AKO IH ASTEROID NIJE DOKRAJČIO, ONDA JESTE...: Klimatske promjene nisu bile pogubne za dinosaure jednom nego dvaput

Većina ljudi zna da su dinosauri koji su vladali Zemljom, nestali prije nekih 66 miliona godina, kad je asteroid promjera dva Pariza udario u Zemlju. Ako ih eksplozivna vatrena kugla nije dokrajčila, pad globalnih temperatura na planeti sa malo ili nimalo leda, izazvan pokrovom od otpada koji je zaustavljao toplinu u atmosferi - jeste.

• 20. Nov. 2020  20. Nov. 2020

Ono što većina ljudi ne zna jest da je više od sto miliona godina prije toga druga klimatska kataklizma bila pogubna za druge vrste dinosaura, od kojih su mnogi nestali, piše hrvatski Tportal.

No, tada se radilo o globalnom zatopljavanju, a ne o globalnom hlađenju koje ih je dokrajčilo, jer se planeta zagrijavala brže nego što su se dinosauri mogli prilagoditi.

Naučnici su pronašli dokaze tog traumatičnog događaja prije nekih 179 miliona godina u fosilima biljaka u argentinskoj Patagoniji.

Otkrili su i ranije nepoznatog dinosaura nazvanog Bagualia alba.

Radi se o obitelji ogromnih dugovratih sauropoda, najvećih životinja koje su se kretale Zemljom.

Zbog tog globalnog zagrijavanja sauropodi su bili samo jedna grana grupe Sauropodomorpha.

Drugi dinosauri u istoj grupi bili su manji i laganiji, neki ne veći od koze, prema istraživanju objavljenom u srijedu u časopisu "Royal Society".

Niz vulkanskih erupcija tokom nekoliko miliona godina oslobodio je ogromne količine ugljičnog dioksida i metana u atmosferu zagrijavajući planetu i mijenjajući vegetaciju kojom su se dinosauri hranili.

Klima se promijenila od umjereno tople i vlažne s raskošnom vegetacijom u snažni sezonski topli i suhi režim.

Manji dinosauri iz grupe Sauropodomorpha nisu se mogli nositi s promjenama, ali su veći poput Bagualia alba napredovali.

"Sauropodi su ogromne četveronožne životinje s dugim vratom", što je značilo da mogu dosegnuti vrhove stabala, kaže paleontolog i voditelj studije Diego Pol za AFP.

"Njihove čvrste vilice i zubi u obliku kašike bili su prilagođeni konzumiranju svih vrsta biljaka, uključujući četinare".

Četinari su u ranom jurskom razdoblju imali čvrste kožnate listove koje su bile izazov za biljojede.

I to je osiguralo prednost za B. alba pred drugim dinosaurima iz grupe Sauropodomorpha, kaže Pol, voditelj naučnog odjela paleontološkog muzeja Egidio Feruglio u Patagoniji.

Zbog nove prehrane, sauropodi su se povećali s duljine od deset metara na duljinu od 40 metara, jer im je bio potreban ogromni probavni sistem.

Postali su dominantna grupa biljojeda i potom i najveće životinje koje su hodale Zemljom.