XI DOLAZI SA MILIJARDAMA: Imat će svog trojanskog konja u srce EU-a

Kad mađarski premijer Viktor Orban danas primi kineskog predsjednika Xi Jinpinga u Budimpešti, može se nadati nizu poklona.

  • Evropa

  • 09. Maj 2024  

  • 3

Kineski predsjednik Xi Jinping tokom svoje prve odiseje po Europi od pandemije covida danas stiže kod Viktora Orbana. U Mađarsku stiže s punim rukama itekako vrijednih "suvenira" – prvu evropsku tvornicu najvećeg proizvođača e-auta na svijetu BYD, milijarde za saobraćajnu infrastrukturu i puno dobre "autoritarne" volje. Orban zadovoljno trlja ruke, no ovakav trojanski konj nije nikako dobra vijest za EU

Kad mađarski premijer Viktor Orban danas primi kineskog predsjednika Xi Jinpinga u Budimpešti, može se nadati nizu poklona. Iako kineski proizvođač električnih auta BYD u mađarskom gradu Segedinu želi izbaciti prve aute s proizvodne trake 2027., već su sada raspisani konkursi za posao na pet pozicija u prvoj BYD-ovoj evropskoj tvornici. Orban se nada i dodatnim milijardama iz kineske riznice za industriju i infrastrukturu - između ostalog i za nove projekte u području nuklearne energije.

No ne treba zanemariti ni značaj datuma na koji Xi dolazi kod svog prijatelja u posjetu jer su 9. maja 1950. postavljeni prvi temelji današnje Europske unije (EU). I dok EU svake godine na ovaj dan poziva na jedinstvo Europe, Xi čini sve kako bi dodatno podijelio zemlje članice oko ključnog geopolitičkog pitanja – Kako ćemo s Kinom? Orban, u europskom kontekstu svojeglav kao i obično ima svoje interese, a Xi je očito presretan da mu može pomoći u njihovu ostvarenju.

Kineski lider već pet dana gostuje u Europi, a zadnji put bio je ovdje 2019. U ponedjeljak je u Parizu još jednom od francuskog predsjednika Emmanuela Macrona i šefice Europske komicije Ursule von der Leyen čuo da EU želi nastaviti smanjivati ovisnost o Kini. No Orban ga danas dočekuje raširenih ruku.

Mađarska uz pomoć Kine ulazi u petu brzinu

Mađarska je 2015. bila prva članica EU-a koja se pridružila Novom putu svile, kontroverznom kineskom infrastrukturnom projektu kojim Kina želi otvoriti i proširiti trgovačke rute diljem svijeta i učiniti ga još više ovisnim o Kini. Dio inicijative su, između ostalog i zračna luka u Budimpešti te željeznička pruga između Mađarske i Srbije.

Bliska saradnja Mađarske i Kine vidljivija je u brojkama. Prošle godine nijedna druga europska zemlja nije primila toliko izravnih ulaganja iz Kine kao Mađarska. S čak 4,3 milijarde dolara ulaganja, Mađarska je daleko ispred Švedske, u koju je Kina izravno uložila tek 1,3 milijarde, te Španije (910 miliona), pokazuje analiza American Enterprise Instituta na koju se poziva WiWo.

A sada Orban, pored toga što s jedne strane čestita svom prijatelju Vladimiru Putinu na još jednoj (navodnoj) izbornoj pobjedi, s druge strane povećava ovisnost o Kini kroz ključnu industriju – trenutno rak-ranu europske privrede – proizvodnju električnih auta i pogonskih baterija.

Mađarska želi postati vodeće mjesto za e-auta, a što žele Kinezi?

Mađarska je već jedan od vodećih proizvođača auta u srednjoistočnoj Europi, uz Češku, Slovačku i Poljsku. Suzuki se proizvodi u Ostrogonu od 1992., Mercedes-Benz u Kečkemetu od 2012., a Audi u Juri više od dvadeset godina. Pored toga, BMW trenutno gradi novu tvornicu u Debrecenu, a serijska proizvodnja takozvane Nove klase tamo bi trebala početi od 2025.

U budućnosti, Mađarska želi postati jedno od vodećih evropskih mjesta za proizvodnju električnih automobila, pogonskih baterija i njihovih komponenti – a u tome bi joj trebali pomoći i Kinezi. Kineska kompanija za proizvodnju baterija CATL gradi tvornicu baterija s 9000 radnih mjesta u Debrecenu. A sad stiže i proizvodnja električnih auta.

Kinezi pak isto imaju ambiciozne ciljeve. Žele postati najveći proizvođač auta u Europi. U Njemačkoj, poznatoj po svojoj automobilskoj industriji, svaki bi deseti električni auto trebao biti BYD-ov. Prošle godine BYD je tamo imao samo oko 4000 registriranih novih auta (tržišni udio od 0,1 posto), no proizvodnja u Europi za Europu trebala bi Kinezima omogućiti postizanje prodajnih ciljeva. A usto i izbjeći još jednu osjetljivu stavku – kaznene carine.

Naime, Europska komisija, u želji da "zaštiti svoje tržište", optužuje Kinu za nepoštenu trgovačku praksu zbog subvencija za svoje e-aute kojima je preplavila europsko tržište. Proizvodnjom u Mađarskoj, BYD bi mogao izbjeći kaznu (veće uvozne carine), a istovremeno imati koristi od evropskih subvencija. Mađarska navodno želi podržati proizvodnju BYD-a u Segedinu s 240 miliona eura iz fonda REPowerEu. Pored toga očekuje se da će Xi tokom posjeta Mađarskoj najaviti izgradnju još jedne tvornice automobila – Great Wall Motorsa u Pečuhu.

S druge strane treba naglasiti i da ovdašnji proizvođači automobila nisu baš sretni s uvođenjem kaznenih carina Kini. Prije svega jer se boje reakcije - za njih izrazito važnog prodajnog tržišta – Kine. A carine ne bi utjecale samo na kineske, već i na primjerice njemačke proizvođače poput BMW-a, koji neke svoje modele proizvodi isključivo u Kini te ih potom izvozi u Njemačku.

(Tportal)

Komentari - Ukupno 3

NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora, a ne nužno i stavove redakcije Slobodna Bosna. Molimo korisnike da se suzdrže od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Redakcija zadržava pravo da obriše komentar bez najave i objašnjenja. Zbog velikog broja komentara redakcija nije dužna obrisati sve komentare koji krše pravila. Kao čitalac također prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa vašim vjerskim, moralnim i drugim načelima i uvjerenjima.

  1. Lista komentara
  2. Dodaj komentar

trenutak ...