CRVENA PLANETA IMA SVOJU VERZIJU VELIKOG KANJONA: Naučnici u šoku; na Marsu otkrivena velika količina vode

Riječ je o kanjonu koji je 10 puta duži, pet puta dublji i 20 puta širi od Velikog Kanjona rijeke Kolorado u američkoj saveznoj državi Arizona.

• 19. Dec. 2021  19. Dec. 2021

Mars ima svoju verziju Velikog Kanjona, a naučnici su u njemu otkrili "značajne količine vode".

Vodu na Marsu otkrio je orbiter koji kruži oko te planete, objavila je Evropska svemirska agencija (ESA).

Orbiter ExoMars Trace Gas, lansiran 2016. godine u zajedničkoj misiji ESA-e i ruskog Roskosmosa, detektovao je vodu u dolini Valles Marineris na Marsu.

Voda koja je otkrivena nalazi se ispod površine sistema kanjona. Detektovao je instrument, nazvan FREND Fine Resolution Epithermal Neutron Detector, koji mjeri nivo vodonika u prvom metru površine Marsa.

Prethodno, voda je tražena ispod površine Marsa, gdje su otkrivene male količine, prenosi CNN. Autor studije Igor Mitrofanov, vodeći istraživač na neutronskom teleskopu FREND, izjavio je da se pomoću orbitera može provjeriti šta se događa do jednog metra ispod površine Marsa.

"Ono što je najvažnije je da možemo locirati oaze bogate vodom koje nisu mogle biti otkrivene ranijim instrumentima", objasnio je istraživač.

"Neobično velike količine vodonika"

Mitrofanov je dodao da je FREND otkrio područje sa neobično velikom količinom vodonika u kanjonu Valles Marineris.

"Pod pretpostavkom da je vodonik koji vidimo vezan u molekule vode, izgleda da je oko 40 posto materijala neposredno ispod površine u tom regionu voda", rekao je Mitrofanov.

Površina tog područja kanjona može se uporediti sa površinom Holandije.

Otkriće u Valles Marinerisu baca svjetlo na tu dolinu, kao intrigantnu lokaciju za moguće ljudske misije u godinama koje dolaze, naročito zbog činjenice da bi otkrivena voda mogla da bude puno pristupačnija od izvora vode koji su ranije otkriveni, navodi CNN.

Studija u kojoj se nalaze detalji otkrića objavljena je u naučnom časopisu Ikarus.