Regija
UDARIO JE HRABRO PROTIV SRPSKOG ZLOČINCA: Mesićev prijatelj spasio državu od JNA invazije
17. Maj 20250
Isplatilo se
Regija
18. Maj 2025 18. Maj 2025
0
Davnog 9. novembra 1979. godine, u podnožju snježnih Karavanki započela je izgradnja jednog od najambicioznijih infrastrukturnih projekata tadašnje Evrope – tunela koji će zauvijek promijeniti saobraćajnu kartu kontinenta. Karavanski tunel, dug impresivnih 7864 metra, probijat će se kroz zahtjevni planinski masiv, povezujući austrijsko selo Sankt Jakob im Rosental i slovensko selo Hrušica u općini Jesenice, stvarajući dugo sanjani cestovni prolaz kroz ove prirodne barijere, piše Dnevno.hr.
Od ukupne dužine, 4414 metara nalazi se na austrijskoj strani, dok se preostalih 3450 metara prostire na području tadašnje Jugoslavije, danas Slovenije. Projekat je pokrenut 9. novembra 1979. godine, s ambicioznim planom da bude završen u roku od 48 mjeseci. Tim činom započelo je ostvarenje višestoljetnog sna brojnih generacija – izgradnja saobraćajnice kroz snijegom prekrivene Karavanke, koja će povezivati Zapad i Istok Evrope.
U to vrijeme, tunel kroz Karavanke nije bio samo najveći infrastrukturni projekat između Austrije i tadašnje Jugoslavije, već i jedno od najsavremenijih saobraćajnih rješenja u Evropi. Geografski i saobraćajno, Karavanke su dotad predstavljale gotovo nepremostivu prepreku cestovnoj povezanosti između zapadne i srednje Evrope s jugoistočnom Evropom, kao i Bliskim i Srednjim istokom. Svrha tunela bila je da se ta "planinska vrata" otvore – i postanu ključna tačka najduže i najvažnije cestovne osi Evrope.
Projekat je proizašao iz međunarodnog ugovora potpisanog između Austrije i Jugoslavije 15. septembra 1977. godine na Bledu, a koji je stupio na snagu 1. novembra 1978. Sporazumom su se obje zemlje obavezale da zajednički projektuju, grade i održavaju tunel. Finansiranje je podijeljeno ravnopravno – svaka država je obezbijedila po 400 miliona šilinga vlastitih sredstava, dok su preostali iznosi planirani kroz međunarodne kredite, koje će otplaćivati cestarine i druge pristojbe tokom 25 godina.
Sam projekat nosio je brojne izazove – od teških geoloških uslova do tehnički izuzetno zahtjevne izvedbe. Posebno su složeni bili radovi na jugoslavenskoj strani, gdje su graditelji morali savladavati tvrdokorne stijene, podzemne vode, pa čak i prisustvo gasova. Uprkos tome, građevinari GP SCT Ljubljana pokazali su izuzetnu upornost i stručnost – ne samo da su dovršili svoju dionicu u veoma složenim uslovima, već su i prestigli austrijske kolege za gotovo jedan kilometar.
Nepunih 15 mjeseci nakon proboja tunelske cijevi, 28. maja 1989. godine, došlo je do simboličnog susreta austrijskih i jugoslavenskih graditelja. Završni građevinski radovi na jugoslavenskoj strani okončani su 21. augusta 1990. godine, kada je izbetoniran posljednji luk tunela na 3436. metru – tik uz granicu s Austrijom.
Projekat je nastao saradnjom nekoliko istaknutih inženjerskih kuća – "Centroprojekt" iz Beograda, "Motor-Columbus" iz Bazela, "Durchkonsult" iz Minhena i "Geokonsult" iz Salzburga. Tunel je projektovan prema najvišim evropskim standardima sigurnosti: kolovoz širine 7,5 metara, automatski sistem ventilacije koji osigurava usisavanje svježeg i uklanjanje zagađenog zraka, te automatizirano osvjetljenje koje se nadzire iz dva komandna centra.
Posebno povoljna bila je i nadmorska visina vrha tunela – samo 673 metra, što omogućava sigurno saobraćanje i u zimskim uslovima.
Otvorenje tunela planirano je za sredinu 1991. godine, a predviđanja su govorila o dnevnom prometu od oko 7000 vozila. Tunel je trebao značajno ubrzati saobraćajne tokove iz centralne Evrope prema Balkanu, Jadranskom i Egejskom moru, te dalje prema Bliskom istoku. Time je Karavanski tunel postao ključna karika u povezivanju evropskih saobraćajnih pravaca s jugoistočnim tržištima…
Regija
UDARIO JE HRABRO PROTIV SRPSKOG ZLOČINCA: Mesićev prijatelj spasio državu od JNA invazije
17. Maj 20250
Sjećanje
TITOV LJEKAR OPISAO KAKO SU IZGLEDALI NJEGOVI POSLJEDNJI DANI: Ovo je rečenica koju je izgovorio pred smrt
04. Maj 20250
Ekonomija
KOLIKO SE ZARAĐIVALO U SFRJ: Jedan grad u BiH imao je veće plate od Sarajeva
09. Mar. 20250
Sport
HADŽIBEGIĆ SE EMOTIVNO PRISJETIO SVJETSKOG PRVENSTVA U ITALIJI 1990. GODINE: "Ljudi, rata u bivšoj Jugoslaviji ne bi bilo da sam to napravio, a nisam" (VIDEO)
08. Feb. 20250
Svijet
DRAMATIČNA OBJAVA NA KINESKOJ TELEVIZIJI: Predstavljeno zastrašujuće novo oružje, pogledajte šta može učiniti za samo 10 sekundi...
Prije 20 min0
Jeste li znali
RUŠE SE MITOVI, RAZOTKRIVAJU OBMANE I LAŽI: U Srbiji ga slave kao junaka nadljudske snage i heroja, a on je bio obični izdajnik i TURSKI SLUGA...
Prije 31 min0
Zabava
VIC DANA: Polagao Fočak vozački ispit u Sarajevu, a onda ga je instruktor iznenadio s pitanjem…
Prije 36 min0
Sport
BARBAREZ GA NIJE ZVAO: Reprezentativac BiH proslavio naslov prvaka u Ligi petice, pa oduševio sve...
Prije 44 min0
Regija
DA LI ĆE VUČIĆ KAO POKISLI MIŠ, POBJEĆI IZ NIŠ(A): Predsjednik Srbije se iz Tirane vratio u svoju državu ljut kao ris
17. Maj 20250
Regija
PREOKRET NAKON 35 GODINA U HRVATSKOJ: Jedna žena ruši HDZ u njihovoj utvrdi
18. Maj 20250
Regija
STUDENTI PONIZILI VUČIĆA I ACU LUKASA: "Za stolom sa prostacima i narkomanima, a kolima na članove Filharmonije“
18. Maj 20250
Regija
VUČIĆ SE TJEŠI NAKON PROPASTI U NIŠU: "Napravili smo najveći skup ikada!"
18. Maj 20250
trenutak ...
Komentari - Ukupno 0
NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora, a ne nužno i stavove redakcije Slobodna Bosna. Molimo korisnike da se suzdrže od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Redakcija zadržava pravo da obriše komentar bez najave i objašnjenja. Zbog velikog broja komentara redakcija nije dužna obrisati sve komentare koji krše pravila. Kao čitalac također prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa vašim vjerskim, moralnim i drugim načelima i uvjerenjima.