Mini market
ANDREJ NIKOLAIDIS: Kako smo stigli do toga da EU integracije postanu posljednje utočište hulja
14. Jul. 20250
Nismo više pagani. Ali mnogo je paganskog u nama. Spaljivanje lutke simboličko je žrtvovanje. Spalili ste lutku da ne bi spalili mene – a to je kažnjivo. No katarze nema, niti je tamo gdje je tražite može biti.
Mini market
04. Mar. 2024 04. Mar. 2024
3
Piše: Andrej NIKOLAIDIS (CdM)
Braćo i sestre, palitelji i paliteljice.
Kao Grka ste me spalili i o meni lagali, pa ću vam kao Grk i odgovoriti.
Mislite da znate što ste i zašto učinjeli. Ali… Da ste mislili, ne biste učinjeli. Dopustili ste da vas, umjesto razuma, vodi mržnja, koja je divlji plamen, ali ne grije. U toj mržnji nisam izgorio ja. Nego vi.
Stoga će vam Grk reći što jeste učinjeli. O tome govori René Girard. Ako ne vjerujete meni, čitajte Basaru. On je najveći živi srpski pisac i Girarda odlično tumači.
Spaljivanje koje ste upriličili oblik je mimetičkog žrtvovanja.
Istorija se po Girardu odvija kao niz „mimetičkih ciklusa“. Kada zlo unutar jedne zajednice dostigne nesnošljiv nivo, koji prijeti da uništi samu zajednicu, pribjegava se činu mimetičkog žrtvovanja: pronalazi se žrtva koja će biti prinešena onome u što zajednica vjeruje. Budući da je u pitanju čin koji je i sam zao, dakle lažni lijek, stvar se neprekidno ponavlja, u nedogled. Uvijek su potrebne nove žrtve.
Girard navodi primjer iz Filostratovog “Života Apolonija iz Tijane”.
Drugi je vijek naše ere. Apolonijeva slava, zahvaljujući čudima koja je izvodio, u paganskim je sredinama veća od Isusove.
Efes je zahvaćen kugom. Kao posljednja nada, pozvan je Apolonije, koji odmah daje obećanje: “Već danas ću okončati epidemiju koja se obrušila na vas”. On narod odvodi u teatar, gdje je bila postavljena velika slika boga zaštitnika grada. Na ulazu u teatar, mag primjećuje slijepog prosjaka koji je žmirkao, kao da je slijep. Kakav odbojan čovjek, pomisli Apolonije.
U teatru, on ljudima saopšti da je slijepac kriv za sve njihove nevolje i Efežane pozove da kamenjem usmrte “neprijatelja bogova”. Ljudi, međutim, pred sobom nisu vidjeli demona, nego nemoćnog čovjeka koji ih je preklinjao za milost.
Neko je, na koncu, ipak bacio prvi kamen. Tada je sve bilo gotovo: masa je, kao što će uvijek učiniti, krenula za njim. Filostrat piše kako je prosjak tek pod kišom kamenja pokazao svoje pravo lice: Efežanima je uputio “prodoran pogled pun vatre”. A kada su ljudi razgrnuli kamenje, vidjeli su da njihova žrtva nije bila čovjek. “Na njegovu mjestu bila je zvijer koja je nalikovala na velika psa, ali velika poput najvećeg lava”.
Ovo priziva u sjećanje jevrejsku misao koju je, piše Girard, volio da ponavlja Levinas: ako se svi u gomili slažu da je neki čovjek kriv, oslobodite ga, sigurno je nevin.
Kako tumači Girard, navedeni primjer ilustruje izbijanje mimetičke zaraze koja, nakon što je bačen prvi kamen, čitavo stanovništvo usmjerava protiv nevinog prosjaka. On piše: “Početno odbijanje Efežana jedina je zraka svjetla u tom mračnom tekstu, ali Apolonije čini sve što može ne bi li je ugasio i u tome uspijeva”. Na koncu, nakon što su počinili zločin, Efežani naravno “vide” čudovište – u suprotnom bi se morali suočiti sa svojom krivicom.
