KOLIKO OBEĆANJA MOŽE STATI POD KOŽU: Direktor Autocesta FBiH Denis Lasić duže od dvije godine najavljuje početak gradnje tunela Prenj i svaki put promaši, novi rok je...

Zanimljivo je da je sjedište Autocesta u Mostaru i da mu je na čelu kadar iz HDZ-a, ali da stvari ne idu tako glatko kako ih vidi Čović kada priča o (ne)sposobnosti, recimo, baš BH-Gasa da (g)radi Južnu plinsku interkonekciju.

  • Vijesti

  • 29. Jan. 2025  29. Jan. 2025

  • 1

Piše. Darko OMERAGIĆ

"Južnu plinsku interkonekciju ne može graditi BH-Gas je nema sposobnosti za to", rekao je prije nekoliko dana predsjednik HDZ-a BiH Dragan Čović, ponavljajući kao papagaj priču u koju niko, osim njega, ne vjeruje da se ovim važnim infrastrukturnim projektom treba baviti firma iz Mostara. To što BH-Gas postoji nekoliko decenija i što je u vlasništvu FBiH i pod kontrolom Vlade FBiH, dakle i HDZ-a, Čoviću ne znači ništa i samo mu je bitno da to radi firma iz Mostara koja bi bila samo pod kontrolom HDZ-a.

Kako kadrovi HDZ-a grade vidljivo je iz primjera Autocesta FBiH na čijem je čelu od 2023. godine, prvo kao v.d. direktora, a onda od augusta prošle godine kao direktor u punom četverogodišnjem mandatu Denis Lasić, profesor matematike koji je još sa 16 godina „izabrao“ najbolju „firmu“ u Mostaru, a to je HDZ BiH u koji se učlanio 1990. godine. Lasić je, zabilježile su kolege s portala Vijesti ba, od 2022. godine, kada je bio ministar prometa i komunikacija FBiH u Vladi Fadila Novalića, pa do juna prošle godine dao bar četiri obećanja/datuma do kojih će biti izabran izvođač radova i početi gradnja tunela Prenj, najznačajnijeg objekta na koridoru 5c. Prvi put je to učinio kao ministar 23. septembra 2022. Rekavši da će ugovor za tunel biti potpisan na proljeće 2023. godine i da će cijela autocesta na koridoru 5c biti izgrađena do 2028. U maju prošle godine, tada kao v.d. direktora Autocesta Lasić je rekao da će radovi na izgradnji tunela početi krajem te godine. Ovo obećanje je ponovio nekoliko dana poslije gostujući na RTV "HZ-HB":

KO MOŽE, A KO NEĆE DA (G)RADI?

"Što se tiče tunela Prenj, on je u završnoj fazi evaluacije. Tako da bi trebalo odabrati izvođača u devetom, maksimalno desetom mjesecu. Ono što je sigurno je da ćemo u ovoj godini potpisati ugovor s tim izvođačem. Mi smo na onom da je 2030. godina u kojoj će koridor 5c biti potpuno završen", rekao Lasić 4. juna prošle godine.

I taman kada je trebao da slavodobitno na istoj televiziji pola godine kasnije dođe s najnovijim informacijama s terena Lasić je za RTV "HZ-HB" sredinom decembra prošle godine mogao tek da ispali još jedno obećanje koje je još na snazi – radovi na tunelu Prenj počinju na proljeće 2025. godine. Doduše, u posljednjem obećanju se malo ogradio, pa ostavio mogućnost da ugovori budu potpisani u prvom ili najkasnije drugom kvartalu ove godine. Da li to znači da sada nema ništa ni od proljeća i početka radova na objektu vrijednom najmanje 1,1 milijardu KM?

Zanimljivo je da je sjedište Autocesta u Mostaru i da mu je na čelu kadar iz HDZ-a, ali da stvari ne idu tako glatko kako ih vidi Čović kada priča o (ne)sposobnosti, recimo, baš BH-Gasa da (g)radi Južnu plinsku interkonekciju.

Za izgradnju tunela Prenj koji će s dužinom od 10,5 kilometara biti 9. najduži u Evropi, a 30. na svijetu biće potrebno najmanje šest godina, što znači da bi u najboljem slučaju, ako bi u međuvremenu bile izgrađene i sve preostale dionice na koridoru 5c ova autocesta mogla biti završena do 2031. godine. No, to ne može garantovati niko, a pogotovo ne Denis Lasić koji se pokazao kao loš prognozer onoga na šta Autoceste FBiH mogu utjecati, a to su procedure izbora izvođača radova. I kada konačno bude izabran izvođač radova, a prve informacije govore da su glavni favoriti dvije turske kompanije i jedan konzorcij kompanija pravi izazovi tek slijede. I finansijski i svaki drugi. Za to je dobar primjer tunel Hranjen na budućoj brzoj cesti između Sarajeva i Goražda koji je duplo kraći od Prenja, a u kojem se radovi uz pregršt problema, probijanja rokova i budžeta odvijaju već godinama s vrlo neizvjesnim rokom za završetak.

