ODGOVOR NA PITANJE KOJE SVE MUČI: Evo kako izbjeći prejedanje i gomilanje kilograma tokom blagdana i praznika...

Stiglo je najljepše doba u godini, a osim po darivanju i obiteljskom druženju, blagdani su poznati po prekomjernom iću i piću, kojemu rijetki odolijevaju

  • Gastro

  • 25. Dec. 2017  25. Dec. 2017

  • 0

Prvo na šta pomislimo na spomen blagdana i praznika je obiteljski ručak i sto prepun tradicionalnih specijaliteta. Purica s mlincima, sarma, francuska salata pa mađarica, božićni keksi i mamina torta, onda sve to fino zalijemo čašom vina ili punča, a uživanje u hrani obično traje danima.

 

U blagdansko vrijeme pojede se i popije znatno više nego u ostatku godine, a većina nas grešnika vodi se onom „kako ćemo, lako ćemo“. Važno je uživati u trenutku, govorimo sami sebi, a kad slavlje završi, opet ćemo proklinjati dane kad smo si dozvolili nekontrolirano uživanje u hrani.

 

Da i ove godine ne biste lupali glavom o zid nakon što vaga pokaže pet kilograma više, novinari zagrebačkog Tportala razgovarali su s nutricionisticom Dorom Bučan, predsjednicom „Hrvatskog zbora nutricionista“, koja je otkrila kako izbjeći blagdansko prejedanje.

 

Nedostatak samokontrole, pretjerivanje u hrani i manjak aktivnosti tokom blagdanskih dana problem je s kojim se susreće većina stanovnika u našoj regiji. Kilogrami ne moraju postati problem ako naučimo biti umjereni u hrani, no to je često teško postići. Pravo je pitanje - kako uživati i istovremeno naći zdravu granicu?

 

„Kako biste izbjegli nakupljanje neželjenih kilograma tokom blagdana, važno je slušati organizam i stati s hranom kada on kaže da je dosta.

 

Recept za to je polako je konzumirati i dobro žvakati svaki zalogaj jer je potrebno 15 do 20 minuta da signal sitosti iz probavnog sustava stigne do mozga, pa se nerijetko događa da nastavljamo jesti iako smo zapravo siti“, tvrdi Dora Bučan.

 

Naravno, važno je uzeti u obzir i preporučeni kalorijski unos u danu, stoga nutricionistica savjetuje da hranu pokušamo staviti na tanjir samo jednom, bez „repeta“.

 

„Ukoliko obrok ima više sljedova, informirajte se unaprijed koji su i što možete očekivati kako biste od prvog slijeda znali računati na količinu hrane koja će biti ponuđena te shodno tome napravili 'kalkulaciju' unosa.

 

Primjerice, ukoliko vas glavno jelo više zadovoljava nego desert, sasvim je u redu na tanjur staviti malo više glavnog jela, a preskočiti desert. Poanta je da se ne biste trebali ograničavati ni u čemu što volite, ali i ravnomjerno rasporediti hranu“, sugerira Bučan.

 

Ako ste već odlučili da ćete narednih dana uživati u hrani i ne libiti se pojesti nekoliko tanjira više, bilo bi dobro usvojiti nekoliko korisnih savjeta koji će vam pomoći da vaga ne pokaže više nego što bi trebala, a najbolja odluka koju možete donijeti je da uključite tjelovježbu u svakodnevnu rutinu.

 

„Ako ste odlučni u tome da želite jesti sve što poželite, može vam pomoći matematički princip - koliko uneseš, toliko moraš i potrošiti da se ne bi udebljao.

 

Očekuje nas relativno stabilno vrijeme, ne prehladno, tako da je i obična šetnja od sat, dva odličan način rekreacije.

 

Ideja je da ljudi uživaju u blagdanima, obitelji i prijateljima i ne odriču se hrane koje vole, ali svakako možemo načiniti male pomake kako bismo osigurali raznovrsniju i zdraviju prehranu s manje masnoća, šećera i kalorija“, tvrdi Bučan.

 

Želite li ovih blagdana prilagoditi prehranu, no opet uživati u ukusnim obiteljskim ručkovima, nutricionistica Bučan savjetuje konzumaciju manje masne hrane poput bijelog mesa, a obroke obogatite pirjanim povrćem.

 

Umjesto francuske salate, posegnite za svježom sezonskom salatom, a ako se ne možete odreći mlinaca, izbjegavajte ih zalijevati masnoćom od mesa.

 

Kolači su obično najveći blagdanski grijeh kojem je teško odoljeti. Umjesto tradicionalnih kolača i torti, možete pripremiti one s cjelovitim žitaricama i voćem, a za kreme od sira koristite posni sir. 

 

„U našoj kulturi je uvriježeno da uvijek postoji bojazan da će hrane manjkati, posebice kolača u vrijeme blagdana, zbog čega se kupuju i pripremaju prekomjerne količine koje danima poslije ostaju spremljene u hladnjaku, a mi osjećamo potrebu da pojedemo sve kako se ne bi bacilo.

 

Upravo to je jedan od glavnih razloga zašto tijekom blagdana dobivamo više kilograma nego što bi bilo podnošljivo“, smatra Bučan.

 

„Ostaci hrane se obično konzumiraju izvan glavnih obroka i međuobroka.Stoga je savjet ove godine pokušati napraviti odličnu pripremu i kalkulaciju svakog obroka, posebice onih obiteljskih, te osigurati svima dovoljnu količinu prema standardima, a ne pretjerivati s vrstama namirnica, brojem priloga, vrsta mesa i kolača te, naravno, s količinom.

 

Ukoliko očekujete da će obitelj ili prijatelji koji dolaze na ručak ili večeru ponijeti kolače, dogovorite se s njima unaprijed pa vi pripremite samo jednu vrstu, a ne njih deset“, dodaje Bučan.

 

(Tportal/SB)  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Komentari - Ukupno 0

NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora, a ne nužno i stavove redakcije Slobodna Bosna. Molimo korisnike da se suzdrže od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Redakcija zadržava pravo da obriše komentar bez najave i objašnjenja. Zbog velikog broja komentara redakcija nije dužna obrisati sve komentare koji krše pravila. Kao čitalac također prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa vašim vjerskim, moralnim i drugim načelima i uvjerenjima.

  1. Lista komentara
  2. Dodaj komentar

trenutak ...