NOVO OTKRIĆE: "James Webb" ulovio udaljenu planetu, a evo šta joj je zajedničko sa Zemljom

Prema svemirskoj agenciji, samo James Webb ima tehnički kapacitet za preciznu karakterizaciju atmosfera egzoplaneta veličine Zemlje. Sljedeći zadatak timu je pokušati otkriti ima li novootkriven planet atmosferu, a to rade analizom tranzicijskog spektra svjetla.

• 12. Jan. 2023  12. Jan. 2023

Nakon šest mjeseci uspješnog rada i nekolicine prekrasnih snimki dubokog svemira, James Webb je otkrio nešto potpuno novo - svoj prvi egzoplanet. Udaljen planet nalazi se 41 svjetlosnu godinu od Zemlje te je smješten u zviježđu Oktant. Promjer mu je 99 posto Zemljinog, a ime LHS 475 b.

Tim astronoma iz Laboratorija za primjenjenu fiziku sveučilišta Johns Hopkins sa Kevinom Stevensonom i Jacobom Lustig-Yaegerom na čelu, prvi su otkrili dokaze o kandidatu za status egzoplaneta prekopavanjem po podacima koje je sakupio NASA-in satelit TESS (Transiting Exoplanet Survey Satellite). Webbov je spektrograf za svjetlost blizu infracrvene (Near-Infrared Spectrograph) NIRSpec potvrdio postojanje planeta promatranjem dva prolaska ispred matične zvijezde. 'Nema sumnje da tamo postoji planet. Webbovi podaci to potvrđuju.' komentirao je Lustig-Yaeger u službenoj objavi NASA-e.

Postoji šansa da planet nema plinovitu 'izolaciju', no na tim udaljenostima moguće je okružen tankom ovojnicom koja je vrlo blizu površini. 'Kontraintuitivno gledano, atmosfera od stopostotnog ugljikovog dioksida puno je zbijenija, što znači da je se puno teže otkriva' tvrdi Lustig-Yaeger.

Tim je također potvrdio da planet nema opresivnu atmosferu sličnu onoj Saturnovog Titana. 'Postoje neke vrste atmosfera koje možemo eliminirati iz jednadžbe, poput guste i metanom bogate kakvu smo susreli na Titanu' komentirao je voditelj tima.

Tim rečeno, izgleda da planet i dalje nije baš gostoljubiv. Prve analize navode površinske temperature od oko 300 stupnjeva. Čak i ako potvrdimo postojanje atmosfere, postoji velika šansa da se radi o nečemu sličnom Veneri, odnosno mjestu gdje dominiraju staklenički plinovi. Znanstvenici su potvrdili da planet LHS 475 b ima sinkronu rotaciju oko svoje zvijezde koja traje samo dva dana. S obzirom da mu je domaćin crveni patuljak koji proizvodi manje od pola energije Sunca, novootkriven planet bi na ovako maloj udaljenosti od zvijezde teoretski mogao imati atmosferu.