NOVA OTKRIĆA: Tankeri iz ruske "flote u sjeni" ispuštaju naftu po Sredozemlju

Stručnjaci upozoravaju da su tankeri zbog svog oronulog stanja skloniji nesrećama i sudarima, dok ih nejasno vlasništvo čini neuhvatljivima i neodgovornima zapadnim vlastima. Zbog sankcija, često plove s neadekvatnim osiguranjem.

  • Evropa

  • Prije 2h  

  • 0

Ruski tankeri nastavljaju ispuštati naftu u blizini europskih obala unatoč zapadnim sankcijama, što naglašava nemoć kontinenta da obuzda takozvanu moskovsku "flotu iz sjene", piše POLITICO.

Prema zajedničkoj istrazi neprofitne novinarske grupe SourceMaterial i portala POLITICO, u posljednjih godinu dana najmanje pet tankera iz ruske flote koja izbjegava sankcije nastavilo je neometano ploviti europskim vodama nakon što su iza sebe ostavili naftne mrlje. Dva od tih tankera bila su sankcionirana od strane Ujedinjenog Kraljevstva i prije nego što su prouzročila zagađenje.

Nova otkrića, temeljena na satelitskim snimkama nevladine organizacije SkyTruth i podacima o brodskom prometu s platforme Kpler, nadovezuju se na istragu portala POLITICO iz 2024. godine koja je dokumentirala izlijevanja nafte od strane ruske flote iz sjene, prenosi Index.

Ona ističu poteškoće s kojima se zapadne vlade suočavaju u pokušaju da suzbiju ruski izvoz nafte i smanje rizik od ekološke katastrofe u vlastitim vodama.

Ovi incidenti predstavljaju "ogroman problem", izjavio je latvijski ministar energetike Kaspars Melnis. "Trenutno smo prilično sretni što se ne događa nikakva ekološka katastrofa."

Prelijevanje sankcija

Skupina sedam industrijaliziranih zemalja (G7) uvela je 2022. godine ograničenje cijene na globalnu prodaju ruske nafte, koja čini otprilike četvrtinu proračuna Rusije.

Od tada, Moskva sve više koristi rastuću flotu nedovoljno osiguranih i dotrajalih tankera s netransparentnim vlasničkim strukturama. Ta "flota iz sjene" sada broji 1.300 plovila, prema podacima pomorske analitičke tvrtke Lloyd’s List Intelligence, a povezuje se s velikim izlijevanjima nafte i oštećenjima ključne podvodne infrastrukture.

Europske vlade sankcionirale su pojedinačne tankere, pri čemu je Bruxelles do sada na crnu listu stavio 444 plovila, sprječavajući ih da pristaju u lukama EU ili koriste zapadne usluge. Nada je također da će te mjere potaknuti vlade izvan EU gdje su tankeri registrirani - poznate kao države zastave - da im zabrane djelovanje. Ujedinjeno Kraljevstvo sankcioniralo je 450 plovila.

Stručnjaci upozoravaju da su tankeri zbog svog oronulog stanja skloniji nesrećama i sudarima, dok ih nejasno vlasništvo čini neuhvatljivima i neodgovornima zapadnim vlastima. Zbog sankcija, često plove s neadekvatnim osiguranjem.

"Koliko su dobre ili ne već postojeće sankcije - to je teško reći", rekao je Melnis.

"Opasan Putinov pokušaj da zadrži profite"

Veliko izlijevanje nafte koje bi prouzročio takav tanker moglo bi koštati do 1,4 milijarde eura za čišćenje, procijenio je think tank Centar za istraživanje energije i čistog zraka. Račun bi vjerojatno platili europski porezni obveznici ako se počinitelj ne bi mogao pronaći.

"Flota iz sjene je očajnički i opasan pokušaj Putina da se drži svojih naftnih profita i u međuvremenu zagađuje more", rekao je glasnogovornik britanskog ministarstva vanjskih poslova. "On koristi brodove koji ignoriraju osnovne sigurnosne standarde, povećavajući šansu za katastrofalna izlijevanja nafte."

Nakon što je POLITICO prošle godine otkrio da tankeri povezani s Rusijom ispuštaju naftu diljem svjetskih oceana, Bruxelles je stavio na crnu listu jedno od spornih plovila, nekada nazvano Innova. Nova otkrića, međutim, ilustriraju ograničenja takvog pristupa.

