NISU KRALI PODATKE SAMO ZA TRUMPA: "Cambridge Analytica" utjecala na izbore i u istočnoj Europi

Političke stranke i vlade diljem svijeta koristile su usluge ove utjecajne kompanije

  • Svijet

  • 22. Mar. 2018  

  • 0

Češka, Italija, Ukrajina, samo su neke od europskih zemalja s čijim vladama i/ili političkim strankama je surađivala britanska kompanija Cambridge Analytica. Ova konzultantska tvrtka čiji je moto prikazan na službenoj stranici 'Podaci pokreću sve što radimo', koristila je podatke milijuna korisnika korisnika Facebooka kako bi utjecala na njihov odabir prilikom glasanja na izborima.

"Više nema stručnjaka osim Cambridge Analytica", stoji na njihovoj internetskoj stranici. Svoj rad i bogati međunarodni portfelj ponosno pokazuju. Vodili su kampanje na više od 200 izbora diljem svijeta kako je pokazala istraga Channela 4. Video snimka na kojoj direktor Alexander Nix promovira usluge svoje kompanije, priča o suradnji s Trumpom i načinim na koji su obavljali svoj posao, pokazao je i kako se kompanija služila raznim kreativnim rješenjima kako bi osigurala svojim klijentima najbolji uspjeh na izborima.

Ubrzo nakon emitiranja te video snimke Nix je suspendiran. Cambridge Analytica i dalje negira bilo kakvo loše ili nelegalno djelovanje. Upotreba podataka kako bi se promijenilo ponašanje publike njihov je posao, kažu.

Foto: Pixsell

Cambridge Analytica treba ponuditi niz odgovora na pitanja jesu li koristili osobne podatke kako bi utjecali na izbor američkog predsjednika za vrijeme izbora 2016. godine i za vrijeme referenduma o Brexitu. Sve više podataka pokazuje kako su djelovali diljem svijeta i sudjelovali u provođenju stotina kampanja diljem svijeta.

Europa

Kako je otkriveno u istrazi Channel 4 šefovi Cambridge Analytica i kompanije Strategic Communications Laboratories (SCL) surađivali su na kampanjama više od 200 izbora, uključujući i na izborima u Češkoj.

"Upotrebljavali su različite organizacije kako bi provodile jako uspješne projekte u istočnoeuropskim zemljama...i nitko uopće nije znao da su tamo", rekao je izvršni direktor SCL Elections Mark Turnbull.

Na njihovoj web stranici mogu se pronaći podaci o radu na nizu kampanja, između ostalog i na političkim kampanjama u Italiji 2012. godine. Iako ne navode koja ih je politička stranka angažirala zna se kako je riječ o "stranci povratnici koja je bila jako uspješna tijekom 80-ih godina".

"CA pretpostavlja kako su reforme i promjene omogućile stranci da postigne rezultate iznad očekivanja u turbulentnim trenucima talijanske politike", stoji na stranici. Uloga SCL-a pak puno je veća. Tvrde kako su pomogli Viktoru Juščenku da se dokopa vlasti tijekom Narančaste revolucije 2004. godine u Ukrajini.

"SCL je uspio u održanju koalicije koja je osigurala čvrstu pobjedu", stoji na jednom starijem postu na njihovoj stranici. Nedavno ih je angažirala ukrajinska vlada kako bi im osigurali "lokalnu komunikacijsku kampanju" i pomogli da povrate kontrolu Donjecka u vrijeme posljednjih sukoba u istočnoj Ukrajini.

"Izvještaj o završnom projektu predan je ukrajinskom predsjedniku...ovo je bio središnji, centralni dokument koji je poslužio i za donošenje nekih nacionalnih odluka", kažu.

Foto: Pixsell

Kenija

Cambridge Analytica dva je puta surađivala s kenijskim predsjednikom Uhuru Kenyattom kako bi mu osigurala pobjedu na izborima, prvi put 2013., a zatim i 2017. godine. Na službenoj web stranici hvale se jer su provodili dubinska istraživanja kako bi se dotakli pitanja i problema glasača u zemlji. No Turnbull je za Channel 4 rekao kako je njihov utjecaj bio puno dublji, veći.

"Dva puta smo promijenili imidž cijele stranke, napisali njihov manifest, obavili istraživanja, analize, poruke. Mislim da smo napisali sve govore i proveli cijelu stvar - u biti smo utjecali na svaki element kandidature", naglasio je.