STALI NA 138 KILOMETARA

No, koga briga za rokove i ko se sjeća ko je šta kome obećao i za neispunjavanje snosio bilo kakvu odgovornost. To što je na vrijeme odlučio da se učlani HDZ Lasiću je donijelo pregršt funkcija s koje je prelazio kao pčela s cvijeta na cvijet. Ključno je bilo, kako napisasmo, učlaniti se u stranku sa 16 godina. Lasić je od 2004. godine, prema podacima, iz njegove zvanične biografije, bio na niz funkcija od direktorske u srednjoj ekonomskoj školi „Jozo Martinović“ u Mostaru, preko Nadzornog odbora BOR banke, premijerskoj (Vlada HNK), ministarskoj, u dva mandata je vodio Ministarstvo prometa i komunikacija FBiH, do Autocesta FBiH gdje je od 2023. s punim mandatom od augusta prošle godine. Usput je i na čelu Upravnog odbora HŠK "Zrinjski" Mostar.

FBiH je do sada izgradila 138 kilometara autoceste, a na sedam gradilišta trenutno je u izgradnji oko 55 kilometara. Autocesta na koridoru 5c u dužini od 320 kilometara u BiH većim dijelom prolazi kroz FBiH (oko 275 kilometara), dok je 45 kilometara u RS-u, koja također, nije završila svoj posao.

AUTOCESTE FBiH: Rok za dodjelu ugovora bio je decembar prošle godine, ali...

Na naša pitanja kada će konačno biti izabrani izvođač radova na izgradnji tunela Prenj, kada će početi gradnja i zašto se kasni, iz Javnog preduzeća Autoceste FBiH su odgovorili:

“Tunel Prenj je jedan od ključnih infrastrukturnih projekata u Bosni i Hercegovini, dio Koridora Vc, panevropskog transportnog koridora koji povezuje Budimpeštu s Pločama na Jadranskoj obali. Tunel će prolaziti kroz planinu Prenj i smatra se jednim od najsloženijih i najvažnijih dijelova ove autoceste.

Tunel Prenj je, prije svega, najduža i najsloženija građevina na cijeloj dionici autoceste od Konjica do Mostara. Dužina desne tunelske cijevi je 10.165 km, a lijeve 10.160 km.Osim tunela, ova dionica podrazumijeva pristup sjevernom i južnom portalu tunela, pa se ukupna dužina povećava na 12 kilometara. Spada u dugačke tunele i podliježe primjeni svih propisanih mjera sigurnosti u tunelima, prema smjernici 2004/54/EC.

Pripreme za izgradnju tunela Prenj, koji će biti najduži tunel u Bosni i Hercegovini, napreduju prema planu, s očekivanim početkom radova u proljeće 2025. godine.

Uzimajući u obzir složenost i zahtjevnost ove dionice za izgradnju, tenderski process kojim će biti odabran izvođač radova na dionici je u drugoj, završnoj fazi. Sam tok tenderskog procesa definiran je Planom nabavki za predmetnu dionicu I usaglašen je I odobren od strane vodeće međunarodne finansijske institucije (International Financial Instituion- IFI) odnosno Evropske banke za obnovu i razvoj (EBRD).

Podsjećamo, prema planu nabavki, rok za odabir izvođača i dodjelu ugovora bio je decembar 2024. godine. Međutim, zbog blagdana, smanjene dostupnosti resursa Banke u tom periodu, kao i složenosti procesa, očekuje se da će procedura biti završena, kao što smo naveli, u proljeće ove godine.

Naglašavamo da su naše procjene podložne promjenama I zavise od toka evaluacije I brzine odgovora kreditora I ponuđača ili eventualnih dodatnih zahtjeva ponuđača u procesu evaluacijskog procesa. JP Autoceste FBiH dužne su provoditi proces u skladu s procedurama I pravilima Banke koja je kreditor ovog projekta.

Procijenjena vrijednost građenja tunela Prenj iznosi 550 miliona eura i finansirat će se sredstvima zajma od EBRD-a i EIB-a, te Vlade FBiH. Planirano je da bude izgrađen u roku od 72 mjeseca odnosno šest godina”, kažu iz Press službe JP Autoceste FBiH.

Vezane vijesti

Komentari - Ukupno 1

NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora, a ne nužno i stavove redakcije Slobodna Bosna. Molimo korisnike da se suzdrže od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Redakcija zadržava pravo da obriše komentar bez najave i objašnjenja. Zbog velikog broja komentara redakcija nije dužna obrisati sve komentare koji krše pravila. Kao čitalac također prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa vašim vjerskim, moralnim i drugim načelima i uvjerenjima.

  1. Lista komentara
  2. Dodaj komentar

trenutak ...