MALE TAJNE VELIKIH MAJSTORA: Ovo je 10 ZLATNIH SAVJETA za vožnju u zimskim uvjetima, negdje sigurno griješite!?

Mnogi vozači, osobito mlađi, imaju slabo ili nikakvo praktično iskustvo u vožnji po snijegu i ledu. Stoga, dva su zlatna pravila - usporite sve pokrete i višestruko povećajte razmak...

  • Auto

  • 07. Feb. 2018  07. Feb. 2018

  • 0

Preduvjet za pokret svakako je čist automobil. Ne krećite dok detaljno ne očistite snijeg. Motor ne grijte na mjestu, nego odmah krenite lagano mijenjajući stupnjeve na 2000/min. Kod dizelaša triput uključite grijač pa tek potom elektropokretač.

Nagli pokreti volanom remete stabilnost auta

Zakretanjem kotača na gumu djeluju poprečne (bočne) sile pa je nužno volan okretati smireno, postupno povećavajući opterećenje kako se ne bi izgubilo prianjanje i pojavilo podupravljanje. Proširivanje putanje prednjeg dijela automobila može se korigirati blagim oduzimanjem gasa. Kotači će se djelomično rasteretiti aksijalnih (uzdužnih) sila te će nastaviti skretati zadanom putanjom.

Doziranjem gasa krećite polako

Svako pretjerivanje prilikom kretanja rezultirat će gubitkom prianjanja pogonskih kotača. Najbolje je koristiti četvrtinu do najviše trećine raspoložive snage te promijeniti u drugi stupanj prijenosa već nakon nekoliko metara. Time se smanjuje vučna sila na kotačima, što doprinosi količini prianjanja. Na poledici je bolje kretati u drugom stupnju prijenosa.

Ispravan automobil mora biti u fokusu

Koncentracija antifriza treba biti minimalno 33 posto, čime je zajamčena zaštita od smrzavanja do temperature od -18 stupnjeva, odnosno od vrenja do 104 stupnja. Preporuka je koncentracija od 50 posto, koja štiti motor sve do -36 stupnjeva (vrenje do 106). Provjerite ispravnost akumulatora, grijača kod dizelaša te svih svjetala (ne zaboravite na maglenke).

Povećanjem razmaka do više vremena za reakciju

Zaboravite sva pravila kojih se pridržavate ljeti. Opreza na snijegu i ledu nikad dovoljno pa višestruko povećajte razmak, pogotovo tijekom magle i uvjeta lošije vidljivosti. Važno je ostaviti si dovoljno prostora za percepciju potencijalno opasne situacije. Nažalost, da mnogi zaboravljaju na razmak vidljivo je svake zime, kad su i lančani sudari najčešći.

U prtljažnik stavite svu nužnu opremu

Prije odlaska na put u prtljažnik stavite deku, svjetiljku, zalihu vode, lopatu i lance. Unaprijed naučite kako se lanci stavljaju, jer ne želite to isprobavati uz rub ceste, usred noći, po gustoj magli… Dobra alternativa su plastični, a sve popularnije su i auto čarape, izrađene od tkanine i gume, koje se lakše stavljaju, tiše su i ne oštećuju naplatke.

Pogon 4x4 nije svemoguć

Vožnja po snijegu najsigurnija je s pogonom na sve kotače. Najlakše je ubrzati, ali i precijeniti mogućnosti automobila. Mnogi zaboravljaju kako pogon ne utječe na performanse kočenja. Čak štoviše, izvedbe s pogonom 4x4 imaju masu veću za 100-150 kg pa je time i zaustavni put u prosjeku duži za dodatnih 10-ak posto. Prosječan vozač nije brži ni u zavoju.

Stražnji pogon zahtijeva oprez

Kod automobila s pogonom straga svaki gubitak prianjanja pogonskih kotača, osim kod pravocrtnog gibanja, rezultirat će preupravljanjem (okretanjem vozila prema unutarnjem rubu zavoja). Stoga je važno ne dodavati naglo gas tijekom prolaska kroz zavoj, a ako ipak dođe do preupravljanja potrebno je blagim zakretanjem volana suprotno od smjera zavoja ponovo uspostaviti kontrolu.

Kočite nježno i dovoljno rano

Predviđajte promet, nemojte čekati posljednji trenutak za kočenje. Aktivacija ABS-a rezultirat će blagim pulsiranjem papučice kočnice. Nemojte se uplašiti, zadržite jednako snažan pritisak, sve do trenutka zaustavljanja, a korekcijama volana usmjeravajte automobil. Istodobno kočite i motorom ubacivanjem u niži stupanj, ali kvačilo ne otpuštajte naglo.

Zimske gume osnova sigurnosti

Ljetne gube fleksibilnost već na vanjskoj temperaturi manjoj od sedam stupnjeva, cjelogodišnje na manje od -10, a zimske tek na -30. Zimska guma na snijegom pokrivenoj cesti, dizajnom gaznog sloja i kemijskim sastavom, omogućava čak i do četiri puta bolji prijenos adhezijskih sila od ljetne. Automobil sa sve četiri zimske gume bolje skreće, koči i ubrzava.

Odjeća i obuća moraju biti adekvatni

Umjesto da tijekom putovanja vozite u jakni ili kaputu, jače zagrijte unutrašnjost automobila. Pripazite i na obuću. Radije imajte jednu za vožnju, a drugu za šetnju, nego da vozite u čizmama, gojzericama ili zimskim cipelama debelih potplata, koje značajno umanjuju osjećaj za pedale. Sunce nisko na obzoru ispravan je razlog za korištenje sunčanih naočala.

(SB)

Vezane vijesti

Komentari - Ukupno 0

NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora, a ne nužno i stavove redakcije Slobodna Bosna. Molimo korisnike da se suzdrže od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Redakcija zadržava pravo da obriše komentar bez najave i objašnjenja. Zbog velikog broja komentara redakcija nije dužna obrisati sve komentare koji krše pravila. Kao čitalac također prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa vašim vjerskim, moralnim i drugim načelima i uvjerenjima.

  1. Lista komentara
  2. Dodaj komentar

trenutak ...