EKONOMSKE POSLJEDICE AGRESIJE NA GAZU: Lokalni prehrambeni brendovi koriste historijsku priliku da istisnu stranu konkurenciju

Slična kampanja bojkota svjetskih brendova se stihijski dešava i u BiH što je nova prilika za naše domaće brendove. Nadamo se da ćemo uskoro imati istraživanja koja će pokazati koliko je pala prodaja globalnih brendova nakon od početka agresije na Gazu. Akcije isniženja i nuđenje različitih dodatnih gratis artikala pokazuju da se pad globalnih brendova značajno osjeti što potvrđuju i prodavači, ali i izgled polica.

  • Svijet

  • 22. Feb. 2024  

  • 0

Izraelska agresija na Gazu ima dubok emocionalni uticaj na muslimanske potrošače širom svijeta, generišući do sad ne zabilježeni pokret "kupuj lokalno". Sad se postavlja pitanje da li su domaći brendovi spremni da popune prazninu na tražištu?

Kako agresija ulazi u peti mjesec, potrošači širom regije nastavljaju koristiti svoju kupovnu moć kako bi izbjegli brendove za koje smatraju da podržavaju izraelsku okupaciju, dok preusmjeravaju svoju potrošnju na alternativne brendove. Zastupnici su rekli da je to njihov mali način da zauzmu stav za Palestinu. Pokret, i iznenadni i intenzivan, utro je put za rast domaćih brendova hrane i za halal potrošače da ponovo otkriju lokalne alternative. Ali nisu svi brendovi pripremljeni, piše Stav.ba.

Spiro Spathis, 104 godine stara egipatska marka gaziranih pića koja se borila da revitalizira svoju popularnost, pokušala je zaposliti više radnika i povećati proizvodnju nakon što je od oktobra doživjela porast prihoda od 350%. Kako su se potrošači okrenuli lokalnim brendovima, nostalgično bezalkoholno piće se snažno vratilo i po prvi put je dobilo franšizne ponude iz Egipta i šire.

Kako bi zadovoljio rastuću potražnju, Spiro Spathis je raspisao poziv za zapošljavanje preko 50 novih zaposlenika, što je na kraju privuklo oko 45.000 kandidata, rekao je predsjednik Morcos Talaat u intervjuu za El Podcasters. Brend je nedavno lansirao veće boce i izbacio slogane '100% Made in Egypt'.

Sličan skok potrošačke potražnje zabilježila je i Matrix Cola, jordanska gazirana pića koju proizvodi proizvođač grickalica i pića Defaf Al-Nahrayn Company (DNC). Otkako su bojkoti dobili maha, DNC je proširio svoju distribuciju širom Jordana povećanjem svoje radne snage i distribucijske flote, prema izvještaju Arab Newsa. Štaviše, kompanija je kreirala nove stranice na društvenim mrežama za Matrix Soda, sa sloganima kao što su 'Made in Jordan' i '100% Jordanian'.

Pokretu su se pridružile i prodavnice prehrambenih proizvoda. U egipatskom kvartu u centru Kaira, Atalla Market se rebrendirala u 'prvi supermarket samo egipatske robe', istovremeno izražavajući simpatije prema Gazi i podršku povlačenju pro-izraelskog brenda. Trgovina sada nudi lokalne mliječne proizvode egipatskih kompanija Fern i El Hamd, kao i smrznutu hranu Three Chefs i Koki, između ostalih. Odluku su pohvalili potrošači i povećala je prodaju Atalla Marketa, što je navelo da pokrene dnevni raspored dostave kako bi pokrio sve dijelove Kaira, kao i da traži više radnika.

U Ujedinjenim Arapskim Emiratima, domaći trgovac namirnicama Kibsons za e-trgovinu svjedočio je rastućoj potražnji za lokalnim proizvodima čak i prije poziva na izbjegavanje brendova.

„Jasno je da u zemlji postoji lokalni pokret za podršku lokalnim preduzetnicima. U odnosu na prije nešto više od dvije godine, broj lokalnih brendova na našoj platformi se više nego udvostručio, proizvodi više nego utrostručeni, a promet je povećan za preko 25%”, rekla je za Salaam Gateway Halima Jumani, direktorica Kibsonsa.

