Mini market
ŽIŽEK O PORUCI IZ PARIZA: “Pažljivo pogledajte ceremoniju još jednom i stidite se onoga što ste”
08. Avg. 20241
(...) kako da se odupru a da ne postanu antisemiti?"
Društvo
07. Dec. 2023 07. Dec. 2023
1
Piše: Slavoj ŽIŽEK (Peščanik)
„Moramo razdvojiti Jevreje u dve kategorije, cioniste i pristaše asimilacije“, pisao je 1935. Rajnhard Hajdrih, jedan od arhitekata Holokausta. „Cionisti ispovedaju striktno rasni koncept i, kroz emigraciju u Palestinu, pomažu izgradnju vlastite jevrejske države… Želimo im dobro i imaju našu službenu naklonost.“
U Hajdrihovim okvirima, stvaranje države Izrael je predstavljalo trijumf cionizma nad asimilacionizmom. Ali je takođe komplikovalo tradicionalnu antisemitsku percepciju Jevreja kao naroda bez korena. To je bio stav Martina Hajdegera kada je 1939. pozvao da se ispita „predispozicija Jevreja za planetarni kriminal“:
„Sa svojim izraženim darom za proračunatost, Jevreji ‘žive’ po principu rase, i zaista je tako bilo izuzetno dugo, zbog čega se i sami najoštrije opiru njegovoj nesputanoj primeni. Postavka rasne prokreacije ne izvire iz samog ‘života’, već iz jačanja života mahinacijom (Machenschaft). Takvo planiranje dovodi do potpune neukorenjenosti naroda njegovim uprezanjem u jednoobrazno konstruisanu i optimizovanu postavku svih entiteta. Zajedno sa neukorenjenošću ide i samootuđenje naroda – gubitak istorije – odnosno područja odlučivanja za bitak kao takav (Seyn).“
U osnovi tih reči nalazi se filozofska opozicija između punog života u konkretnom svetu i poricanja takvih duhovno-istorijskih korena gde se sva „spoljna realnost“ posmatra samo kao nešto čime se manipuliše i što se iskorišćava. Ali šta se dešava kada navodno kosmopolitska rasa bez korena počne da pušta korene? Sa cionizmom, pisao je 2015. francuski filozof Alen Finkelkrot, „Jevreji su danas izabrali put ukorenjavanja“.
Lako je u ovoj tvrdnji razaznati odjek Hajdegerovog uverenja da sve suštinske i velike stvari zahtevaju domovinu tipa „krv i tlo“. Ironija je u tome što se prizivaju antisemitski klišei o neukorenjenosti da bi se legitimisao cionizam. Dok antisemitizam zamera Jevrejima što nemaju korena, cionizam pokušava da koriguje taj navodni neuspeh. Nije ni čudo što mnogi konzervativni antisemiti i dan danas žestoko podržavaju ekspanziju Izraela. Problem je, naravno, što ekspanzija, pod vladom izraelskog premijera Binjamina Netanjahua, sada znači naseljavanje i aneksiju Zapadne obale – traženje korena na mestu koje su vekovima naseljavali drugi narodi.
Nailazimo na sličan problem sa različitim tumačenjima tradicionalne jevrejske izreke „dogodine u Jerusalimu“, koja se izgovara na kraju Sedera (ritualnog obroka kojim se obeležava početak praznika Pashe). Kako je to svojevremeno opisano, „mnogi Jevreji koji čvrsto veruju u važnost jevrejske države smatraju da je ’dogodine u Jerusalimu‘ izraz potrebe da se zaštite Jerusalim i Izrael kakvi postoje danas. Drugi misle da je ‘Jerusalim’ koji se pominje na Sederu više ideal onoga što bi Jerusalim i Izrael mogli biti – za njih je ‘dogodine u Jerusalimu’ molitva da se Izrael približi tom idealu. Ili bi ‘Jerusalim’ mogao biti opšti simbol utopije, a ‘dogodine u Jerusalimu’ bi mogla biti lična odluka da u narednoj godini bude mir na Zemlji.“
Te verzije reprodukuju dualnost transcendentalnog i empirijskog. „Jerusalim“ je ili apstraktno duhovno mesto izbavljenja ili stvarni grad sa stvarnim ljudima, zgradama i verskim spomenicima. Ne iznenađuje da su neki muslimanski fundamentalisti prilično naklonjeni „transcendentalistima“ koji veličanje stvarnog grada smatraju bogohuljenjem. Sredinom 2000-ih, kada je tadašnji iranski predsednik Mahmud Ahmadinedžad organizovao konferenciju sa koje je pozvano na uništenje države Izrael, ugostio je nekoliko prijateljskih „transcendentalnih“ rabina. To je bila inverzija Hajdrihovog stanovišta: u redu je imati Jevreje u našoj sredini; jevrejska država je ono što je neprihvatljivo.
