OVO SE NIJE DOGODILO JOŠ OD DRUGOG SVJETSKOG RATA: Kriza u autoindustriji; Zatvaranje svih pogona u cijelom svijetu

Ekonomski utjecaj pandemije koronavirusa viđen je u brojnim sektorima, od uslužnih djelatnosti poput hotelijerstva i ugostiteljstva do proizvođačkog sektora s obje strane Atlantika, što vodi do sinhroniziranog zatvaranja industrije koje, kako stručnjaci kažu, nije viđeno od 1940-ih.

  • Ekonomija

  • 19. Mar. 2020  19. Mar. 2020

  • 0

Proizvođači automobila u SAD-u i Europi smišljaju planove kojima bi odgovorili na novonastalu krizu koja je započela nedostatkom opreme, odnosno gašenjem kineskih dobavljača ranije ove godine. U francuskom PSA je već proglašeno ratno stanje, a poteze slične onima za vrijeme rata poduzima i američki predsjednik Donald Trump. Usto, Larry Kudlow, njegov glavni ekonomski savjetnik, saopćio je kako je Trumpova administracija u pregovorima s General Motorsom i drugim proizvođačima automobila o početku proizvodnje respiratora koji su bitni za liječenje ljudi zaraženih virusom.

Takav korak i dramatična promjena proizvodnje zadnji je put viđena upravo tokom 1940-ih kada su tvornice prestale proizvoditi automobile i okrenule se tenkovima i oružju potrebnim za rat. No stručnjaci se ne sjećaju da se poslije Drugog svjetskog rata dogodila slična situacija u autoindustriji, piše Bloomberg,

- Nisam siguran da postoji išta slično u nedavnoj povijesti. Drugi svjetski rat najbolja je analogija. Svaki proizvođač automobila? Svaka regija svijeta? Mislim da se to nikad nije dogodilo – rekao je Kristin Dziczek, šef istraživačkog odjela u američkom Center for Automotive Research.

Ipak, neki stručnjaci smatraju kako je bolja paralela trenutnom stanju situacija koja je nastupila nakon kraja rata u 1945. „kada je sve stalo na nekoliko mjeseci“.

- Nakon zastoja od šest sedmica život se polako počinje vraćati u normalu u Kini tako da je to više nego pozitivan primjer za Europu i SAD. Dodatno, ne zna se koliko će dugoročne biti posljedice za privredu. Ovo nije poput rata – smatra Timothy Guinnane, povjesničar ekonomije s američkog univerziteta Yale.

Uprkos tome, ekonomisti JPMorgan Chasea poručili su kako „nema sumnje da će najduža svjetska ekspanzija u povijesti stati u ovom tromjesečju“. Pored toga, sedmicu dana bez prodatog automobila samo u SAD-u, istakao je Dziczek, jednak je gubitku 94.400 radnih mjesta, 7,3 milijardi dolara ličnog dohotka i dvije milijarde dolara poreznog prihoda.

Kriza automobilskog sektora, koji je ipak u boljem stanju nego što je bio krizne 2008., stiže nakon za proizvođače loše 2019. Osim što ih je pogodio trgovački sukob SAD-a i Kine i tarife koje je pretrpio lanac opskrbe, europski industrijski div, Njemačka, plesala je na rubu recesije.

Zbog koronavirusa Kina je u januaru i februaru zabilježila 15,7 posto manju proizvodnju nego prošle godine u isto vrijeme, a očekuje se da će rezultati pokazati najslabiji rast od 1976. A sada se isto preslikava na Europu i Ameriku. Proizvođači automobila pokušali su doći do kompromisa sa sindikatima koji bi im dopustio da nastave rad u tvornicama, no da radnici budu udaljeniji jedni od drugih te da uvedu dodatne smjene čišćenja. Pojavom virusa u pogonima Fiat Chryslera i General Motorsa, i to je palo u vodu.

- Radnici su prestrašeni, frustrirani i paničare. Za sve nas ovo je neviđena situacija, a ako se situacija nastavi pogoršavati i nakon dvije sedmice, trebat će sve zaustaviti do daljnjega. Jednostavno ne možemo svoje ljude staviti u takvo okruženje. Njihovi poslovi dovoljno su teški i moraju biti potpuno koncentrirani što je teško ako se brinu hoće li ostati živi -  poručili su iz sindikata radnika Fiata.

(Jutarnji list)

Vezane vijesti

Komentari - Ukupno 0

NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora, a ne nužno i stavove redakcije Slobodna Bosna. Molimo korisnike da se suzdrže od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Redakcija zadržava pravo da obriše komentar bez najave i objašnjenja. Zbog velikog broja komentara redakcija nije dužna obrisati sve komentare koji krše pravila. Kao čitalac također prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa vašim vjerskim, moralnim i drugim načelima i uvjerenjima.

  1. Lista komentara
  2. Dodaj komentar

trenutak ...