MALE TAJNE VELIKIH MAJSTORA: Znate li što je zapravo ABS i na koji način funkcionira!?

Sprječavanje blokiranja kotača pri kočenju dramatično povećalo aktivnu sigurnost

  • Auto

  • 11. Maj 2018  

  • 0

ABS (Anti-lock Braking System) je elektroničko-hidraulički mehanizam, koji sprječava blokiranje kotača prilikom kočenja te tako skraćuje zaustavni put i omogućuje upravljivost automobila prilikom snažnog kočenja. Zbog toga je najvažniji sustav aktivne sigurnosti automobila. Prvi ABS uređaj Bosch serijski se počeo ugrađivati početkom 1978. u Mercedes-Bosch 450 SE, a krajem te godine u BMW 745i.

 

Prvi učinkoviti uređaj konstruirao je njemački inženjer Fritz Ostwald. Početkom 1940. prijavio je patent 'pneumatsko-električnog regulatora kočenja, kod kojeg se kočni pritisak podešava elektromagnetskim ventilom'. Prvi sustav za sprječavanje blokiranja kotača napravio je 1929. Gabriel Voisin, pionir francuske aero i automobilske industrije, za korištenje u borbenom zrakoplovu, a u zrakoplovnoj industriji masivnije se počeo koristiti 50-ih. 



Chrysler Imperial je predstavljen 1970. kao najnaprednija američka limuzina, koja je 1971. uz doplatu opremana sustavom Sure brake, za sprječavanje blokiranja kotača

Prvi automobil s ABS sustavom bio je Chrysler Imperial iz 1971., koji je u drugoj tržišnoj godini dobio sustav 'Sure brake' (sigurno kočenje). General Motors je odmah nakon Chryslera uveo sustav 'Trackmaster' (majstor za održavanje trakcije), koji je sprječavao blokiranje samo stražnjih kotača. Oni su za stabilnost važniji od prednjih. Iste 1971. godine Nissan je za svoj top-model President uveo sustav EAL (Electro Anti-lock System). Prvi europski i prvi potpuno elektronički sustav razvio je Bosch te ga je nazvao ABS (Anti-lock Brake System) i 1978. ugradio najprije u Mercedes-Benz 450 SE i nekoliko mjeseci kasnije i u BMW 745i. To mnogi i uzimaju za službeni početak ugradnje ABS sustava.


Princip rada ABS-sustava - na svakom kotaču ugrađen je nazubljeni davač impulsa, kako bi senzor mogao mjeriti brzinu vrtnje kotača

ABS je sigurno najkorisniji i najvažniji dio sigurnosne opreme automobila. Njegovom ugradnjom znatno se poboljšavaju vozna svojstva, kočne mogućnosti i sigurnost vožnje. Blokiranje kotača pri kočenju znatno se smanjuje koeficijent trenja, posebice u poprečnom smjeru. Zbog toga se produžuje zaustavni put, a automobil postaje potpuno neupravljiv. ABS je elektroničko-hidraulički sklop sa središnjom upravljačkom jedinicom. Na temelju informacija od osjetnika za praćenje vrtnje kotača ABS dozira snagu (moment) kočenja na svakom kotaču posebice i sprječava blokiranje. U trenutku kad se određeni kotač zaustavi, aktivira se osjetnik koji preko sklopa elektromagnetskih ventila snizuje tlak ulja u kočionom cilindru, sve dok se kočioni moment toliko ne smanji da se kotači počnu ponovo okretati.


Sprječavanje blokiranja kotača osigurava zadržavanje sposobnosti upravljanja – kad kotači blokiraju, auto u zavoju produžava ravno (izlijeće tangencijalno)

U tom trenutku osjetnik aktivira elektromagnetske ventile u suprotnom smjeru, tlak ulja i intenzitet kočenja se poveća, te se na granici blokiranja kotača ciklus ponovo vraća na početak. Slikovito rečeno, uređaj obavlja kočenje ‘na rate’, s učestalosti od nekoliko desetaka ciklusa u sekundi. To je cijela tajna ABS-a. Prvi ABS uređaji bili su dvokanalni - bili su opremljeni sa samo dva osjetnika, koja su se postavljala na dva dijagonalna kotača. Sredinom osamdesetih počeli su se koristiti trokanalni, s jednim osjetnikom na pogonskom diferencijalu i dva osjetnika na preostalim kotačima. Od početka 90-ih koristi se isključivo četverokanalni sustav, a od sredine 90-ih ABS-uređaj koriste svi automobili.

 

 

 

(SB / Autoportal)

 

Komentari - Ukupno 0

NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora, a ne nužno i stavove redakcije Slobodna Bosna. Molimo korisnike da se suzdrže od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Redakcija zadržava pravo da obriše komentar bez najave i objašnjenja. Zbog velikog broja komentara redakcija nije dužna obrisati sve komentare koji krše pravila. Kao čitalac također prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa vašim vjerskim, moralnim i drugim načelima i uvjerenjima.

  1. Lista komentara
  2. Dodaj komentar

trenutak ...