“Vjerujem da je trend upravo krenuo i da će priče i putovanja o poduzetničkom uspjehu poslužiti kao inspiracija za mnoge nove inovacije proizvoda i rast koji će doći,” rekla je.

Kibsons, koji u UAE posluje više od 40 godina, nosi lokalne halal brendove kao što su Delektia, Carne Meats by Indoguna i Golden Ibil. “Za lokalna preduzeća, dosljedna potražnja je preduvjet za izgradnju kapaciteta iz perspektive finansijskog i operativnog planiranja,” rekao je Jumani.

Regionalni lanci brze hrane postaju sve popularniji

Jačanje ekonomskog patriotizma bio je posebno uočljiv među restoranima brze usluge. Drip Burgers sa sjedištem u UAE, koncept stalnog pop-up restorana koji služi meni s hamburgerima inspiriranim Emiratima, posljednjih mjeseci je postao popularan. Brend, koji je pokrenuo par iz Emirata 2021. godine, nedavno je otvorio svoju drugi objekat u Dubaiju.

“Primijetili smo porast potražnje i donirali smo Crvenom polumjesecu da podržimo Palestince. Svijest koju smo dobili iz te inicijative nam je omogućila da budemo na radaru ljudi kao lokalni biznis koji podržava stvarni cilj”, rekla je Nadia Shah, izvršna direktorica Drip Burgersa.

“Primijetili smo da podrška lokalnim brendovima zaista ima veliku težinu u srcima ljudi u ovom trenutku. Ljudi razumiju važnost ovoga i poduzimaju mjere kako bi osigurali opstanak i procvat preduzeća do kojih im je stalo.”

Drip Burgers sada uključuje više planova u svoj kalendar kako bi nastavio podizati svijest o Gazi i pokazao podršku lokalnim brendovima.

“Mi smo brend zajednice, i to prikazujemo na našim društvenim mrežama i na našem brendiranju, uključujući isticanje palestinske zastave na našim događajima. Ne stidimo se spomenuti i podržati ih, a naša publika nam uzvraća podršku time što nas priznaje i pohvaljuje za isto”, rekao je Shah.

U Saudijskoj Arabiji, lanac brze hrane za piletinu sa roštilja Al Tazaj, koji ima podružnice u UAE i Maroku, otvorio je posljednjih sedmica nove prodajne objekte u Rijadu, Džedi i Meki kako bi se izborio sa sve većom potražnjom. Grupa je u novembru objavila da donira milion saudijskih rijala za Palestinu.

Slično tome, Al Baik u Saudijskoj Arabiji, jedan od najpopularnijih lanaca brze hrane u regionu sa više od 120 filijala, proširio se od oktobra, sa novim restoranima u Rijadu, Dahranu i Tabuku.

I Bahreinski burger joint Jasmi's je od oktobra otvorio tri nove poslovnice, uključujući 24-satnu lokaciju na ulici King Fahd Causeway, koja povezuje zemlju sa Saudijskom Arabijom. Ima više od 30 podružnica u Bahreinu.

Do proširenja je došlo nakon što je lanac brze hrane najavio donaciju svih prihoda od svojih naknada za dostavu za pomoć Palestini. Donacije su uplaćene preko Kraljevske humanitarne fondacije Bahreina. Iako su potrošači pohvalili ovaj potez, mnogi su pozvali Jasmi's da također zamijeni zapadne brendove pića poput Pepsija i Aquafina lokalnim alternativama.

U Omanu lokalni brend Moo Burgers već ima koristi od promjene položaja restorana, nakon što je prošlog novembra najavio veliko širenje. Lanac brze hrane, koji se promovira kao omanski brend koji se takmiči s međunarodnim restoranima, rekao je da će pokrenuti novu drive-thru mrežu 2024. godine. "Trenutno pregovaramo s kompanijom za marketing nafte o kupovini 17 stanica od Al Qurum do Al Maabilah", rekao je Moo Burgers u objavi na Instagramu. Brendom upravlja ugostiteljska kompanija Qfila Al Madina sa sjedištem u Muscatu.

