VOJNI EKSPERT BERKO ZEČEVIĆ, ZA "SB", O PADU HRVATSKOG MIG-a- 21: "Zemlje bivše Jugoslavije nemaju resurse za održavanje aviona. Pilot sigurno nije pogriješio..."

"Tu nema dileme. MIG-21 je zastario avion. On je kupljen za potrebe Jugoslavenske narodne armije (JNA). Iako je na njemu vršen remont ne treba zaboraviti da ima ekstremno mnogo godina, 50-60. Neovisno o remontu resursi tog aviona su istekli."

  • Vijesti

  • 06. Dec. 2022  06. Dec. 2022

Kod Daruvara u Hrvatskoj danas se srušio vojni avion MIG-21. Koliko je poznato oba pilota Hrvatskog zrakoplovstva su se katapultirali. Jedan pilot je pronađen odmah, a drugi nekih sat i poslije i kako javljaju hrvatski mediji obojica su u stabilnom stanju i van životne opasnosti.

Iako je još rano govoriti o uzrocima ove nesreće hrvatski mediji su već objavili informaciju da je uzrok pada aviona otkazivanje motora.

Vojni analitičar Berko Zečević za "Slobodnu Bosnu" je prokomentarisao ovaj nemili događaj:

"Tu nema dileme. MIG-21 je zastario avion. On je kupljen za potrebe Jugoslavenske narodne armije (JNA). Iako je na njemu vršen remont ne treba zaboraviti da ima ekstremno mnogo godina, 50-60. Neovisno o remontu resursi tog aviona su istekli.

„LAKO IZGUBI STABILNOST“

Njegova najveća mana je da kada smanji brzinu, odnosno izgubi je, postaje vrlo nestabilan. U tome je razlika između novih i starih aviona. Avijacija podrazumijeva da imate vrhunske resurse za održavanje aviona. Raspadom JNA i Jugoslavije mnogi zavodi koji su bili formirani su nestali. Zemlje koje su nastale raspadom Jugoslavije nemaju dovoljno finansijskih sredstava da mogu same održavati te avione, ali nemaju ni dovoljno znanja i stručnosti kako bi opremu održavali u vrhunskom stanju", kaže Zečević.

No, ističe naš sagovornik, sve i da imaju takve resurse zemlje poput Hrvaske i Srbije, MIG-21 je suviše star avion.

"Za njega nema modernih rezervnih dijelova. Elisni avioni mogu letjeti ekstremno dugo, ali kod mlaznih aviona to zavisi od rada mlaznog motora. Mora imati određenu brzinu da ne izgubi stabilnost u letu. Ovdje sigurno nije greška pilota. Tu nema dileme nego je ovo stohastički događaj u kojem je otkazao dio sistema. Žao mi je pilota jer je lansiranje iz katapulta trauma. Iako mu pomogne da se spasi pilot u toj situaciji doživi žestoko dinamičko opterećenje. Ovdje je suština u stabilnosti aviona. Bilo je dovoljno da mu otkažu komandne površine za upravljanje i on je gotov i više ne može upravljati motorom. MIG-21 je veoma gadan avion za upravljanje", dodao je Zečević.

POGINUO 51 PILOT

Indikativan je podatak da je u proteklih 60 godina u avionima MIG-21 u sastavu jugoslovenskog ratnog vazduhoplostva, kao i Vojske Srbije poginuo 51 pilot. Bivša Jugoslavija je od 1962. do 1986. godine u desetak verija nabavila 261 MIG, sovjetski avion koji je bio u sastavu lovačkih eskadrila na aerodromima Batajnica, Bihać, Priština, Pula i Ponikve.  

"Pogledajte samo koliko je ovih aviona palo u Srbiji u posljednjih 15 godina i sve će vam biti jasno", zaključio je Zečević.

Zanimljivo je da je većina vojnih pilota koji su stradali u MIG-ovima na prostoru bivše Jugoslavije poginulo u miru.

D. OMERAGIĆ

Vezane vijesti

trenutak ...