BIO JE PRVI PILOT, NARODNI HEROJ, JUNAK BOSNE PONOSNE: Mrzio je ustaške krvnike, Nijemci su zbog njega čupali kose, a onda su ga SRUŠILI

Portal „Slobodna Bosna“ nastavlja svoj uspješni serijal iz povijesti, pročitajte našu današnju priču...

  • Jeste li znali

  • 14. Sep. 2018  

  • 0

Narodni heroj Franjo Kluz rodio se u selu Jošik, 18. rujna 1913. godine, u blizini Bosanske Dubice.

 

Učio je za odvjetnika, ali dalje od pisarske službe nije došao. Bližio se rat, a Franjo je stupio u vojnu školu, među buduće pilote. Početak rata na prostoru Kraljevine Jugoslavije u travnju 1941. zatekao ga je kao pilota izviđačke eskadrile u Rajlovcu.

 

Kad je Kraljevina Jugoslavija kapitulirala, stupio je u zrakoplovstvo Nezavisne Države Hrvatske, no ubrzo se, razočaran takvom državom i takvom nezavisnošću, povezao s pokretom otpora, s Titovim antifašistima u Banjoj Luci, i samo je čekao pravi trenutak da im preleti.


Zrakoplovom Potez 25, francuskim dvokrilcem pogodnim za isporučivanje bombi, u svibnju 1942. sletio je na oslobođeni teritorij kod Prijedora. Tog istog dana to isto napravio je i Rudi Čajavec. Kluz je bio prvi partizanski pilot, najiskusniji i najhrabriji, pa je bilo logično da upravo on dobije nalog da u kolovozu 1944. povede novu eskadrilu na prvi borbeni zadatak. A odmah potom i na drugi. I na treći, četvrti...

 

 

To je bio početak stvaranja partizanskog zrakoplovstva, i jedan od prvih primjera u svijetu da pokret otpora u okupiranoj zemlji raspolaže vlastitim zrakoplovstvom.

 

S ranije pripremljenog uzletišta kod sela Međuvođe, Kluz je, s mehaničarom strijelcem Ivicom Mitračićem, izvršio dva borbena leta. Četvrtog lipnja 1942. godine bombama i vatrom iz strojnica napali su, kod Međeđe, ustašku crnu legiju, a 7. lipnja bombardirali su Bosanski Novi i Dvor i bacali letke nad Dubicom i Kostajnicom. Zbog neprijateljske ofanzive na Kozaru, Kluz i Mitračić prebacili su se 14. lipnja na novo uzletište kod Lušci Palanke. Š

 

estog srpnja 1942. godine, jedan njemački lovac otkrio je i zapalio "Potez 25", što je onemogućilo dalju akciju prvih partizanskih zrakoplovaca, koji su, u uvjetima neprijateljske nadmoći u zraku, uspjeli održati se punih 45 dana, što je imalo znatan moralni i politički učinak. Ostavši bez zrakoplova, Kluz je ušao u sastav Operativnog štaba za Bosansku krajinu, gdje je ostao sve do studenog 1943. godine, kada se priključio Prvoj zrakoplovnoj bazi u Livnu.

 

 

 

Zajedno s ostalim zrakoplovcima koji su se tu okupili na poziv Vrhovnog štaba prešao je u Italiju, pa u sjevernu Afriku, gdje je ušao u sastav 1. eskadrile NOVJ, koju su nakon intenzivne obuke saveznici naoružali lovcima "spitfire". U činu kapetana Kluz je u ovoj eskadrili, pored pilotske dužnosti, obavljao i funkciju političkog komesara.

 

Screenshot

 

 

Kao prvom partizanskom pilotu i iskusnom letaču, Kluzu je bilo povjereno da, kao pratitelj zapovjednika eskadrile majora Protića, izvrši prvi borbeni zadatak ove eskadrile. Od tada iz zračne luke u Cani u Italiji, a kasnije iz baze na oslobođenom otoku Visu, Kluz je izvršio više borbenih letova, napadajući njemačke snage u Dalmaciji i dijelovima Bosne i Hercegovine te osiguravajući lovačku zaštitu partizanskim i savezničkim zrakoplovima.

 

 

Poginuo je na današnji dan 1944. godine, nekoliko dana prije 31. rođendana. Vodio je četvorku spitfirea kada ga je iznad Omiša srušila njemačka protuzračna obrana. Narodnim herojem proglašen je 18. svibnja 1948. godine.

 

 

 

(SB)

 

 

Komentari - Ukupno 0

NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora, a ne nužno i stavove redakcije Slobodna Bosna. Molimo korisnike da se suzdrže od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Redakcija zadržava pravo da obriše komentar bez najave i objašnjenja. Zbog velikog broja komentara redakcija nije dužna obrisati sve komentare koji krše pravila. Kao čitalac također prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa vašim vjerskim, moralnim i drugim načelima i uvjerenjima.

  1. Lista komentara
  2. Dodaj komentar

trenutak ...