odnosu na uvjete i nagli nepromišljeni pokreti upravljača. Ako ste doživjeli gore navedeno, odmah valja pritisnuti papučicu kvačila. Što prije otpustiti papučicu kočnice. Na taj se način najefikasnije omogućava ponovno prijanjanje između guma i kolovoza. Vozilom bi trebalo upravljati u smjeru zanošenja, odnosno dok opet ne osjetimo prijanjanje vozila za cestu ili dok se vozilo ne zaustavi.

Pokušajte izbjeći nagla ubrzanja i nagla kočenja.  Upravljač držite pravilno i pažljivo izbjegavajte nagle pokrete.

RAZMAK

Održavajte potreban razmak između vozila i prilagodite ga upravo uvjetima na cesti, kako bi usporavanje ili zaustavljanje bilo bez opasnosti. Led može uzrokovati do deset puta duži put kočenja u odnosu na suh kolovoz.

Vozila sa prednjim pogonom u mnogo su delikatnijoj poziciji prilikom skretanja na snježnoj ili zaleđenoj podlozi. Vozila sa stražnjim pogonom dodatno opterećuju stražnju osovinu, stoga prilikom dodavanja gasa bolje prenose snagu.

OPREZ KOD PRIJENOSA

Prebacivanje u niži stupanj prijenosa, automobili sa prednjim pogonom dodatno će stvoriti pritisak na prednjoj osovini i jedino što je potrebno jest pripaziti prilikom ulaska u zavoj. Situacija se dodatno pogoršava kod automobila sa stražnjim pogonom jer stražnju osovinu koči motor.  Što se tiče vozila sa pogonom na sva četiri kotača, ono nema takvih problema, ubrzava podjednako oba kraja vozila, ali svakako valja pripaziti prilikom kočenja jer je automobil uvijek teži i duži je put kočenja.

PROKLIZAVANJE

Potrebno je lagano upravljač usmjeriti kao da se ne želi ući u zavoj, a pritom pritiskati kvačilo kako bi se oslobodila prednja osovina, a vozilo inercijom vratilo u prvobitni smjer kretanja.

U ekstremnoj situaciji kočite sa zadrškom, ali nikako pritisnuti kočnicu do kraja.

PREDUPRAVLJANJE

Preupravljanje je situacija u kojoj stražnji kraj vozila nije pod kontrolom. Ovakvo stanje vozila nije česta pojava, daleko češće se dogodi podupravljanje vozilom. Preupravljanje je karakteristično za vozila sa pogonom na stražnjim kotačima. Događa se kada stražnji dio vozila nije pod kontrolom, odnosno postaje nestabilan i vozilo se okreće prema unutarnjem rubu zavoja.

Bez obzira na koji način je došlo do spomenute situacije, uvijek pristupite tehnici suprotnog okreta upravljača, odnosno okreta u smjeru zanošenja vozila. Postoje situacije u kojima možete pristupiti  i drugim mjerama stabiliziranja vozila, ali u toj situaciji potrebno je poznavati uzrok zanošenja.

Najbitnije je okrenuti kotače upravo onoliko koliko je dovoljno da automobil počinje vraćati smjer kretanja.  Ukoliko ih okrenete premalo, velika je mogućnost nekontroliranog okretanja vozila. Okrenete li ih previše, automobil će se “pre-ispraviti” što će rezultirati zanošenjem u suprotnu stranu.

Ovom se tehnikom može ovladati relativno brzo uz pravilnu vježbu.

PODUPRAVLJANJE

Prilikom ove situacije dolazi do proklizavanja prednjih kotača automobila. Bez obzira na okret upravljača,  automobil najčešće ostaje u istoj putanji, odnosno potreban mu je širi luk prilikom svladavanja zavoja.

Pritom ne smijemo zanemariti činjenicu da postoji velika opasnost od slijetanja s kolovoza.

Prilikom podupravljanja vozila javlja se osjećaj kao da je upravljač lakši, a zatim slijedi škripanje prednjih guma. Vozilo “hvata” putanju prema suprotnoj strani zavoja.

Najbolje što možete učiniti  jest zaustaviti prijenos snage na kotače, a to ćete učiniti već iznad spomenutom tehnikom pritiska spojke. Vozila sa automatskim prijenosom brzine trebali bi odvojiti vučnu silu ukoliko naglo maknete nogu s gasa. U istom trenutku lagano popuštajte upravljač kako bi vam se vratila kontrola nad vozilom.

Opušteno držanje upravljača plus pritisak kvačila, okrenut će vozilo u smjeru u kojem su okrenuti kotači.

Kada popustite okret upravljača, te pritisnete kvačilo osjetit ćete jak trzaj koji će vas “katapultirati” u smjeru u kojem su okrenuti kotači (unutarnja strana zavoja). Ovim načinom ubrzat ćete spajanje guma i podloge.

Kočenje podrazumijeva potpuno drugačiji način pripreme i razmišljanja. Najvažnije je prvenstveno pritisnuti kvačilo, a zatim lagano dodati pritisak na kočnicu nakon čega će vozilo polako usporavati.

Ako vozilo počne kliziti, nemojte naglo kočiti.

Svakako budite oprezni prilikom kretanja na snježnu ili zaleđenu podlogu. Nesreće su u ovim situacijama mnogo češće.

(SB)

loading...

Vezane vijesti

Komentari - Ukupno 0

NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora, a ne nužno i stavove redakcije Slobodna Bosna. Molimo korisnike da se suzdrže od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Redakcija zadržava pravo da obriše komentar bez najave i objašnjenja. Zbog velikog broja komentara redakcija nije dužna obrisati sve komentare koji krše pravila. Kao čitalac također prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa vašim vjerskim, moralnim i drugim načelima i uvjerenjima.

  1. Lista komentara
  2. Dodaj komentar

trenutak ...