Vijesti
IZAZVAO NAJVEĆU KRIZU OD DEJTONA I GOTOVO UVEO DRŽAVU U RAT: Kako je Dodik dogovorio i realizovao pokajnički let pred kadije Suda BiH? (VIDEO)
Prije 35 min0
Koksara Lukavac trenutno direktno zapošljava nešto manje od 1000 radnika, te još najmanje 4000 indirektnih lica dok preko 400 domaćih pravnih subjekata sarađuje s ovom kompanijom.
Ekonomija
23. Apr. 2025 23. Apr. 2025
0
Nekadašnji simbol industrijske snage i ključni pokretač privrede Tuzlanskog kantona i Federacije BiH, Koksara d.o.o. Lukavac danas se nalazi na ivici potpunog kolapsa, javlja
Sa više od 150 miliona KM gubitaka u posljednje dvije godine i sumornim prognozama za 2025. godinu, budućnost jednog od najvažnijih industrijskih giganata Bosne i Hercegovine nikada nije bila neizvjesnija.
Samo u prošloj godini, Koksara Lukavac zabilježila je gubitak od 118 miliona KM, nakon što je godinu ranije poslovala s minusom od 20 miliona KM, čime je prekinut višegodišnji niz bilježenja pozitivnih poslovnih rezultata.
Negativan trend nastavljen je i ove godine, sa dodatnih 15 miliona KM gubitaka već u prva četiri mjeseca.
Ovi porazni rezultati odraz su šire krize u industriji čelika i koksa, posebno na evropskom tržištu. Pad potražnje i nestabilnost tržišta već su prisilili nekoliko pogona na zatvaranje, uključujući i koksaru u Zenici. Iako je Koksara Lukavac za sada izbjegla istu sudbinu, sličan scenarij izvjestan je, kako saznaje Biznisinfo, u roku od samo mjesec dana ukoliko se hitno nešto ne preduzme.
Prihod kompanije pao je sa 450 miliona KM u 2023. na 298 miliona KM u 2024., što predstavlja dramatičan pad od 34%. Na ovakav rezultat uticala je smanjena potražnja, pad cijena čelika, a ponajviše nelojalna konkurencija iz Kine i Indonezije, koje nude koks i ugalj po dampinškim cijenama, dok domaće firme nemaju zaštitu države na tržištu te su potpuno prepupštene same sebi.
Pored tržišnih problema, ogromne gubitke prouzrokovala je i logistička kriza. Višemjesečna blokada željezničkog saobraćaja prema Luci Ploče dovela je do gubitaka u proizvodnji te porasta troškova transporta i do četiri puta.
Nakon sanacije pruge, i domaći željeznički operater, Željeznice FBiH, povećao je cijene usluga, što je dodatno opteretilo poslovanje lukavačke Koksare čiji je ekonomski doprinos i procenat u obimu i prometu Željeznica FBiH izuzetno veliki što samo po sebi znači da rad Koksare uveliko učestvuje i u poslovanju samih Željeznica FBiH.
Rad Koksare u Lukavcu tokom cjelokupnog kriznog perioda opstajao je isključivo zahvaljujući povjerenju najvećeg dobavljača uglja, koji je nastavio isporuke osnovne sirovine uprkos gubicima.
Međutim, kako saznaje Biznisinfo iz bliskih izvora, i strateški partner – finansijer se povlači, što znači da kompanija više ne može nastaviti proizvodnju bez hitne pomoći.
Koksara Lukavac trenutno direktno zapošljava nešto manje od 1000 radnika, te još najmanje 4000 indirektnih lica dok preko 400 domaćih pravnih subjekata sarađuje s ovom kompanijom.
Firma doprinosi sa više od 1% BDP-a BiH, a po obimu izvoza, uvoza i prometa redovno se nalazi među vodećim kompanijama u državi. Sve su ovo podaci koji govore u prilog ogromnom ekonomskom značaju kompanije, čije bi zaustavljanje proizvodnje automatski i bez odlaganja odrazilo se lančano na sve druge, dok su ekonomski stručnjaci već upozoravali da bi to u konačnici značilo i privredni krah Federacije BiH.
