KAKO SU NASTALE PLANETE? Naučnici sve bliže odgovoru na pitanje svih pitanja

Zaista, kako su nastale planete? Ni naučnici, međutim, nisu baš sasvim sigurni u to...

• 16. Okt. 2017  16. Okt. 2017

Ono što im je poznato je da su male zvijezde okružene velikim diskovima gasa i plina. Mnogi istraživači vjeruju da se taj materijal, postepeno, ili raspršuje ili spaja kako bi formirao planete i asteroide.

A kako se to zaista događa, nije sasvim jasno. Fenomen nazvan "radikalno zanošenje" (radical drift), pri kojem masa sačinjena od gasa stvara čestice koje se pomjeraju ka zvijezdi, zbunjuje svojom jednostavnošću mogućeg objašnjenja kako je proces nastanka mogao da se odvija.

Novo istraživanje, objavljeno u časopisu Astrophysical Journal Letters, baca novo svjetlo na taj proces, piše Newsweek.

Tim naučnika, koje je predvodio Stefan Kraus sa Univerizteta u Exeteru, proučavao je, pomoću veoma snažnih teleskopa, mladu zvijezdu visoke temperature V1247 Orionis, koja je okružena opisanim prstenom gasa i prašine.

Naučnici su jasno definirali centralni prsten materije kao i mnogo delikatnije strukture u obliku polumjeseca, locirane na obodu.

"Pretpostavljamo da je regija između prstena i polumjeseca, koja se vidi kao tamna traka, nastajala kako je mlada planeta pravila svoj put kroz disk. Dok se planeta kreće po svojoj orbiti, njeni pokreti stvaraju zone visokog pritiska sa obe strane putanje, slično kao što brod stvara valove dok 'siječe' kroz vodu."

Naučnici pretpostavljaju da bi ti regioni visokog pritiska mogli zaštiti prostor na kojem bi planeta mogla biti formirana. Oni zarobljavaju čestice prašine milijunima godina, tako da se oni sakupljaju, i vremenom, vezuju i zajedno razvijaju.

Kraus je objasnio da bi "zarobljavanje" prašine moglo riješiti glavni problem koje se javlja kod postojećih teorija o formiranju planeta, prema kojima bi čestce trebale biti uništene ulaskom u centralnu zvijezdu i time onemogućene da narastaju u veće forme.

"Polumjesec stvara klopku za prašinu, koja se formira na vanjskoj ivici tamne trake. To otkriva zone u kojima se nalazi višak prašine unutar prstena, što bi mogli predstavljati drugu klopku za prašinu koja nastaje unutar pretpostavljane orbite planete. To ujedno potvrđuje ranije kompjuterske simulacije koje su predviđale da se klopke za prašinu formiraju i sa vanjske i sa unutrašnje ivice procijepa u disku", zaključuje Kraus.