ŠAHOVSKA PARTIJA VOLKSWAGENA I PREVENTA: VW identificirao i otpustio "krticu" u aferi s Preventom?!

Njemački automobilski div Volkswagen navodno je identificirao i otpustio zaposlenika koji je snimao razgovore radne grupe sa zadatkom da eliminira bosanskog dobavljača, grupu Prevent, u vlasništvu poduzetnika Nijaza Hastora.

  • Ekonomija

  • 02. Avg. 2020  02. Avg. 2020

  • 0

Informacije o identifikaciji zviždača objavila je novinska agencija dpa-AFX, a Volkswagen tokom istrage nije želio komentirati aferu.

Nakon interne istrage, automobilski div je podnio i krivičnu prijavu protiv tada nepoznatog počinitelja.

Volkswagen se našao u središtu nove afere kada je njemački internetski portal Business Insider, pozivajući se na snimke gotovo 50 sati telefonskih razgovora, objavio da je Volkswagenovo rukovodstvo 2017. i 2018. pregovaralo o tome kako se riješiti dobavljača Prevent Group.

Problemi u suradnji Prerventa i Volkswagena počeli su još 2015. godne, a kulminirali su 2016. godine kada je otkazao veliki poslovni nalog Preventu.

Nakon toga su dvije Preventove saksonske kćerke-firme – ES Automobilguss i Car Trim – prestale da isporučuju Volkswagenu dijelove za sjedišta i prenosni sistem. U Wolfsburgu je izbila panika: stala je proizvodnja Golfa, skraćena su radna vremena hiljadama radnika širom Njemačke, prijetio je gubitak radnih mjesta, pisao je tada DW.

Nastala je šteta od oko sto miliona eura!

Bosanski koncern je odigrao pametno, komentarao je njemački dnevnik Die Welt. VW je otkazao jedan poslovni nalog Car Trimu, koji proizvodi presvlake za sjedišta, navodno nezadovoljan kvalitetom i brzinom isporuke. Ta je firma onda tražila 56 miliona eura odštete, što je VW glatko odbio.

“Šta obično rade proizvođači automobila u ovim slučajevima: ne samo da ne plate, nego i trajno prekinu saradnju sa liferantom. Velike automobilske firme tu ne oklijevaju, vole da se zna čija je posljednja u ovoj branši. Prevent je, međutim, povukao pametan šahovski potez. Presvlakama za sjedišta koje proizvodi Car Trim VW nije mogao biti satjeran u ćošak, ali jeste drugim autodijelovima. Zato je Car Trim dio svojih potraživanja prenio na ES Automobilguss, koji također pripada grupi Prevent, koja proizvodi kućišta za mjenjače. A VW nije mogao da se odrekne kućišta za prenosni sistem koja proizvodi ES Automobilguss.”

Tako je drama okončana. Volkswagen i Prevent su se dogovorili, neće biti tužbi niti zahtjeva za odštetu, ali firme zvanično nisu saopćile kako izgleda deal.

Prema pisanju dva najuglednija njemačka dnevna lista, Süddeuteche Zeitung i Frankfurter Allgemeine Zeitung, njemački automobilski koncern je morao pristati na brojne ustupke. Jedan od njih je da u narednih šest godina mora nabavljati dijelove iz kćerki-firmi Preventa.

“Više od 400 radnih mjesta je time dugoročno osigurano”, rekao je jedan od direktora firme ES Autoguss. Premijer Donje Saksonije Stefan Weil, koji je ujedno član Nadzornog odbora VW-a, kritikovao je obje strane zbog eskalacije koja je mnoge radnike mogla koštati posla, ali posebno bosansku firmu “jer nije bila spremna da ide putem koji predviđa naša pravna država, naime da stvar razjasni pred sudom. Umjesto toga je otvorila veliki konflikt, u kojem je nastala ogromna šteta.”

Prema pisanju Welta, ovaj slučaj je pokazao da i najveći koncerni svijeta zapravo zavise od manjih firmi koje im isporučuju dijelove.

“U poimanju javnosti je Prevent pobjednik ovog hrvanja jer mu je pošlo za rukom da prkosno odoli divovskom Volkswagenu. Malima tako nešto rijetko uspijeva u borbi sa velikima. Pa ipak, Prevent i njegove ispostave će možda jednog dana platiti visoku cijenu. Jer ovo nije prvi put da se ovaj proizvođač dijelova zamjera moćnim graditeljima automobila.”

Giganti automobilske industrije bi, piše Welt, ubuduće mogli da prošire mrežu dobavljača, tako da više ne zavise od jedne manje firme.

I švajcarski list Neue Zürcher Zeitung pisao je tada o bosanskoj firmi Prevent:

“Imperija koju je sagradio Nijaz Hastor, i koja se sada zakačila sa svjetskim automobilskim koncernom iz Wolfsburga, jedna je od najznačajnijih firmi na Zapadnom Balkanu. Grupa Prevent radi u deset zemalja, a samo u BiH zapošljava 6.500 radnika u 15 proizvodnih pogona. Sa obrtom od 770 miliona konvertibilnih maraka bosanska kćerka-firma je na vrhu liste najvećih privatnih firmi u ovoj balkanskoj zemlji.

Nijaz Hastor je započeo svoju karijeru u TAS-u. Potom je zastupao sarajevski UNIS u Wolfsburgu. Nakon izbijanja rata u BiH, ovaj inžinjer je ostaje bez posla. 1993. počinje da zastupa slovenačke firme, koje nastavljaju sa isporukama autodijelova VW-u. Malo pomalo širi biznis i otkupljuje dijelove slovenačke firme “Prevent”.

Cijeli biznis je zapravo rezultat poslovne povezanosti u isporuci dijelova, koja traje preko četiri decenije. I pored toga što je  Hastor dušom i tijelom ostao vezan za automobilsku industriju, njegovi sinovi Kenan i Damir raširili su poslove porodične firme. Tako se pod okriljem njihove firme sada proizvodi muška odjeća, namještaj za IKEU. Jedan od sinova je preko dioničarskog društva Tahoe Investment investirao u njemačku firmu za proizvodnju kuhinja Alno.

Druga generacija klana, koja sada vodi poslove i njeguje agresivniji poslovni stil od oca Nijaza, sada – prema informacijama FAZ-a – razvija bankarski biznis (ASA Banka) i biznis osiguranja (ASA osiguranje).

Komentari - Ukupno 0

NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora, a ne nužno i stavove redakcije Slobodna Bosna. Molimo korisnike da se suzdrže od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Redakcija zadržava pravo da obriše komentar bez najave i objašnjenja. Zbog velikog broja komentara redakcija nije dužna obrisati sve komentare koji krše pravila. Kao čitalac također prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa vašim vjerskim, moralnim i drugim načelima i uvjerenjima.

  1. Lista komentara
  2. Dodaj komentar

trenutak ...