SAŠA MAGAZINOVIĆ, PRED KAMERAMA: "Dvadeset godina se ovaj zakon nije mijenjao. Što ga nisu mijenjali oni koji primaju platu za to..."

Magazinović se osvrnuo i na promjene definicija u zakonu

  • Društvo

  • 15. Okt. 2025  

  • 0

Crna statistika na bh. cestama. Šta je uzrok - mobiteli, opojne droge, sumnjive vozačke dozvole ili je lista duža? Koga štiti Zakon - bahate vozače ili savjesne učesnike u saobraćaju? Je li vrijeme za strože kazne? Može li obijesna vožnja, kao takva, konačno biti okvalifikovana, a vozač sankcionisan? Šta kaže politika, a šta struka? O ovome su u emisiji Plenum FTV-A govorili Nedim Kamenjašević i Saša Magazinović.

Sudski vještak za saobraćaj Nedim Kamenjašević ocijenio je da su izmjene i dopune Zakona o osnovama sigurnosti saobraćaja korak naprijed, ali i da trenutni zakonski okvir ne odgovara stvarnim potrebama na cestama. Kako navodi, postojeći propisi su zastarjeli i ne prate razvoj saobraćaja, tehnologije i navika vozača.

-Zakon o osnovama sigurnosti saobraćaja u Bosni i Hercegovini donesen je još 2006. Od tada su urađene samo sitne korekcije, bez ozbiljnih reformi. Saobraćaj je dinamičan sistem koji se neprestano mijenja, pojavile su se nove tehnologije, električna vozila, složeniji putevi i drugačije navike vozača. Ako zakon ne prati te promjene, postaje beskoristan. Zato je krajnje vrijeme da se pristupi sveobuhvatnoj reformi koja će uključiti sve učesnike od policije i sudova, do stručnjaka i obrazovnih institucija, rekao je Kamenjašević.

Govoreći o novom pojmu „objesna vožnja“, koji se prvi put uvodi u zakon, Kamenjašević naglašava da to može biti prekretnica u praksi, jer će omogućiti oduzimanje vozila i oštrije kažnjavanje vozača koji grubo krše pravila. Ipak, upozorava da se stvarni napredak može postići tek ako se istovremeno mijenja kultura vožnje i pojača nadzor na cestama.

-Objesna vožnja se ne odnosi samo na prekoračenje brzine. Ona obuhvata cijeli spektar ponašanja od vožnje pod dejstvom alkohola i narkotika, do upotrebe mobilnog telefona, bahatog preticanja ili ignorisanja saobraćajnih znakova. Oduzimanje vozila je dobar i nužan potez, ali to mora biti tek početak. Treba da bude kamen koji će pokrenuti lavinu promjena. Bez kontinuiranog nadzora, edukacije i dosljedne primjene kazni, ni najbolji zakon neće donijeti stvarne rezultate, ističe Kamenjašević.

Kao ključni korak ka dugoročnoj sigurnosti, Kamenjašević predlaže formiranje državne agencije koja bi imala zadatak da prikuplja i analizira podatke o saobraćajnim nesrećama te da na osnovu konkretnih pokazatelja predlaže mjere.

U većini evropskih zemalja postoje nezavisne agencije koje se bave isključivo sigurnošću saobraćaja. One prate broj nesreća, analiziraju uzroke i predlažu rješenja. Kod nas to niko sistematski ne radi. Mi ne znamo tačno zašto se nesreće ponavljaju na istim mjestima, ni koje su stvarne slabosti sistema. Ako želimo ozbiljan pristup, moramo imati instituciju koja će objediniti sve podatke  od policije, tužilaštava, bolnica i osiguravajućih kuća i na osnovu njih donositi zakonske i infrastrukturne promjene, zaključio je Kamenjašević.

Magazinović: Rigorozne kazne za bahate vozače su jedini dobar put

Zastupnik u Zastupničkom domu Parlamentarne skupštine BiH Saša Magazinović govorio je o potrebi za izmjenama Zakona o osnovama sigurnosti saobraćaja na putevima u BiH, koji nije mijenjan gotovo dvije decenije. Naglasio je kako su kazne u mnogim aspektima zastarjele, te da je krajnje vrijeme da se uvedu rigorozniji propisi kako bi se spriječile tragične posljedice bahate vožnje.

