Ekonomija
ZAPEO POSAO VLADE RS-a S KINEZIMA: Autoput Banja Luka - Prijedor nije odmakao od početnih radova, a trebao bi poskupjeti za 195 miliona KM
03. Maj 20250
Najjeftinija dionica autoputa u Republici Srpskoj je dionica Banjaluka-Gradiška u dužini od 27 kilometara koja je po ugovoru iz 2008. godine plaćena 114 miliona maraka ili oko 8,2 miliona KM po kilometru.
Ekonomija
10. Maj 2025
0
Kilometar autoputa u Republici Srpskoj košta od 8,2 miliona do preko 35 miliona maraka, pokazuju zvanični podaci Ministarstva saobraćaja i veza Republike Srpske do kojih je došao CAPITAL.
Najjeftinija dionica autoputa u Republici Srpskoj je dionica Banjaluka-Gradiška u dužini od 27 kilometara koja je po ugovoru iz 2008. godine plaćena 114 miliona maraka ili oko 8,2 miliona KM po kilometru.
S druge strane, najskupljih je 5,6 kilometara dionice Rudanka-Putnikovo brdo kod Doboja za čiju izgradnju je po ugovoru iz 2021. godine planirano skoro 200 miliona KM ili više od 35 miliona po kilometru.
Iako prema građevinskim mjerilima nije ispravno porediti cijenu izgradnje različitih autoputeva, pa čak ni govoriti o cijeni po kilometru autoputa, zato što svaki kilometar košta različito, sagovornik Capitala iz ove struke kaže da je u javnosti ipak takva praksa.
„Najlakše je ukupnu cijenu autoputa podijeliti sa dužinom izgrađene dionice i govoriti da kilometar autoputa košta toliko i toliko. To nije ispravno i građevinci nerado govore u tim veličinama, ali najlakše je tako izračunati i govoriti o prosječnoj cijeni i to je to“, kaže sagovornik.
On ipak ističe da ne treba porediti cijene različitih trasa autoputeva, a pogotovo ne cijene autoputeva dogovorene prije 15 ili 20 godina i cijene dogovorene prije godinu-dvije.
„Različite su bile cijene po kojem je zemljište eksproprisano, kao i cijene materijala, roba, usluga i svega ostalog prije petnaestak godina u odnosu na danas“, objašnjava naš sagovornik.
Naravno da se može govoriti koliko je koštao koji autoput, dodaje on, ali ističe da ne treba porediti te cijene.
Poslije trase Banjaluka-Gradiška, zvanični podaci kažu da je najjeftinija bila trasa Prnjavor-Doboj u dužini od 37 kilometara za koju je po ugovoru iz 2012. godine firmi Integral dato oko 390 miliona maraka ili oko 10,5 miliona po kilometru, piše CAPITAL.
Nešto skuplja je bila dionica od Banjaluke do Prnjavora dugačka 35 kilometara za koju je takođe Integralu dato takođe oko 390 miliona KM ili nešto više od 11 miliona KM po kilometru.
Za 20 kilometara autoputa Bijeljina-Rača po ugovoru iz 2022. godine isto Integralu planira se dati 260 miliona ili 13 miliona KM po kilometru.
Koncesiju za izgradnju autoputa Banjaluka-Prijedor u dužini od 40,7 kilometara dobila je kineska firma Šandong. Prema prvobitnom ugovoru iz 2018. godine, cijena je trebala da bude oko 6,7 miliona evra po kilometru, ali Kinezi su podnijeli zahtjev za korekciju jediničnih cijena koji će po informacijama iz Vlade biti prihvaćen, tako da će cijena biti povećana na više od devet miliona evra po kilometru. To znači da će izgradnja 40,7 kilometara tog autoputa koštati više od 360 miliona evra.
Petlja Tovir-Rudanka u dužini od 6,3 kilometra koju po ugovoru iz 2019. godine radi Integral koštaće oko 120 miliona KM ili nešto više od 19 miliona KM po kilometru, dok će, kao što je već rečeno, nastavak te trase i 5,6 kilometara dionice Rudanka-Putnikovo brdo koštati 200 miliona KM ili više od 35 miliona po kilometru.
