Ramazanski puzajući šerijat

Sve je veći broj ugostiteljskih objekata u Sarajevu u kojima je zabranjeno točenje alkohola, ali i „neprilično“ dodirivanje i ljubljenje; i dok jedni smatraju kako su ovakve zabrane, posebno u mjesecu ramazana, opravdane i „u skladu sa tradicijom Bošnjaka“, brojni turisti koji ovih dana borave u glavnom gradu BiH širom otvorenih očiju čekaju da ih iza ugla zaskoči šerijatska policija...

  • Mini market

  • 12. Jul. 2013  12. Jul. 2013

Caffe pizzeria Ildžis u sarajevskom naselju Ilidža jedan je od najpopularnijih ugostiteljskih objekata u tom dijelu grada. U prekrasnom ambijentu ilidžanske aleje, daleko od gradske vreve, smještena je bašta sa dvadesetak stolova u prijatnoj hladovini, u koju su mnoge Sarajlije rado odlazile kako bi bar na nekoliko sati pobjegli od užarenog gradskog asfalta.

Sve odiše opuštenom atmosferom i romantikom - ipak, ako namjeravate posjetiti Ildžis u društvu svoje djevojke, momka, supružnika ili, ne daj Bože, ljubavnika/ce, razmislite još jednom. Već na samom ulazu u Ildžis stoje jasno istaknute table sa zabranama: „Zabranjeno unošenje vlastite hrane i pića“ i „Zabranjen ulazak u objekat sa kućnim ljubimcima“. Ali, pravo iznenađenje dočekat će vas tek kada sjednete za jedan od stolova u bašti: dvije table sa slikom muškarca i žene koji se ljube, a lica su im precrtana crvenim flomasterom.

Naime, Ildžis je jedan od ugostiteljskih objekata u Sarajevu u kojima je zabranjeno točenje alkohola, kao i „neprilično“ dodirivanje i ljubljenje. Da bi sve bilo „po propisu“, brinu se četvorica momaka u crnim košuljama. Oni su konobari u objektu, ali ih je gazda očigledno zadužio i da budno motre na goste kafea. Pažljivo posmatraju „sumnjive“ parove - svako ko prekrši bilo koju od navedenih zabrana, bit će odmah „ispraćen“ iz objekta, uz trajnu zabranu ponovne posjete.

U naselju Hrasno u Općini Novo Sarajevo, u blizini zgrade Bosmala, u ulici Milana Preloga 12, nalazi se cafe Arabeska. Ugodan prostor uređen u orijentalnom stilu, za mirnu popodnevnu kaficu, ispijanje egzotičnih čajeva i svih vrsta bezalkoholnih pića. U Arabeski, kao i u Ildžisu, međutim, možete samo čedno ašikovati. Ljubljenje i iskazivanje nježnosti je zabranjeno, a zabrana je jasno odštampana na pozadini cjenovnika. Ukoliko se zaljubljeni parovi malo „zaigraju“, tu su konobari da ih upozore kako se trebaju suzdržati od nepriličnih aktivnosti...

Počeo je sveti islamski mjesec ramazan, a u sarajevskoj Općini Stari Grad ugostitelji muku muče sa sličnim odredbama, koje se prvenstveno odnose na zabranu točenja alkohola. Još 2007. godine, Odlukom o rasporedu poslovnih djelatnosti na području Općine Stari Grad Sarajevo, tačnije članom 10., propisano je da „nije dozvoljeno točenje i prodaja alkohola u neposrednoj blizini (do 5 metara) obrazovnih institucija, vjerskih objekata, harema i dvorišta istih“.

Uoči početka ovogodišnjeg ramazana, iz općinske Službe za privredu poslali su obavijest svim ugostiteljima na području Starog Grada, podsjećajući ih – u slučaju da je neko u međuvremenu zaboravio - kako je ovaj propis i dalje na snazi. Navodeći pomenuti član 10. Odluke, u obavijesti ugostiteljima stoji: „U skladu sa gore navedenim, tražimo da postupite prema navedenoj Odluci. Također, ukoliko niste u ovoj zoni zabrane (5 metara), molimo Vas da točenje i prodaju alkohola, u mjesecu ramazanu, u skladu sa tradicijom Bošnjaka, ako je moguće izbjegnete u potpunosti.“

Obavijest je upućena 8. jula ove godine, a potpisao ju je pomoćnik načelnika Općine Alija Kamber.

