BAKTERIJE IMAJU UNUTRAŠNJE SATOVE BAŠ KAO I LJUDI: Naučnici objašnjavaju zašto je to važno

Tekst prenosimo sa zagrebačkog "Tportala".

• 17. Jan. 2021  17. Jan. 2021

Tim međunarodnih istraživača odgovorio je na dugogodišnje biološko pitanje: poput životinja i biljaka, i bakterije imaju unutarnje satove koji se poklapaju s 24-satnim ciklusom života na Zemlji i reguliraju istim cirkadijskim ritmovima.

Ovo je prvo otkriće ove vrste jer dosad znanstvenici nisu znali puno o biološkim satovima bakterija, mada one čine 12 posto biomase planeta. Iako su prethodne studije pokazale da fotosintetske bakterije imaju biološke satove, dosad se nije puno znalo o slobodno živećim ne-fotosintetskim bakterijama. Sada su, međutim, istraživači otkrili cirkadijanske ritmove u nefotosintetskoj bakteriji Bacillus subtilis, koja se koristi u brojnim primjenama od proizvodnje deterdženta za pranje rublja do zaštite usjeva, uporabom tehnike koja se naziva luciferaza. Studija je objavljena u časopisu "Science Advances".

Istraživači su se fokusirali na dva gena ytvA koji kodiraju fotoreceptor plavog svjetla i enzim KinC koji sudjeluje u induciranju stvaranja biofilma i spora u bakteriji. Promatrati su razinu gena u stalnom mraku u usporedbi s ciklusima od 12 sati svjetlosti i 12 sati mraka.

Pokazalo se da je obrazac razina ytvA prilagođen svjetlosnom i tamnom ciklusu. Razine su se povećavale tijekom mraka, a smanjivale na svjetlu. Štoviše, ciklus je bio primjetan i u stalnoj tami.

"Otkrili smo da nefotosintetske bakterije osjećaju vrijeme. Svoj molekularni rad prilagođavaju vremenu čitanjem ciklusa na svjetlu ili u temperaturnom okruženju", objasnila je profesorica Martha Merrow sa Sveučilišta Ludwig Maximilians u Münchenu.

Istraživači žele koristiti bakterije kao model sustava za razumijevanje mehanizama cirkadijalnog sata. Laboratorijski alati trebali bi im omogućiti brzi napredak. Ova bi studija mogla utjecati na vrijeme isporuke lijekova, biotehnologiju i način na koji razvijamo pravovremena rješenja za zaštitu usjeva.