Autoput Glamočani-Mliništa u dužini od 62,3 kilometra trebala bi da radi kineska firma Sinohidro po cijeni od oko deset miliona evra po kilometru ili ukupno 623 miliona evra. To je više od 1,2 milijarde KM, zbog čega se postavlja ozbiljno pitanje isplativosti izgradnje te dionice, pogotovo zato što njena realizacija nije daleko odmakla.
Kada je riječ o trasi Koridora 5C kroz Republiku Srpsku u dužini od 46 kilometara, ona se gradi za nešto više od 20 miliona KM po kilometru. Po toj cijeni bi trebala da se gradi i planirana zaobilaznica oko Banjaluke u dužini od 20 kilometara.
Kada je riječ o drugim projektima sa kineskim firmama, nešto više od 17 kilometara autoputa Brčko-Bijeljina gradi se po cijeni od oko 20 miliona KM po kilometru, dok bi 33 kilometra dionice Vukosavlje-Brčko trebale da koštaju oko 730 miliona KM ili nešto više od 22 miliona KM po kilometru.
Kada se saberu cijene svih do sada izgrađenih, započetih i planiranih autoputeva u RS u ukupnoj dužini od oko 351 kilometar, za njih bi trebalo da bude ukupno dato pet milijardi i 786 miliona ili nešto više od 16 miliona KM po kilometru.
Ekonomija
ZAPEO POSAO VLADE RS-a S KINEZIMA: Autoput Banja Luka - Prijedor nije odmakao od početnih radova, a trebao bi poskupjeti za 195 miliona KM
03. Maj 20250
Politika
REKORD DODIKOVOG REŽIMA: Tri puta započeli izgradnju autoputa i to pred izbore (VIDEO)
21. Sep. 20240
Vijesti
OD SUTRA SVE SE MIJENJA: Cestarina u cijeloj BiH plaća se jednim uređajem
18. Jun. 20230
Ekonomija
SNAŽAN RAST TROŠKOVA UTICAO NA LOŠ POSLOVNI REZULTAT: Dobit Autoputeva RS pala sa 30 na tri miliona KM
23. Maj 20230
HiTec
TEHNO SAVJETI: Većini korisnika Windowsa 11 antivirus nije potreban ako održavaju ažuriran sistem i svoj računar...
Prije 3h0
Kultura
ZA SAMO JEDNU SVOJU ULOGU REKAO JE DA SE PONOSI NJOM: Richard Gere misli na ovaj film
Prije 3h0
Estrada
SABINA DODIK, ZVIJEZDA TV SHOWA "NIKAD NIJE KASNO" IMA SAMO JEDNU ŽELJU: "Samo se želim..."
Prije 3h0
Mini market
"ZAGREB BRANI DODIKA KAO DA JE FRANJO TUĐMAN": Oštar komentar na izjave zastupnice u Evroskom parlamentu
Prije 3h0
Ekonomija
REKORDNI PRIHODI I BROJ ZAPOSLENIH: Ovo je jedna od najboljih firmi u Sarajevu, za nju se interesuju svjetski divovi
17. Maj 20250
Ekonomija
DUBOKO UZDRMAN BANKARSKI SEKTOR RS-a: Tri banke već propale
18. Maj 20250
Ekonomija
"POKAŽIMO IM DA NAS IMA ARMIJA": Veliki protesti u Sarajevu zakazani su za sutra ispred zgrade Doma sindikata, razlog je...
17. Maj 20250
Ekonomija
EKONOMIST ZORAN PAVLOVIĆ RAZOČARAN STANJEM U RS-u: "To je toliko malo i bijedno..."
Prije 19h0
trenutak ...
Komentari - Ukupno 0
NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora, a ne nužno i stavove redakcije Slobodna Bosna. Molimo korisnike da se suzdrže od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Redakcija zadržava pravo da obriše komentar bez najave i objašnjenja. Zbog velikog broja komentara redakcija nije dužna obrisati sve komentare koji krše pravila. Kao čitalac također prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa vašim vjerskim, moralnim i drugim načelima i uvjerenjima.