Vlasnici kafea i lokala na prostoru Starog Grada već godinama protestuju zbog pomenute odluke.

„Valjda je ovo demokratska zemlja sa određenim pravima. Ako onog gosta koji pije pored džamije ili crkve nije stid, otkud onda nama pravo da mu morališemo? Naše je da ga uslužimo. No, to što se ne drži alkohol, jer u ove kafiće ionako ljudi svraćaju na neku popodnevnu kaficu, nije toliko sporno. Sporno je što se, recimo, vlasniku hotela Evropa koji se nalazi iza džamije Ferhadija sve dozvoljava i taj hotel najnormalnije toči alkohol. Kakvi su to dvostruki aršini?“, pitaju starogradski ugostitelji. „Pa, pogledajte samo na Baščaršiji pravoslavnu crkvu, skoro uz njen vrt se nalaze razne kladionice i moteli koji najnormalnije toče alkohol i njima to niko ne osporava. Zatim, preko puta Katedrale je nekoliko lokala koji toče alkohol, onda pored Čaršijske džamije... Kakva je to odluka koja se primjenjuje selektivno “

Ugostitelji tvrde da je inicijativa za zabranu točenja alkohola na području starogradske općine potekla od bivše Vlade Kantona Sarajevo, još za vrijeme mandata kantonalnog premijera Denisa Zvizdića iz Stranke demokratske akcije. Iz Kantona su, međutim, to ranije demantovali, navodeći kako svaka općina ima svoje nadležnosti, te da Kanton u ovakvim situacijama ne može naređivati općinskim vlastima šta da rade. Uprkos tome što iz godine u godinu protestuju, ističući kako im „kontroverzni“ član 10. Odluke o rasporedu poslovnih djelatnosti bukvalno uništava posao, posebno u ljetnim mjesecima kada je i najveći broj turista na području Općine Stari Grad, vlasnici ugostiteljskih objekata do sada nisu naišli na razumijevanje općinskih vlasti, pa su tako mnogi od njih primorani da gostima služe alkohol „ispod stola“.

Načelnik Općine Stari Grad Ibrahim Hadžibajrić u izjavi za Slobodnu Bosnu kaže da je, što se njega tiče, pomenuta odluka „totalna glupost“.

„Takvu Odluku nije trebalo donositi. To je doneseno 'preko koljena' i treba dobro razmisliti oko svega toga“, ističe Hadžibajrić. „Mi gledamo da li nam neko pije alkohol oko džamija i po ulicama, a to što džamije zjape prazne - nikom ništa! Nije nikakvo mjerilo kada vidite da je džamija puna petkom na džumi. Treba otići pa vidjeti koliko ima vjernika radnim danima. Ja sam vjernik, ali ne podnosim licemjerje i lažni moral. Pa, šta treba sad, da napravimo Džamahiriju od Sarajeva?!“, pita načelnik Hadžibajrić.

Hadžibajrić tvrdi kako je njegov pomoćnik Alija Kamber poslao obavijest ugostiteljima uoči početka ramazana o zabrani točenja alkohola bez njegovog znanja.

„Nisam znao za to, vjerujte, i ne znam kako je mimo mene neko mogao to poslati. U svakom slučaju, već u septembru će se vjerovatno izvršiti izmjene i dopune Odluke i konačno staviti tačka na 'i' kad su te stvari u pitanju, ali i mnoga druga neriješena pitanja na području Općine Stari Grad“, zaključuje Hadžibajrić.

Brojni turisti iz svih dijelova svijeta koji ovih dana borave u glavnom gradu BiH ne mogu se načuditi silnim zabranama i restrikcijama koje su, kako tvrdi gospodin Kamber, „u skladu sa tradicijom Bošnjaka“. Širom otvorenih očiju gledaju u table sa zabranama ljubljenja i točenja alkoholnih pića, očekujući da ih iza svakog ugla zaskoči „šerijatska policija“. U međuvremenu, Sarajlije se i dalje pitaju „jel' Saraj'vo gdje je nekad bilo“ i rezignirano posmatraju kako se kosmopolitski duh grada kojim su se nekada ponosili suptilno pretvara u dominaciju vjerskih zakona i pravila nad sekularnim društvom... (M. Radević)

trenutak ...