Tako se 15. studenog 2024. godine u španjolskim vodama uz Biskajski zaljev pojavila mrlja duga 12 kilometara nakon prolaska Dinastyja, 280 metara dugog tankera koji je plovio iz Indije prema ruskoj luci Primorsk. Plovilo je već bilo pod sankcijama Ujedinjenog Kraljevstva, a EU ga je sankcionirala tek nakon incidenta.

Registrirani vlasnik i komercijalni menadžer Dinastyja u vrijeme incidenta - Libra Shipping i Moonlight Shipmanagement - nisu bili dostupni za komentar. POLITICO nije uspio kontaktirati ni trenutnog komercijalnog menadžera i registriranog vlasnika, Dreamer Shipmanagement i White Agate Marine. Nekadašnje i sadašnje države zastave plovila, Barbados i Oman, nisu odgovorile na zahtjeve za komentar, kao ni španjolska obalna straža.

"Što ovo govori o europskim i američkim sankcijama? Dokazuje da će, bez obzira jesu li brodovi sankcionirani ili ne, i dalje moći pronaći način i mjesto za trgovanje", rekao je Richard Meade, urednik Lloyd’s List Intelligence. S obzirom na to da tankeri flote iz sjene sada čine petinu ukupne svjetske pomorske flote, dodao je, to također ilustrira kako "mi nenamjerno potkopavamo sigurnost brodskog prometa ovim pristupom sankcijama."

Izvan sjena

Ovi incidenti potiču pozive na odlučniju akciju i promjenu pristupa. Kao dio 19. paketa sankcija EU protiv Rusije, predstavljenog u rujnu, Europska komisija predložila je dodavanje 118 novih plovila na svoju crnu listu.

No, stručnjaci i zagovornici oštrijeg stava prema Rusiji traže više. Osim sankcioniranja dodatnih brodova, EU mora pogoditi "cijeli lanac vrijednosti" uključen u prijevoz sankcionirane nafte, rekla je finska ministrica energetike Sari Multala.

To u praksi znači stavljanje na crnu listu više rafinerija koje primaju naftu iz ruskih tankera, sankcioniranje pružatelja usluga i registara zastava, objasnio je Isaac Levi, voditelj za Rusiju u helsinškom think tanku CREA. Tvrdi i da bi nacionalne obalne straže trebale zadržavati plovila koja prolaze europskim vodama ako su ranije uzrokovala izlijevanja, djeluju bez valjanog osiguranja ili plove pod lažnim zastavama.

U nekim slučajevima, nacionalne vlasti su preuzele stvari u svoje ruke, ali bez sustavnog pristupa. U travnju je Estonija zadržala sumnjivi tanker ruske flote iz sjene, a nedavno su francuski vojnici pretražili slično plovilo zbog sumnje da se koristi za zaobilaženje sankcija EU.

Francuski predsjednik Emmanuel Macron najavio je da će europski vojni čelnici i NATO razviti nove "zajedničke akcije u nadolazećim tjednima" kako bi "spriječili sumnjive brodove" u svojim vodama.

Glasnogovornik Komisije izjavio je da su zemlje EU dužne "nametnuti kazne za situacije ilegalnog ispuštanja zagađivača s brodova". Dodao je da Bruxelles cilja i na "omogućitelje" flote iz sjene, poput rafinerija i komercijalnih registara, te vrši "diplomatski pritisak" na relevantne države zastave. "Ovaj smjer djelovanja aktivno će se provoditi", poručio je.

No, za Levija, dokazi o kontinuiranim zagađenjima pokazuju neuspjeh te strategije. "Čini mi se šokantnim da ti tankeri, nakon što su pokazali dokaze o izlijevanju nafte i ekološkoj šteti... nisu zadržani", rekao je. "To je kao da se odvezete automobilom iz trgovine nakon pljačke, a da vas ne slijedi policijski auto."

Komentari - Ukupno 0

NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora, a ne nužno i stavove redakcije Slobodna Bosna. Molimo korisnike da se suzdrže od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Redakcija zadržava pravo da obriše komentar bez najave i objašnjenja. Zbog velikog broja komentara redakcija nije dužna obrisati sve komentare koji krše pravila. Kao čitalac također prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa vašim vjerskim, moralnim i drugim načelima i uvjerenjima.

  1. Lista komentara
  2. Dodaj komentar

trenutak ...