To je dobar put i jedini način da u zakonske okvire stavimo mogućnost da policija potencijalne ubice za volanom skloni s ulice, poručio je Magazinović.

Istakao je kako se prilikom pripreme za emisiju podsjetio brojnih naslova iz domaćih medija koji svjedoče o svakodnevnim tragedijama izazvanim neodgovornim vozačima.

-Pijan i drogiran izazvao saobraćajnu nesreću. Vozio duplo više od ograničenja, prošao kroz četiri crvena svjetla... Pijani vozač usmrtio pješaka...To je postala svakodnevica, kazao je.

Osvrnuo se i na činjenicu da Zakon o sigurnosti saobraćaja nije mijenjan punih dvadeset godina, uprkos brojnim apelima i tragičnim slučajevima:

-Dvadeset godina se ovaj zakon nije mijenjao. Što ga nisu mijenjali oni koji primaju platu za to? Javnom raspravom bismo potrošili još pet godina. Koliko još ljudi treba da pogine raspravljajući o tome, praveći strategije prije nego što se zakon promijeni, naveo je.

Magazinović je podsjetio da novi prijedlog zakona, koji je nastao u saradnji s policijskim stručnjacima, tužiocima, sudskim vještacima i inženjerima saobraćajne struke, nije revolucionaran, već usklađen s praksama drugih zemalja u regionu.

-Ovaj zakon nije ništa novo – on je ono što postoji u drugim državama. Radili su ga ljudi iz struke, iz policije, tužilaštva, sudski vještaci... Koristili smo iskustva zemalja regije i njihovih dobrih praksi, zaključio je Magazinović.

Magazinović se osvrnuo i na promjene definicija u zakonu:

-Čuli smo da je jedna od primjedbi veća promjena definicije. Konkretno, da ukoliko automobil tokom vožnje sruši kamen, to više nije saobraćajna nesreća, već događaj.

O terminologiji i njenom praktičnom značenju rekao je:

Nije promijenjeno, već su nadopunjene neke definicije u odnosu na konkretne sudske slučajeve, gdje pješak koji leži na ulici se ne smatra pješakom, nego preprekom na putu prema sadašnjem zakonu. To je stvaralo ogromne probleme da se procesuiraju neke stvari, kazao je.

U vezi s ciljem zakonskih izmjena istaknuo je:

-Suština ovog zakona je u definisanju bahate vožnje, u rigoroznom kažnjavanju bahatih vozača i u mjerama u kojima se pojačavaju kazne za uzroke za koje struka kaže da su najčešći u saobraćajnim nesrećama sa smrtnim ishodom. Dakle, bahata vožnja, alkohol, droga, u posljednje vrijeme i mobitel. Prije se to zvalo korištenje, ovo više nije korištenje – ovo je život s mobitelom. Ako se vozite gradskim prijevozom i posmatrate vozače, to nije ni telefoniranje, ni tipkanje poruka – gledaju se serije, listaju se društvene mreže, snima se.

O opasnostima sekunde nepažnje naglasio je:

-Jedna sekunda pogleda u mobitel pri brzini od 60 km/h je 16 metara u kojima nemate nikakvu kontrolu. Dvije sekunde su 32 metra. Šta stane u ta 32 metra? Nečiji život. Možda život vašeg djeteta, nečijeg oca, majke…, naveo je Magazinović.

Debatu pred kamerama može pogleda

ti u nastavku.

Vezane vijesti

Komentari - Ukupno 0

NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora, a ne nužno i stavove redakcije Slobodna Bosna. Molimo korisnike da se suzdrže od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Redakcija zadržava pravo da obriše komentar bez najave i objašnjenja. Zbog velikog broja komentara redakcija nije dužna obrisati sve komentare koji krše pravila. Kao čitalac također prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa vašim vjerskim, moralnim i drugim načelima i uvjerenjima.

  1. Lista komentara
  2. Dodaj komentar

trenutak ...