DOBAR, LOŠ, ZAO: Saznajte što je zapravo kolesterol i kako ga održavati u zdravim granicama u organizmu

Kolesterol u organizmu putuje krvotokom do stanica koje ga trebaju

  • Zdravlje

  • 16. Apr. 2018  

  • 0

Transport se odvija uz pomoć lipoproteina, koji zapravo prenose kolesterol. Kolesterol se u krvi može stopiti s bjelančevinama te zahvaljujući tome lakše putuje do cilja.

Razlikujemo „dobar“ i „loš“ kolesterol, a to ovisi upravo o odnosu količine otopljenih bjelančevina i kolesterola.

Ako je više bjelančevina, a manje kolesterola, tada se radi o „dobrom“ ili HDL kolesterolu (engl. high-density lipoproteins), lipoproteinu visoke gustoće.

S druge strane, ako je manje bjelančevina, a više kolesterola, tada se radi o „lošem“ ili LDL kolesterolu (engl. low-density lipoproteins), lipoproteinu niske gustoće.

Također, postoje i trigliceridi (VLDL, engl. very low-density lipoproteins), koje prenose lipoproteini vrlo niske gustoće.

Trigliceridi nastaju u jetri od šećera koji nije iskorišten za energiju. Izvor tog šećera je hrana bogata ugljikohidratima, među kojima se posebno izdvajaju šećer i bijelo brašno.


Kolesterol i bolesti


HDL i LDL s razlogom se nazivaju „dobrim“ i „lošim“ kolesterolom.

LDL kolesterol taloži se u organima, tkivima i stijenkama krvnih žila. Nakupljanje navedenog kolesterola dovodi do ateroskleroze i sužavanja arterija, stanja koja mogu povećati rizik od srčanog i moždanog udara.

Osim povišene razine LDL kolesterola, razvoju bolesti pogoduju i štetne životne navike poput pušenja, tjelesne neaktivnosti i loše prehrane.

Poželjna je veća razina HDL kolesterola jer, suprotno od LDL kolesterola, on štiti krvožilni sustav i pogoduje mu.

HDL veže i prenosi višak kolesterola iz tkiva i krvnih žila u jetru na daljnje metaboliziranje. Na taj način HDL održava arterije otvorenima.

Povišena razina triglicerida je loša jer, isto kao i LDL kolesterol, povećava rizik od ateroskleroze.


Optimalne vrijednosti


Razine HLD i LDL kolesterola te triglicerida mogu se prekontrolirati krvnim pretragama uz liječničku uputnicu.

Poželjne vrijednosti kod muškaraca i žena su:

HDL kolesterol: kod muškaraca veći od 1,0 mmol/L, a kod žena 1,2 mmol/L

LDL kolesterol: kod muškaraca i žena manji od 3,0 mmol/L

trigliceridi: ispod 1,7 mmol/L

Optimalna vrijednost ukupnog kolesterola u krvi je 5,0 mmol/L ili manje.

Međutim, valja uzeti u obzir i druge faktore, a navedene se vrijednosti uzimaju kao opće smjernice.

Također, za osobe sa specifičnim dijagnozama i trudnice vrijede druge vrijednosti kolesterola s kojima će ih upoznati njihov liječnik klasične ili alternativne medicine.


Uzroci povišenog kolesterola


Određene životne navike i način prehrane loše djeluju na kolesterol. Čimbenici koji povisuju kolesterol su:

genetska predispozicija

pušenje

stres

prekomjerna tjelesna težina

nepravilna prehrana s puno nezdravih masnoća i bijelog šećera

tjelesna neaktivnost


Kako smanjiti kolesterol prirodnim putem


Kolesterol možete smanjiti prirodnim putem. Prije svega, bitno je razgovarati s nutricionistom ili liječnikom alternativne medicine i napraviti plan kojeg ćete se strogo držati.

Osnovne smjernice su:

promjena prehrane

prestanak pušenja

redovita tjelesna aktivnost

smanjenje prekomjerne tjelesne težine

redovite kontrole i praćenje razina kolesterola


Promjena prehrane


S obzirom na to da je jedan od razloga povišenog kolesterola loša prehrana, ovo je najvažnija promjena koju biste trebali napraviti.

Iz prehrane trebate izbaciti masnu, tešku i prženu hranu, bijeli šećer, rafinirane ugljikohidrate, nezdrave slatkiše i grickalice.

Maksimalno smanjite unos kave (prihvatljive su jedna do dvije šalice dnevno), gaziranih napitaka i alkohola.

Veliku količinu kolesterola sadrže i školjke, lignje, crveno meso i jaja.

S druge strane, bitno je povećati unos sljedećih namirnica:

zob, ječam, lanene i chia sjemenke te ostale cjelovite sjemenke i žitarice

voće, posebice jabuke, grožđe, jagode, borovnice, papaja, ananas i agrumi

soja i tofu

orašasti plodovi (orasi, bademi itd.)

povrće, posebice krastavac, cikla, celer, rajčica, luk i češnjak

začini (npr. cimet, papar), đumbir (svježi ili sušeni)

maslinovo ulje

zeleni čaj

Po mogućnosti konzumirajte ekološko ili domaće voće i povrće.


Prestanak pušenja


Ako ste pušač, ovu promjenu morate napraviti što prije.

Odbacite duhan jer pušenje izravno utječe na razinu lošeg kolesterola, dodatno sužava i oštećuje krvne žile i samim time povećava rizik od ateroskleroze.


Redovita tjelesna aktivnost


Ako osim kolesterola imate i druge predispozicije za bolesti srca i krvnih žila, trebate povećati svoju fizičku aktivnost.

Istraživanja potvrđuju da samo 30 minuta umjerene tjelesne aktivnosti pet dana u tjednu snižava loš kolesterol i krvni tlak, smanjuje rizik od bolesti srca i dijabetesa te pomaže u održavanju zdrave tjelesne težine.

Redovita tjelovježba pomaže u povećanju razine dobrog HDL kolesterola i sprečava nakupljanje plaka u arterijama.


Smanjenje prekomjerne tjelesne težine


Ako patite od viška kilograma, napravite plan umjerene vježbe i jelovnik uz koji ćete lakše smršavjeti.

Smanjite li prekomjernu težinu, smanjit ćete i kolesterol.

Redovite kontrole i praćenje razine kolesterola

Nemojte zanemariti savjete stručnjaka i redovito kontrolirajte razinu kolesterola.

Ako se vaše stanje poboljša, nemojte se vratiti starom načinu života. I dalje slijedite navedene savjete kako biste održali optimalno zdravlje.

(SB / Alternativa)

Vezane vijesti

Komentari - Ukupno 0

NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora, a ne nužno i stavove redakcije Slobodna Bosna. Molimo korisnike da se suzdrže od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Redakcija zadržava pravo da obriše komentar bez najave i objašnjenja. Zbog velikog broja komentara redakcija nije dužna obrisati sve komentare koji krše pravila. Kao čitalac također prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa vašim vjerskim, moralnim i drugim načelima i uvjerenjima.

  1. Lista komentara
  2. Dodaj komentar

trenutak ...