MALE TAJNE VELIKIH MAJSTORA: Sve o redovitoj zamjeni ulja i greškama koje vas mogu skupo stajati

Čim auto izađe iz jamstva, vlasnici masovno ulja kupuju u vlastitoj režiji – u moru auta s DPF filtrima i posebnim zahtjevima prema uljima, vlasnici čine kobnu pogrešku, a kasnije im je kriv proizvođač jer „auti više nisu kao nekad“. Evo na što valja pripaziti...

  • Auto

  • 10. Feb. 2017  10. Feb. 2017

  • 0

Prosječni vlasnik skupog dizelaša dolazi u kušnju pokušavajući uštedjeti čim mu istekne jamstvo. Prvi korak je kupnja dijelova, ulja i filtera u vlastitoj režiji.

 

Čak i mehaničari ne znaju poštovati specifikacije ulja za pojedine motore, a kada nastane problem krivi su svi osim vlasnika i mehaničara. Autu je najjeftinije ulje mijenjati u ovlaštenom servisu jer svi imaju odlične akcije, a vrijeme je da svi shvate da su današnji auti dovoljno zahtjevni da morate potrošiti jako puno vremena da biste naučili neke osnove kada već želite stvari raditi sami.

 

Puno je dobrih proizvođača ulja, i najčešće vam nisu oni krivi ako nešto zariba u motoru. Naime, poanta je u specifikacijama, jer nije svako ulje za svaki motor. Krenimo redom: viskozitet odnosno SAE oznaka, API oznaka, ACEA oznaka te, naposljetku i laiku najvažnija, oznaka specifikacije proizvođača. Držite se te oznake kao pijan plota i ne pristajte ni na šta drugo.

 

Svaki razgovor s laikom koji u najboljoj vjeri kupuje ulje za svoj auto staje na viskozitetu i odluci mineralno/sintetičko. To jednostavno nije dovoljno za današnje automobile.

 

Posljednje vrijeme, kako raste broj automobila koji imaju DPF filtre, događa se da ljudi masovno koriste ulja koja nisu za tu namjenu. Logično, ulje za auto s DPF filterom košta oko 30 KM, dok naoko jednako takvo sintetičko iste gradacije stoji 20 KM. Ali, na žalost svih onih koji žele uštedjeti, ta dva ulja uopće nisu usporediva zbog sastava, a ulje za motore s DPF filterom drukčijeg je sastava jer će ga razrijeđivati nafta.

 

Stoga, najbolje je da prilikom kupnje gledate samo i isključivo specifikaciju proizvođača, a tek zatim sve ostalo.

Obavezno tražite proizvođačku specifikaciju ako ulje kupujete sami. To će obično biti oznaka slova i brojki koja vam isprva ništa neće značiti, ali nalazi se na poleđini kantica s uljem. VW500.01 (Volkswagen) ili MB 229.5 (Mercedes-Benz) na primjer.

 

Možete kupiti i originalna ulja koja prodaju ovlašteni serviseri i trgovine autodijelovima, a obilježeni su nazivom proizvođača vozila. „Naoružani“ specifikacijom krenite u trgovinu kupiti ulje. Kod izmjene ulja obavezno se mijenja i uljni filter. S japanskim autima je lako jer ih nema puno tipova (doslovno su dva tipa uljnih filtera), ali kod ostalih trgovac treba zaviriti u katalog i pronaći pravi. Svakako se mora zamijeniti i podloška za čep ulja. Obično je bakrena ili aluminijska. Teflonsku ne treba mijenjati ukoliko nije oštećena jer se može koristiti više puta ukoliko ju mehaničari ne stegnu prejako pa pukne.

 

Uljni filetri posebna su priča i njihova kvaliteta je izuzetno važna. Ne dopustite nikome da vam zamijeni ulje bez zamjene filtera. Zbog troška od 10 do 20 maraka riskirate teška oštećenja motora. Autima se više ulja ne mijenjaju na 5000 km kao nekad, već i na 30.000 kilometara. Filter za ulje ne može izdržati 60.000 km gutanja špene i krutih čestica koja će ga samo na jednom oštetiti, a sve nakupljeno u filteru počet će kolati uljnim kanalima motora. Oštećenja su izvjesna, prvo na turbu (ako ga motor ima), zatim na ležajevima motora, a moguće je čak i zaribavanje ukoliko se začepi neki uljni kanal.

 

Servis zamjene ulja najbolje je obavljati u ovlaštenom servisu u tijeku neke od akcija, jer tada su cijene zaista povoljne, ili u nekoj renomiranoj radionici koja izdaje račune i stoji iza svojeg posla. Zaista je glupo riskirati veliku štetu na motoru misleći da se na zamjeni ulja može uštedjeti novac. Lakše je biti gospodin, sjesti u čekaonicu i odvesti se svježe servisiranim i pregledanim autom.

 

Jer, kod fušerskih je servisa jedna stvar zajednička: oni rade samo ono što su dogovorili, bez računa, na brzinu i uopće ne gledaju druge sklopove automobila, dok će dobar servis uvijek napraviti letimični pregled kojim će vas na vrijeme upozoriti na kočnice, ovjes ili nešto drugo što treba posebnu pažnju.

 

S vremenom kvaliteta ulja i njegova mazivna svojstva padaju, natalože se krute čestice i teški metali i zato je važno da poštujete intervale zamjene ulja koje propisuje proizvođač. Ulje smijete zamijeniti češće, ali nikako nemojte preskočiti zamjenu. Zbog stotinjak maraka, koliko u prosjeku stoji „mali servis“, zaista je glupo riskirati štetu od preko 2.500 konvertibilnih maraka.

 

(Autozona/SB)

 

Komentari - Ukupno 0

NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora, a ne nužno i stavove redakcije Slobodna Bosna. Molimo korisnike da se suzdrže od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Redakcija zadržava pravo da obriše komentar bez najave i objašnjenja. Zbog velikog broja komentara redakcija nije dužna obrisati sve komentare koji krše pravila. Kao čitalac također prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa vašim vjerskim, moralnim i drugim načelima i uvjerenjima.

  1. Lista komentara
  2. Dodaj komentar

trenutak ...