U Jordanu je lanac kafe Astrolabe doživio procvat u poslovanju odmah nakon poziva na izbjegavanje određenih brendova, a prodaja je porasla za 30% na nekim lokacijama, prema nedavnom izvještaju Bloomberga. Astrolabe je bio glasan u svojoj podršci Gazi i bio je domaćin nekoliko događaja za podizanje svijesti u sklopu svog društvenog kruga Astrolabe. 

Investirajte ili čekajte?

Jasno je da je promjena preferencija potrošača bila veliki katalizator za lokalne brendove, koji sada imaju priliku da se predstave kao trajne zamjene i dokažu da svojim kvalitetom mogu parirati stranim brendovima.

Shah iz Drip Burgersa očekuje da će ova promjena biti trajna. “Nesreća i razaranja koje je agresija izazvala zaista su duboko dirnuli ljude i potaknuli ih da donesu svjesne odluke o svojoj potrošnji u doglednoj budućnosti. Vjerujem da je ono što su svi naučili iz svega toga koliko snage zaista ima svaki pojedinac da utječe na promjenu.”

Ipak, dok mnogi brendovi razmišljaju kako da iskoriste ovo povećanje potražnje, stručnjaci upozoravaju da se ne žuri s velikim odlukama.

Mohamed Fattah, predsjednik egipatske nevladine organizacije Nahdet El-Mahrousa i predavač na Američkom univerzitetu u Kairu, upozorio je na brzi rast nakon sukoba. „Egipatske kompanije trebale bi biti strpljive prije nego što razmisle o bilo kakvoj odluci o proširenju nakon buma“, napisao je u postu na LinkedIn-u prije nekoliko sedmica.

On je rekao da bi trenutne odluke u vezi sa brzim rastom bile strateška greška jer je kompanijama potrebno tri do šest mjeseci da prate tržišne trendove. Ovo možda objašnjava zašto je egipatsko tržište Atallah, uprkos naglom porastu prodaje i 12 franšiznih ponuda, odlučilo da ne žuri sa širenjem.

Odgovarajući na pozive za dodatnim poslovnicama, trgovina prehrambenih proizvoda je prošlog decembra rekla da je lokalnim brendovima potrebno vrijeme da se pozicioniraju među potrošačima i da neki nemaju proizvodne kapacitete da zadovolje povećanu potražnju.

„Razlog za odbacivanje nekih zapadnih brendova, koliko god bio očigledan, je privremen, gdje njegova veličina možda nisu isti kao u vrijeme svog vrhunca sada. Nije mudro postavljati svoju strategiju u najboljem slučaju”, rekao je Fattah.

Nepromišljeno proširenje, upozorio je, moglo bi izazvati finansijske i moralne obaveze investitora koje bi mogle potpuno uništiti posao. Umjesto toga, kompanije bi trebale privremeno povećati proizvodnju kako bi pokrile iznenadni porast potražnje, istovremeno iskorištavajući rast finansijskih sredstava za razvoj kvaliteta svojih proizvoda i usluga, objasnio je Fattah.

“U ovom slučaju, nakon što se stvari smire, makar i relativno, potrošač bi odabrao lokalni proizvod zbog njegove kvalitete i usluge.”

Slična kampanja bojkota svjetskih brendova se stihijski dešava i u BiH što je nova prilika za naše domaće brendove. Nadamo se da ćemo uskoro imati istraživanja koja će pokazati koliko je pala prodaja globalnih brendova nakon od početka agresije na Gazu. Akcije isniženja i nuđenje različitih dodatnih gratis artikala pokazuju da se pad globalnih brendova značajno osjeti što potvrđuju i prodavači, ali i izgled polica.

Vezane vijesti

Komentari - Ukupno 0

NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora, a ne nužno i stavove redakcije Slobodna Bosna. Molimo korisnike da se suzdrže od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Redakcija zadržava pravo da obriše komentar bez najave i objašnjenja. Zbog velikog broja komentara redakcija nije dužna obrisati sve komentare koji krše pravila. Kao čitalac također prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa vašim vjerskim, moralnim i drugim načelima i uvjerenjima.

  1. Lista komentara
  2. Dodaj komentar

trenutak ...