TUĐE-SLAĐE: Air Tractor danas stiže u Mostar – tri godine i tri požarne sezone prekasno

U nastavku donosimo odgovore Eugena Ćubele, direktora Uprave civilne zaštite i vatrogastva HNK, koji govori o ovogodišnjim pripremama, logistici, zračnoj podršci i planovima nakon sezone.

  • Vijesti

  • 28. Maj 2025  28. Maj 2025

  • 0

Dok nas ljeto neminovno gura prema novoj sezoni požara, suha trava i neefikasan sistem zaštite od elementarnih nepogoda prijete da nas opet zateknu nespremne. Požari su u Hercegovini, posebno u HNK, već odavno postali pravilo, ne izuzetak – očekivani scenarij čiji epilog najčešće gledamo kroz oblake dima, helikoptere koji stižu prekasno i iscrpljene vatrogasce na rubu snaga.

Ironično, 2022. godine Federacija BiH bila je na pragu sistemskog rješenja. Postojala je strategija, partnertstvo sa Španijom, planirana obuka u Crnoj Gori, operativni elaborat i predložena nabavka tri letjelice Air Tractor – specijaliziranih aviona za brzo gašenje požara. Umjesto kupovine, Vlada FBiH tada je odlučila prekinuti mandat Radne grupe i – zaboraviti cijeli projekt. Ispričao je to za „Slobodnu Bosnu“ još prošle godine član te Radne grupe, bivši vojni pilot i instruktor letenja Amadeo Mandić iz Jablanice ispred Federalnog ministarstva prometa i komunikacija.

Danas, tri godine kasnije, imamo tek „pilot-projekat“. Hercegovačko-neretvanski kanton, u saradnji sa Zapadnohercegovačkim i Kantonom 10, iznajmio je jednu letjelicu Air Tractor, koja će u sezoni 2025. biti smještena u Mostaru i angažovana po potrebi. Da li je ovo zakašnjelo krpljenja rupa sistema ili početak ozbiljnijeg pristupa borbi protiv vatrene stihije – tek će se vidjeti.

Novi zakon uredio sistem

U nastavku donosimo odgovore Eugena Ćubele, direktora Uprave civilne zaštite i vatrogastva HNK, koji govori o ovogodišnjim pripremama, logistici, zračnoj podršci i planovima nakon sezone.

Pitali smo Ćubelu kako teku pripreme za sezonu gašenja požara u Hercegovačko-neretvanskom kantonu. On je istakao da je aktivno požarno razdoblje sve bliže, što nameće intenzivne i svakodnevne pripreme struktura zaštite od požara.

„Biti u potpunosti spreman za požarnu sezonu naš je imperativ, s obzirom na kontinuirane šumske požare koji ugrožavaju ljudske živote i nanose velike materijalne štete, kao i na potrebu angažmana resursa za gašenje i sanaciju posljedica“, rekao je za naš portal.

Naglasio je važnost sistemskog pristupa i pravovremene reakcije, posebno zahvaljujući usvojenom Zakonu o zaštiti od požara i vatrogastvu u HNK-u, koji uređuje organizaciju sistema i provedbu mjera.

„Donesene su upute i preporuke s 16 tačaka koje su upućene nadležnim tijelima na lokalnom i kantonalnom nivou. Općinske i gradske službe civilne zaštite i vatrogastva raspolažu odgovarajućom opremom, vozilima i profesionalnim osobljem koje je iz godine u godinu dokazalo spremnost i odlučnost.“

Kamere i dronovi za rano otkrivanje požara

Također, Ćubela je istakao da je HNK opremljen kamerama i dronovima za praćenje situacije u stvarnom vremenu radi pravovremenog otkrivanja požara. Kao dodatni korak, Uprava je u saradnji sa Gradom Mostarom i upravama civilne zaštite Zapadnohercegovačkog kantona i Kantona 10 potpisala ugovor o zajedničkom iznajmljivanju letjelice Air Tractor.

„Smatramo da smo ove godine spremniji nego ikada ranije", prokomentirao je Ćubela za "SB".

O statusu Air Tractora u Zračnoj luci Mostar, Ćubela je objasnio da letjelica trenutačno nije smještena u Zračnu luku, jer će s osobljem stići tek danas, 28. maja i bit će operativna od 1. juna ove godine.

Govoreći o obuci članova za rad s ovom zrakoplovnom tehnikom, kazao je da su pripremili standardne operativne procedure za angažman letjelice, uključujući pravila, uslove i faze aktivacije na zahtjev gradskih i općinskih službi civilne zaštite.

„Procedure su izrađene po uzoru na standarde Ministarstva odbrane i Ministarstva sigurnosti BiH. Koordinacija se odvija preko vatrogasnog koordinatora, komandanta požarišta i kantonalnog operativnog centra. Obuke su u toku i do početka sezone bit ćemo u potpunosti spremni“, pojasnio nam je Ćubela.

Pilot-projekat

Na pitanje o planovima za dodatne nabavke ili proširenje kapaciteta, Ćubela je odgovorio da je iznajmljivanje Air Tractora definirano kao pilot-projekat.

„Osigurana su sredstva za angažman jedne letjelice, ali dodatne nabavke u ovoj sezoni nisu planirane. Po završetku sezone analizirat ćemo rezultate i efikasnost te razmotriti pristup za naredne godine.“

Konačno, naglasio je ključne prednosti ovog zajedničkog regionalnog projekta za gašenje požara:

„Početne požare treba napasti odmah i snažno. Pravovremena uporaba zračnih snaga omogućava brzo zaustavljanje širenja vatre i olakšava djelovanje kopnenih snaga. Iako trenutno koristimo zrakoplove Oružanih snaga BiH, zbog sporih procedura često stignu prekasno. Zato je važno imati letjelicu poput Air Tractora, s odličnim manevarskim sposobnostima i mogućnošću rada na malim visinama. Pripremljene procedure omogućit će brži angažman i efikasnije gašenje požara. HNK je jedan od kantona s najvećim brojem požara – godišnje ih bude i do 2.600. Uzimajući u obzir i požare u Zapadnohercegovačkom i Kantonu 10, jasno je da je angažman ove letjelice bio nužan“, rekao je Ćubela za „Slobodnu Bosnu“.

(S. Hodžić)

Komentari - Ukupno 0

NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora, a ne nužno i stavove redakcije Slobodna Bosna. Molimo korisnike da se suzdrže od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Redakcija zadržava pravo da obriše komentar bez najave i objašnjenja. Zbog velikog broja komentara redakcija nije dužna obrisati sve komentare koji krše pravila. Kao čitalac također prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa vašim vjerskim, moralnim i drugim načelima i uvjerenjima.

  1. Lista komentara
  2. Dodaj komentar

trenutak ...