Njegova stranka Jubilee umanjila je utjecaj kompanije, rekavši kako su zaposlili kompaniju SCL kako bi im pomogla u 'brendiranju'. No glavna opozicijska stranka Nacionalna super alijansa zatražila je da se provede potpuna istraga.

"Bio je to zločinački pothvat koji je za cilj imao utjecati i promijeniti mišljenje ljudi kroz manipulaciju i propagandu", rekao je Norman Magaya za BBC.

Meksiko

U srpnju prošle godine Cambridge Analytica udružila se s tvrtkom iza aplikacije za mobilne telefone u Meksiku i Columbiji nazvane Pig.gi koja je korisnicima nudila svoje usluge besplatno ako pogledaju njihove oglase i sudjeluju u anketama. Tvrtka se nadala kako će upravo podatke prikupljene kroz tu aplikaciju moći iskoristiti da bi pomogla kandidatu na meksičkim predsjedničkim izborima koji će biti u srpnju 2018. godine.

"U ovoj zemlji postoji velika mogućnost da se pronađu teme i pitanja koje su važne ljudima kako bi ih se potaklo da glasuju", rekao je potpredsjednik poslovnog razvoja CA Brittany Kaiser.

U listopadu prošle godine šef operacija Cambridge Analytica u Meksiku,Arielle Dale Karro, objavio je oglas na Facebooku namijenjen strancima koji žive u zemlji. U oglasu je tražio ljude "s značajnim političkim iskustvom" koji su zainteresirani postati voditelji kampanja u jednoj od osam meksičkih država, piše BBC.

Cambridge Analytica poslije je negirala kako je Karro provodio bilo kakav politički rad za kompaniju. To je potvrdio i Nix koji je napomenuo kako "Cambridge Analytica ne radi za ni jednu političku stranku u Meksiku".

Brazil

Postoje informacije kako je kompanija Cambridge Analytica "istraživala klijente u brazilskoj utrci za predsjednika" koja bi se trebala održati krajem ove godine. CA Ponte, suradnička konzultantska brazilska tvrtka, Ponte Estrategia "nije bila u kontaktu s predstavnicima nekog od tri politička kandidata", piše Bloomberg. Njihov direktor Adre Torreta naglasio je za list El Pais da su mu pristupila dvojica kandidata ali da još nije postignut nikakav dogovor.

Indija

Cambridge Analytica dio je indijske podružnice grupacije SCL koja između ostalog među svojim uslugama nudi i "upravljanje političkim kampanjama". Među svojim klijentima navodi dvije stranke - vladajuću Bharatiya Janata i Indijski nacionalni kongres. Dopredsjednik Himanshu Sharma napisao je na svom profilu na LinkedInu kako je kompanija "uspješno vodila četiri izborne kampanje za stranku". Između ostalog spomenuo je izbore 2014. godine koji su doveli premijera Narendu Modia na vlast. Kongresna stranka za BBC je rekla kako nikada nije koristila usluge SCL-a ili njihovih suradničkih kompanija već naglasila kako imaju svoj analitički tim.

Malezija

Nakon otkrića Channela 4, član oporbene stranke sad proziva premijera Najib Razaka da otkrije koje usluge kompanije je koristio na izborima u 2013. godine. "Premijer Razak mora objasniti kako je koristio Cambridge Analytica za manipulaciju glasačima...i da li koristi neetične tehnike manipulacije i za nadolazeće izbore", rekao je Wan Saiful Wan Jan u izjavi.

Razak negira upotrebu kompanije, iako internetska stranica kaže kako je podržavala njegovu stranku "s ciljanom kampanjom za razmjenu poruka koja naglašava njihova poboljšanja u školovanju 2008. godine".

(Express/SB)

Vezane vijesti

Komentari - Ukupno 0

NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora, a ne nužno i stavove redakcije Slobodna Bosna. Molimo korisnike da se suzdrže od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Redakcija zadržava pravo da obriše komentar bez najave i objašnjenja. Zbog velikog broja komentara redakcija nije dužna obrisati sve komentare koji krše pravila. Kao čitalac također prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa vašim vjerskim, moralnim i drugim načelima i uvjerenjima.

  1. Lista komentara
  2. Dodaj komentar

trenutak ...