SRBIJA: Javni mediji na rasprodaji

Niko se nije odazvao na javni poziv srbijanske Agencije za privatizaciju za prodaju novinske agencije Tanjug, a malo je zainteresovanih i za dionice preostala 34 javna medija koja su u ponudi.

  • Društvo

  • 17. Avg. 2015  17. Avg. 2015

Srbijanska vlada je za Tanjug u prvom krugu tražila 760.936 eura, dok će u drugom cijena biti upola manja.

Kako javlja BIRN, Vukašin Obradović, direktor Nezavisnog udruženja novinara Srbije (NUNS), tvrdi da još uvijek postoji mogućnost da će se neko javiti na poziv. “Uvijek postoji mogućnost za prodaju u drugom krugu”, rekao je. “Agencije nisu privlačne kupcima jer je to težak i odgovoran posao. Također, veliki broj zaposlenih može biti jedan od uzroka za manjak interesa.”

Prošle godine je tamošnja Vlada usvojila Zakon o informisanju i medijima koji omogućava povlačenje države iz vlasništva nad medijima koji su osnovani kao javne kompanije. Krajnji rok je 31. oktobra. Pravo na učešće u kupovini javnih medija imaju domaća i strana, fizička i pravna lica, kao i konzorcijumi.

Pored Tanjuga, prodaju su i dionice Studija B, televizije grada Beograd. Na poziv za privatizaciju ove TV stanice za sada se javio samo jedan ponuđač. Procjenjena vrijednost je 528.626 eura. Ukoliko Studio B ne bude prodat do 1. novembra, u drugom krugu će TV stanica biti ponuđena na prodaju za 51 posto procjenjene vrijednosti.

Tanjug i Studio B zajedno imaju oko 400 zaposlenih.

NUNS prati proces privatizacije javnih medija, te o tome redovno izvještavaju na svom portal. U jednom od izvještaja upozoravaju na opasnost da izlazak države iz medija može biti samo fiktivan, citirajući profesora radio novinarstva Radeta Veljanovskog koji tvrdi da “kada se privatizuje neki medij, preko vlasnika koji može da bude u vrlo bliskim odnosima sa nekim političkim strankama ili sa vlašću, može se desiti da se ti uticaji ne preseku“.

Slično misli i nekadašnji dopisnik Tanjuga iz Atine i Štokholma Jovo Vuković, koji podsjeća da nema garancije da će prodaja donijeti poboljšanje i nezavisnost. Zoran Nikolić, izvršni direktor portala Cenzolovka pak kaže kako je problem u postojanju daleko većeg političkog uticaja na medije putem oglašavanja.

“Već imamo drugu vladu koja praktično kontroliše agencije koje se bave velikoprodajom oglasnog prostora i vremena. To su agencije koje su u vlasništvu ili visokih funkcionera stranke na vlasti, ili se mogu povezati sa ljudima na vlasti kroz istoriju zapošljavanja, prijateljske i kumovske veze.“ Nikolić je rekao i da se ukidanjem oglasa “praktično stavlja brnjica nepodobnim medijima” što, prema njemu, vodi ka totalnoj kontroli.

NUNS upozorava i kako veliki dio od stotinjak lokalnih medija po Srbiji koji su privatizovani u posljednjih nekoliko godina danas više ne postoji.

Pored Tanjuga i Studia B na prodaji je i novosadski list Dnevnik čija početna cijena je bila 7,4 miliona, a sada se nudi za 3.698.506 eura.

Ukoliko mediji ne budu prodati do kraja oktobra, njihove akcije će besplatno biti podeljene sadašnjim i bivšim zaposlenima, koji za sada uglavnom ne pokazuju inicijativu da preuzmu medije u kojima rade.

U Srbiji ima ukupno 1.447 javnih medija.

loading...

Vezane vijesti

trenutak ...