OPOZICIJA RS PROTIV NOVOG ZADUŽIVANJA: "U Željeznicama RS-a više konobara nego u cijeloj Banjoj Luci"!

Zastupnici Narodne skupštine RS-a ukazali su danas, tokom rasprave o prihvatanju zaduženja od 51,3 miliona eura kod Svjetske banke po projektu restrukturiranja Željeznica RS-a, na brojne finansijske problem ove kompanije, a posebno na dugogodišnju lošu kadrovsku politiku.

  • Politika

  • 13. Feb. 2018  13. Feb. 2018

  • 2

 

Zaduženje od 51,3 miliona evra predviđeno je Prijedlogom odluke o prihvatanju zaduženja Republike Srpske prema Svjetskoj banci - Međunarodnoj banci za obnovu i razvoj za projekat restrukturisanja "Željeznica Republike Srpske" /ŽRS/, koja je pred poslanicima parlamenta Srpske po hitnom postupku.

 

Obrazlažući u Narodnoj skupštini Republike Srpske prijedlog ove odluke, ministar saobraćaja i veza Neđo Trninić istakao je da je cilj projekta unapređenje operativne efikasnosti i finansijske održivosti "Željeznica Republike Srpske".

"Svrha vlasničkog restrukturisanja je i obezbjeđenje stoodstotnog vlasništva Republike Srpske nad akcijskim kapitalom `Željeznica`, s obzirom na to da je i u prethodnom periodu Srpska bila jedini vlasnik koji je posredstvom subvencija pomagao poslovanje preduzeća, što se očekuje u budućem periodu, a na ulaganja manjinskih akcionara se ne može računati", rekao je Trninić.

Prema njegovim riječima, organizaciono restrukturisanje biće sprovedeno smanjenjem broja zaposlenih, razdvajanjem poslova infrastrukture na računovodstveno i upravljački potpuno odvojene organizacione cjeline, te formiranjem profitnih centara od pojedinih organizacionih dijelova preduzeća.

Trninić je naglasio da je planirano da broj zaposlenih bude smanjen za 1.000 radnika, i to 500 do kraja ove godine i preostalih 500 do okončanja procesa restrukturisanja.

"Svrha organizacionog restrukturisanja je postizanje optimalne organizacione strukture složenog sistema kao što su `Željeznice`, te optimalne strukture i broja zaposlenih. Nastoji se broj zaposlenih svesti na optimalan nivo, koji je potreban za funkcionisanje ovog sistema, uzimajući u obzir i modernizaciju i informatizaciju, kojima bi se smanjila potreba za brojem izvršilaca na određenim radnim mjestima", dodao je Trninić.

On je dodao da se smanjenjem broja zaposlenih nastoji postići i optimalna struktura zaposlenih u vezi sa kvalifikacijom i starosnom strukturom, smanjenje troškova bruto zarada i naknada zarada na godišnjem nivou, te postizanje višeg nivoa produktivnosti radne snage.

"`Željeznice` su 2006. godine bile u plusu i za 12 godina ste napravili 300 miliona duga. I sad hoćete da nas ubijedite da vam damo još 100 miliona da vi napravili neki pozitivan posao. Od tih 54 miliona evra pola ide na doprinsoe i potraživanja radnicima i ko je odgovaroa za to što imate tolika dugovanja.Vidmo iko", rekao je poslanik SDS-a Davor Šešić. 

Miladin Stanić, poslanik SDS-a da nema veće izdaje od ovog zaduženja. 

"Vi ćete prezadužiti RS i dovesti da o njoj više ne odlučuje Vlada niti Narodna skupština RS, već svjetske finansijske organizacije. Ova priča o restrukturiranja `Željeznica` je prelivanje iz supljeg u prazno, od ovog projekta nema nista. Vlada citava neka me demantuje. Ovo je samo produbljava lopovluk u toj firmi", kaže Stanić. 

Branislav Borenović, poslanik PDP smatra da ne treba da se nagrađuju gubitaši. 

"Ovo zaduživanje je poruka vlasti da je poželjno praviti gubitak i da će biti nagrađeni novim sredstvima", smatra Borenović. 

  Zastupnik NDP-a Dragan Čavić iznio je podatak da se trenutno preko 50 miliona KM izdvaja za plate 3.126 zaposlenih u Željeznicama RS-a, te da je prosječna bruto plaća oko 1.300 KM. On je istakao i da je plan da se do 2020. godine broj zaposlenih svede na 2.100 ljudi, a da se ukupna izdvajanja za njihove plaće smanje na oko 33 miliona KM.

 

- U Željeznicama RS-a je više radnika sa završenom ugostiteljskom školom, nego konobara u cijeloj Banjoj Luci – kazao je Čavić.

 

On je naglasio da su Željeznice RS-a propalo preduzeće, koje je davno ispunilo uvjete za stečaj.

Također, naveo je i da su u period od 2005. do 2016. godine prihodi porasli za oko 25 posto, a rashodi za bruto plaće zaposlenih za oko 82 posto.

 

- Više od hiljadu radnika je primljeno mimo potrebe. Što su primljeni - jer je nekome u tom trenutku to trebalo – istakao je Čavić.

 

On je ocijenio i da je smisao najavljenog restrukturiranje Željeznica RS-a da Vlada RS-a podiže kredit da izmiri obaveze prema sebi i preuzima ranija zaduženja, a podvukao je i da se trenutni prihodi ove kompanije najvećim dijelom oslanjaju na jednog ili dva kupca, među kojima je ključni ArcelorMittal.

 

- Sutra ako ArcelorMittal kaže mi ne radimo, Željeznice su gotove – istakao je Čavić.

 

Zastupnik SNSD-a Igor Žunić se složio da ovoj kompaniji "sigurno nisu trebali" svi radnici koji su tamo zaposleni posljednjih godina.

 

- Osuđujem zapošljavanje koje je išlo po partijskoj liniji, a ako treba, prihvatam i dio krivice – rekao je Žunić.

 

Prema mišljenju Spomenke Stevanović (DNS), Željeznice su u teškim problemima sa kojima se mora suočiti.

 

- Ako treba da progutaš žabu, nemoj dugo da je gledaš, progutaj je odmah. Ako treba da progutaš nekoliko žaba, prvo progutaj najveću – kazala je Stevanović.

 

Komentari - Ukupno 2

NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora, a ne nužno i stavove redakcije Slobodna Bosna. Molimo korisnike da se suzdrže od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Redakcija zadržava pravo da obriše komentar bez najave i objašnjenja. Zbog velikog broja komentara redakcija nije dužna obrisati sve komentare koji krše pravila. Kao čitalac također prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa vašim vjerskim, moralnim i drugim načelima i uvjerenjima.

  1. Lista komentara
  2. Dodaj komentar

trenutak ...