Nismo više pagani. Ali mnogo je paganskog u nama. Spaljivanje lutke simboličko je žrtvovanje. Spalili ste lutku da ne bi spalili mene – a to je kažnjivo. No katarze nema, niti je tamo gdje je tražite može biti.
Braćo i sestre;
Je li vam provedrilo? Je li vam otoplilo? Živi li se lakše? Je li sada sve kako treba? Niste se, valjda, zalud sramotili?
U barem jednoj stvari, ja sam pavlijanac. Jesam, sijedio sam Pavlovu Poslanicu Efežanima. Moja borba nikada nije bila protiv mesa; nikada nije bila protiv vas. Moja je borba protiv zlog duha i njegovih vladara; protiv mračne ideologije koju slijedite, za kojom su ostali potoci krvi, kuće u plamenu i plač. I groblja. I groblja. I groblja.
Sad vas pozdravljam. Idite kuda ste krenuli, idite kako ste krenuli. Ali se ne bojte. Jer, znajte: što god da je, sve je Milost Božija.
Mini market
ANDREJ NIKOLAIDIS: Kako smo stigli do toga da EU integracije postanu posljednje utočište hulja
14. Jul. 20250
Regija
ANDREJ NIKOLAIDIS O TRINAESTOJULSKOJ NAGRADI: U slučaju izgubljene Bećirove knjige postavlja se drugo pitanje: šta smo sve dobili ako te knjige nema?
08. Jul. 20250
Mini market
ANDREJ NIKOLAIDIS: "Studentski pokret kakav se razotkrio na Vidovdan, predstavlja jasnu egzistencijalnu prijetnju za Crnu Goru i mir u regionu"
02. Jul. 20250
Mini market
NIKOLAIDIS UPITAO PREDSJEDNIKA CRNE GORE: Čiji su naši zločini?
25. Jun. 20250
Svijet
TOKOM RAZGOVORA SA AMERIČKIM SENATORIMA, MARK RUTTE UPOZORIO: "Tako da telefonirajte Vladimiru Putinu i..."
Prije 14 min0
HiTec
SRCE KUCA TIKTOK: Drama oko moguće zabrane aplikacije sa 170 miliona korisnika u SAD-u mogla bi dobiti rasplet...
Prije 28 min0
Ekonomija
TUNEL KVANJ - BUNA: Strateški projekat koji skraćuje put prema Hrvatskoj (VIDEO)
Prije 35 min0
Politika
ŽELJKA CVIJANOVIĆ NEKA SE MALO ODMORI: Na osnovu člana V. stava (2) b. Ustava BiH, Željko Komšić od sutra je...
Prije 38 min0
Mini market
VASKOVIĆ UZBURKAO DUHOVE: „Dodik rascijepio državu, jedan distrikt je Brčko, a drugi bi postao Sarajevo...“
14. Jul. 20250
Mini market
KRENUO U HRVATSKU: Državljanin BiH na granici kažnjen sa nevjerovatnih 12 hiljada eura, evo šta je učinio... (FOTO)
Prije 5h0
Mini market
PROPUSTILI SMO SVE ŠANSE ZA PROMJENU SISTEMA: Spavajte mirno, Dejtona 2 neće biti
13. Jul. 20252
Mini market
VASKOVIĆ UZBURKAO JAVNOST: "Ćulumu je sada naređeno da se vrati na čelo SIPA kako bi do kraja..."
Prije 15h2
trenutak ...
Komentari - Ukupno 3
NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora, a ne nužno i stavove redakcije Slobodna Bosna. Molimo korisnike da se suzdrže od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Redakcija zadržava pravo da obriše komentar bez najave i objašnjenja. Zbog velikog broja komentara redakcija nije dužna obrisati sve komentare koji krše pravila. Kao čitalac također prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa vašim vjerskim, moralnim i drugim načelima i uvjerenjima.