Ali postoji i treća, krajnje opasna verzija poruke „dogodine u Jerusalimu“ koja nudi sintezu ova dva tumačenja. Oni koji je podržavaju kažu: „Pošto sad imamo Jerusalim, sledeću godinu možemo da iskoristimo da srušimo palestinske zgrade i obnovimo biblijski Hram na mestu gde se sada nalazi džamija Al-Aksa.“ Borba za Jerusalim tako postaje sveti poduhvat. Čak i ako je zločin počinjen, počinioci neće snositi nikakvu krivicu (u svojim očima) jer uspostavljaju novi legitimni poredak. Zvuči kao stari vic u kom se meštani hvale da kod njih nema kanibala: „Juče smo pojeli poslednjeg.“
Ali hajde da budemo jasni šta se zaista dešava. Koristeći jevrejske žrtve da opravdaju ekspanzionističku agendu, Izraelci koji podržavaju aneksiju cinično iskorišćavaju sećanje na Holokaust. Oni koji nude bezuslovnu podršku Izraelu na taj način takođe podržavaju aktuelnu izraelsku vladu protiv liberalne opozicije koja se protivi naseljima i širenju. Ipak, taj ekspanzionizam predstavlja vodeći izvor antisemitizma u savremenom svetu.
Među zemljama koje daju punu podršku Izraelu je i Nemačka, gde mnogi sa desnice upozoravaju na „uvezeni antisemitizam“ (importierter Antisemitismus). Implikacija je da svaki novi talas antisemitizma u Nemačkoj nije nemački fenomen, već pre rezultat muslimanske imigracije. Ali zašto je onda toliko mladih levičara na zapadu takođe odbilo da izrazi solidarnost sa Izraelom nakon Hamasovog napada 7. oktobra? Zašto mladi Amerikanci dele „Pismo Americi“ Osame bin Ladena na TikToku?
Odviše je lako reći da oni naprosto gaje simpatije za Hamas. Zapravo, mnoge od učesnika na propalestinskim protestima ujedinjuje opštiji stav da su spoljne politike i vojni aparati Sjedinjenih Država i njihovih zapadnih saveznika u obavezi prema krupnom kapitalu i njegovoj eksploataciji ostatka sveta. Ponekad je vrlo tanka linija koja razdvaja istinsko nezadovoljstvo kapitalizmom od one vrste „antikapitalističkog“ populizma koji se može naći u Bin Ladenovom pismu.
Mnogi liberali su izrazili svoju podršku Izraelu i istovremenu zabrinutost zbog broja civila – posebno dece – ubijenih u Gazi. Rastu simpatije prema Palestincima kao žrtvama, uz priznanje njihovog prava da se odupru ekspanzionističkim nasrtajima. Ali kako da se odupru, a da ne postanu antisemiti? Na to pitanje smo dosad dobili samo ćutanje i stid.
Mini market
ŽIŽEK O PORUCI IZ PARIZA: “Pažljivo pogledajte ceremoniju još jednom i stidite se onoga što ste”
08. Avg. 20241
Mini market
SLAVOJ ŽIŽEK: "Krajnji proizvodi kapitalizma su gomile smeća – beskorisni kompjuteri, automobili, televizori, video-rekorderi..."
25. Jul. 20240
Svijet
SLAVOJ ŽIŽEK: "Situacija u Gazi neprihvatljiva, mnogo energije se ulaže u odlaganje intervencije kakvu kriza zahtijeva"
15. Maj 20240
Kultura
ČUVENI FILOZOF SLAVOJ ŽIŽEK: "Ako se naš svijet postepeno pretvara u svijet pjesnika i dželata, biće nam potrebno više sudija i mislilaca..."
06. Apr. 20240
Društvo
PETICIJA SAMO JEDAN KORAK BORBE: Članovi Inicijativnog odbora „Ne damo Plivu i Janj“ ispred zgrade Vlade RS-a, traže da se poništi odluka o izgradnji mini hidrocentrale
Prije 11 min0
Politika
ŠTIMANJE POZICIJA POLITIČKIM POSLUŠNICIMA: "Šalje se ružna slika mladim, obrazovanim kadrovima, ne gleda se kvalitet, znanje, školovanje, glavno je pitanje..."
Prije 17 min0
Sport
REAL MADRID POKAZAO DA NA NJEGA OZBILJNO RAČUNA: Novi ugovor za Ukrajinca
Prije 19 min0
Šareni svijet
VJEROVALI ILI NE: Nakon 33 godine ukinuta presuda za ubistvo koje nije počinio
Prije 27 min0
Društvo
POLITIČKA ANALITIČARKA TANJA TOPIĆ: „Oni su prešutjeli rezultate referenduma za opoziv…“
10. Sep. 20240
Društvo
ATIF DUDAKOVIĆ I OSTALI NA SUDU BiH: “To je bio put AVNOJ-a, sad Petog korpusa, tek tada nam je bilo jasno..."
09. Sep. 20240
Društvo
SJEĆANJA PAVLA PAVLOVIĆA NA ZABORAVLJENU POVIJESNU SLIKU: Kako su kukavice sa ondašnje Radio-televizije Sarajevo minirale herojsko ratno stvaralaštvo prvaka sarajevske rock i pop scene
09. Sep. 20240
Društvo
NEĆE SE SVIDJETI RADNICIMA: Od naredne godine nova pravila za odlazak u penziju u BiH
Prije 6h0
trenutak ...
Komentari - Ukupno 1
NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora, a ne nužno i stavove redakcije Slobodna Bosna. Molimo korisnike da se suzdrže od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Redakcija zadržava pravo da obriše komentar bez najave i objašnjenja. Zbog velikog broja komentara redakcija nije dužna obrisati sve komentare koji krše pravila. Kao čitalac također prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa vašim vjerskim, moralnim i drugim načelima i uvjerenjima.