NAJGORE TEK DOLAZI: Afera "Vijadukt" je uvod u finansijski kolaps RS-a, na naplatu stižu još dvije milijarde KM!

U cijeloj priči nepoznanica je i ko su vlasnici Vijadukta. Lica koja su u slovenačkom registru navedena su nepoznata i o njima nigdje ne postoji ni jedan jedini podatak. Firma je, sa početnim kapitalom nešto manjim od 10 hiljada eura, registrovana na poštanskom pretincu, nema zaposlenih i nema prihoda. Kako je moguće da takva, očigledno tašna-mašna firma uopšte dobije koncesiju za gradnju hidrocentrala?

  • Mini market

  • 14. Apr. 2025  

  • 0

BNTV piše da još uvijek nije nađeno rješenje ko će i kako platiti dug Republike Srpske od 110 miliona maraka slovenačkom Vijaduktu. Rukovodstvo Republike Srpske bi da to plati BiH, jer je Vijadukt pred Arbitražnim sudom u Vašingtonu tužio BiH, dok iz Federacije BiH poručuju da za tako nešto nema šanse.

U međuvremenu Vijadukt je u cilju prinudne naplate duga blokirao račun Agencije za kontrolu vazdušnog saobraćaja BiH, a radinicima te Agencije, koji nemaju nikakve veze sa nastalim dugom, plate su zbog nedostatka novca već smanjene za 20% .

Podsjećamo Vijadukt firma registrovana 1. aprila 1992. u Sloveniji dobila je 2004. koncesiju za izgradnju hidroelektana na Vrbasu. Međutim kada je 2006. na čelo Vlade Republike Srpske došao Milorad Dodik ta koncesija je poništena. Vijadukt je tražio naknadu štete, od milion maraka, Vlada nije pristala. Vijadukt je podnio tužbu protiv BiH i Arbitražni sud u Vašingtonu je presudio da im se mora isplatiti 70 miliona maraka.

Vlada Republike Srpske 2017. se pismeno obavezala da će platiti taj dug, ali do danas nije isplaćena ni marka. Sa zateznim kamatama dug je narastao na 110 miliona i svaki dan raste za 18 hiljada maraka.

"Presuda je donesena, donijela ju je najviša instanca Međunarodni centar za rješavanje investicionih sporova, i to se mora platiti", kazao profesor Ekonomskog fakulteta u Sarajevu Aziz Šunje i podsjeća da je ista institucija donijela i odluku u predmetu MOL-a protiv Hrvatske.

"Problem je kako je taj dug narastao, jer se za tri miliona 2016. ili čak za milion nešto ranije taj problem mogao riješiti", istakao je profesor Šunje i dodaje da su tvrdoglavost rukovodstva RS, ili možda neki drugi motivi, doveli do vrtoglavog rasta duga.

U cijeloj priči nepoznanica je i ko su vlasnici Vijadukta. Lica koja su u slovenačkom registru navedena su nepoznata i o njima nigdje ne postoji ni jedan jedini podatak. 

Firma je, sa početnim kapitalom nešto manjim od 10 hiljada eura, registrovana na poštanskom pretincu, nema zaposlenih i nema prihoda. Kako je moguće da takva, očigledno tašna-mašna firma uopšte dobije koncesiju za gradnju hidrocentrala?

"Ta firma, odnosno adresa na kojoj je registrovana, nalazi se u Luciju dijelu Portoroža u kojem ljetnju rezidenciju ima i Milorad Dodik", tvrdi direktor IFIMES-a iz Ljubljane Zijad Bećirović i dodaje da se to sve sumnjivo i da se treba ispitati.

"Milorad Dodik i njegova ekipa, koja je vrlo dobro locirana u Sloveniji, pokušali su da trguju i sa potraživanjima iz arbitražnog spora Elektroprivrede Slovenije i RITE Ugljevik. Izaslanici Milorada Dodika dolazili su u Sloveniju i pokušali odkupiti ta potraživanja, naravno za daleko nižu cijenu, da bi kasnije trgovali sa tim", kaže Bećirović i ističe da je Milorad Dodik vrlo kreativan kada je u pitanju simnjivi biznis.

"On i ekipa oko njega opljačkali su sve što se moglo opljačkati i sada pokušavaju na sofisticiran način da nastave pljačku. Imate sudsku odluku, mora se postupiti po toj odluci i isplatiti novac ali se postavlja pitanje kome. Manje više sve ide njima", tvrdi Bećirović.

U međuvremeni Vijadukt je krenuo u prinudnu naplatu dugova. Blokirali su račune agencije za kontrolu vazdušnog saobraćaja BiH i time doveli u opasnost ne samo vazdušni saobraćaj u BiH, Agenciju i četiri aerodroma, nego i evropski avio prevoz. Naime, preko BiH dnevno preleti skoro 2 hiljade aviona iz cijelog svijeta, a u sezoni godišnjih odmora taj se broj višestruko poveća.

O bezbjednosti svih tih putnika brinu se bh. kontrolori leta, kojima je zbog blokade računa i duga sa kojim nemaju nikakve veze, plata već smanjena za 20%. Sindikat kontrolora leta upozorava da im uslovi u kojima trenutno obavljaju posao ometaju prijeko potrebnu koncentraciju i fokusiranost jer im je nametnuta neizvjesnost oko plata, budućnosti i stabilnosti institucije u kojoj rade.

Sve to izgleda ne zanima domaće političare koji lopticu odgovornosti prebaciju jedni na druge, ali bez konkretnih prijedloga i rješenja. I ne samo u slučaju Vijadukta. Protiv BiH se pred arbitražnim sudovima vode procesi teški 2,5 milijarde maraka od čega se dvije milijarde odnose na sporove vezane za Republiku Srpsku.

"Postavlja se pitanje kada su se dogovarali ugovor i o koncesijama da li je iko provjerio ko su te firme, ko su ti ljudi, imaju li bankarske garancije, mogu li izvesti poslove za koje su sklopili ugovore", pita poslanik PDP-a u Predstavničkom domu Parlamentarne skupštine BiH Mira Pekić.

Pekić smatra da se vlast Republike Srpke ponaša ameterski zbog čega će biti ugrožen budžet. Bez obzira na sve pregovore i sva očekivanja na kraju će te dugove morati platiti Republika Srpska", tvrdi Pekić.

Dvije milijarde maraka je trećina godišnjeg budžeta Republike Srpske. To znači da bi, ako RS izgubi te sporove a sve su prilike da hoće, penzioneri mogli ostati bez penzija, radnici u javnim preduzećima bez plata, ugrožena je zdravstvena zaštita svih stanovnika, školstvo... u stvari ugrožen je život svih nas u Republici Srpskoj radi neodgovorne, bahate i korumpirane vlasti.

Komentari - Ukupno 0

NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora, a ne nužno i stavove redakcije Slobodna Bosna. Molimo korisnike da se suzdrže od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Redakcija zadržava pravo da obriše komentar bez najave i objašnjenja. Zbog velikog broja komentara redakcija nije dužna obrisati sve komentare koji krše pravila. Kao čitalac također prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa vašim vjerskim, moralnim i drugim načelima i uvjerenjima.

  1. Lista komentara
  2. Dodaj komentar

trenutak ...