NEOČEKIVANI REZULTATI VELIKOG ISTRAŽIVANJA: Ukoliko svakodnevno pijete nekoliko kafa ovo trebate znati…

• Zdravlje

• 07. Feb. 2023

Znanost je pokazala da nas već sam miris kafe može učiniti budnima, a za ljubitelje tog crnog napitka ima i još dobrih vijesti, jer postoje i zdravstvene prednosti. Kafa je izvor antioksidansa koji se bore protiv upale, a ispijanje prije vježbanja ima blagotvorno djelovanje na sagorijevanje masti.

Nova studija sada međutim sugerira da dodavanje malo mlijeka, koje sadrži proteine, može povećati zdravstvene dobrobiti koje donosi konzumiranje kafe. Znanstvenici sa Univerziteta u Kopenhagenu u Danskoj ispitivali su kako antioksidansi zvani polifenoli stupaju u interakciju s aminokiselinama, građevnim blokovima proteina, i otkrili da njihovo kombiniranje ima dvostruko bolji učinak u borbi protiv stanične upale nego sami polifenoli.

Uloga polifenola i adukata

Polifenoli se mogu pronaći u mnogim namirnicama, uključujući kafu i čaj, voću i povrću, crnom vinu i pivu. Poput drugih antioksidansa, prethodne studije sugeriraju da neki polifenoli mogu spriječiti i usporiti oksidaciju zdravih hemikalija i zaštititi naše tijelo od bolesti. Smatra se da to djelomično čine kontroliranjem upale, složenog imunološkog odgovora koji uključuje stanice zvane makrofagi koji oslobađaju nekoliko upalnih medijatora. Upala pomaže u zaštiti od infekcija, ali ako se ne kontrolira ispravno, može dovesti do bolesti poput dijabetesa tipa II, Alzheimerove i Parkinsonove bolesti.

Kafena kiselina (CA) i klorogenska kiselina (CGA) su polifenoli za koje je dobro poznato da imaju antioksidativno i protuupalno djelovanje, no autori studije su željeli saznati mogu li reakcije koje ti polifenoli imaju s drugim hemikalijama dodatno utjecati na imunološku regulaciju. Njihovo istraživanje objavljeno je u znanstvenom časopisu Journal of Agricultural and Food Chemistry.

Adukti su proizvodi koji nastaju kada se dvije ili više molekula spoje. U konkretnom slučaju kafe s mlijekom, aminokiselina cistein (Cys), koja se nalazi u mliječnim proizvodima, kombinirana je s polifenolima CA i CGA koji se nalaze u kafi, kako bi se stvorili adukti CA–Cys i CGA–Cys. Kako bi dali potporu ovom istraživanju, danski znanstvenici su u još jednoj novoj studiji uspješno pokazali da se polifenoli vežu za proteine u napitku od kafe s mlijekom.

Brza reakcija

Naš rezultat pokazuje da se reakcija između polifenola i proteina također događa u nekim napitcima od kafe s mlijekom koje smo proučavali. Zapravo, reakcija se događa tako brzo da ju je bilo teško izbjeći u bilo kojoj hrani koju smo dosad proučavali, kaže Marianne Nissen Lund, znanstvenica o hrani i koautorica obje nvedene studije.

U primarnoj novoj studiji, istraživači su koristili RNK-sekvenciranje za proučavanje imunoloških regulacijskih učinaka CA-Cys i CGA-Cys u stanicama makrofaga podvrgnutih umjetnoj upali. Također su testirali učinke samih CA i CGA i usporedili ih s kontrolnom grupom makrofaga koji nisu bili izloženi polifenolima ili Cys aduktima.

Kao što su znanstvenici i očekivali, polifenoli CA i CGA inhibirali su upalne reakcije, posebice proizvodnju reaktivnih kisikovih vrsta (ROS), prostaglandina E2 (PGE2) i citokina interleukina-6 i faktora nekroze tumora (TNF). No, kada su polifenoli CA i CGA kombinirani s aminokiselinama cisteinima pronađenim u mliječnim proteinima, njihovi su protuupalni učinci dobili poticaj.

Stanice makrofaga izložene polifenolima same po sebi, na primjer, pokazale su više od 2,5 puta veću aktivnost TNF-a nego kada su bile izložene aduktu polifenoli-cistein. Jedina iznimka bio je ROS, koji se neobjašnjivo povećao u makrofagu kada je kombinacija polifenol-aminokiselina bila prisutna u usporedbi s polifenolima samim sobom.

Zanimljivo je promatrati protuupalni učinak u pokusima na stanicama. I očito, to nas je samo potaknulo da se više zainteresiramo za detaljnije razumijevanje ovih zdravstvenih učinaka. Dakle, sljedeći korak bit će proučavanje učinaka na životinjama, kaže Andrew Williams, imunolog i jedan od autora studije.

Potrebna su daljnja istraživanja kako bi se otkrilo zašto i što ovi rezultati praktično znače za ljudsko zdravlje. Nova studija samo je ispitivala kako jedna vrsta imunološkog medijatora reagira na kemikalije slične kafi u laboratorijskom okruženju.

Naši rezultati mogu se koristiti kao važna referenca u primjeni adukata formiranih od fenolnih spojeva i aminokiselina u budućoj funkcionalnoj hrani ili medicinskim proizvodima koji imaju za cilj modulirati metaboličke, neurološke ili imunološke bolesti, zaključuju autori studije, piše Science Alert.