Menadžment kompanije, ali i ekonomski stručnjaci, sve glasnije pozivaju na hitnu intervenciju državnih institucija. Bez konkretne podrške, regulatornih mjera i mehanizama zaštite domaće industrije, postoji realna opasnost da dođe do potpunog gašenja proizvodnog lanca čelik–koks u BiH.
Ovo ne bi značilo samo gašenje jedne fabrike, već i sistemski ekonomski udar sa dalekosežnim posljedicama po cijelu zemlju – uključujući i ArcelorMittal Zenica, koji je jedan od ključnih kupaca Koksare.
Uz apele menadžmenta koje su nebrojeno puta upućivali, a za koje država, po svemu sudeći, nema sluha, jasna upozorenja, zabrinutost za egzistenciju i molbe za pomoć putem raznih protesta upućivali su i radnici kompanije istovremeno zahtijevajući i povećanja primanja, usljed enormnih povećanja životnih troškova.
Sve ovo je uslovilo potpunu nemogućnost nastavka samostalnog rada i djelovanja Koksare, te je intervencija države, kroz podršku i zaštitu, pomoć u kreditiranju od strane domaćih, državnih banaka, konkretne poticaje i povlačenje mehanizama za regulaciju tržišnih cijena hitno potrebna.
Ugroženo je, dakle, skoro 1000 direktnih radnih mjesta i hiljade indirektnih; više od 1% državnog BDP-a; preko 400 kooperanata i dobavljača; promet i rad Željeznica FBiH te rad i stabilnost kompanije ArcelorMittal Zenica.
Ako institucije države, kantona i entiteta ne reaguju odmah, Koksara Lukavac bi mogla zauvijek zatvoriti svoja vrata, čime bi BiH izgubila ne samo giganta, već i jednu od posljednjih karika svoje industrijske nezavisnosti.
Vijesti
IZAZVAO NAJVEĆU KRIZU OD DEJTONA I GOTOVO UVEO DRŽAVU U RAT: Kako je Dodik dogovorio i realizovao pokajnički let pred kadije Suda BiH? (VIDEO)
Prije 35 min0
Vijesti
AVDO AVDIĆ O LICEMJERJU LAKTAŠKOG VOŽDA: "Dodik je priznao institucije tek kada su mu obećale da ga neće pritvoriti" (VIDEO)
Prije 56 min2
Vijesti
SLADIĆ PROGNOZIRA PROMJENE: "Vrelina stiže kraj, ali..."
Prije 1h0
Politika
LJUBIŠA PETROVIĆ O DODIKOVOJ PRESUDI: "Prešao igricu, izdigao se iznad pravosuđa"
Prije 1h0
Ekonomija
KRALJ PIJACE PRIZNAO KAKO VARAJU KUPCE: "Znaš kako znamo ko ima para?" (VIDEO)
Prije 4h0
Ekonomija
VELIKA INVESTICIJA U BH. GRADU: Kompletnu proizvodnju prebacili iz Slovenije u BiH
04. Jul. 20250
Ekonomija
SAŠA MAGAZINOVIĆ UPOZORAVA: Ovo bi moglo imati nesagledive posljedice po bh. privredu, započet je proces...
04. Jul. 20250
Ekonomija
OVO SU NAJRAZVIJENIJI KANTONI U FEDERACIJI BiH: Pogledajte koja dva su na dnu...
Prije 4h0
trenutak ...
Komentari - Ukupno 0
NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora, a ne nužno i stavove redakcije Slobodna Bosna. Molimo korisnike da se suzdrže od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Redakcija zadržava pravo da obriše komentar bez najave i objašnjenja. Zbog velikog broja komentara redakcija nije dužna obrisati sve komentare koji krše pravila. Kao čitalac također prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa vašim vjerskim, moralnim i drugim načelima i uvjerenjima.