DRAMA NA NEBU, OVO VIŠE NIJE NORMALNO: Isplivali rezultati koji će neke jako iznenaditi

Opširna analiza

  • Jeste li znali

  • 20. Jul. 2025  

  • 0

Nakon niza katastrofalnih avionskih nesreća, na mrežama se čuje da su nesreće sve češće, ali šta kažu statistike: tri nesreće u posljednjih mjeseci, 179 ljudi poginulo u Koreji, mjesec dana kasnije 67 stradalih u Americi, da bi se sada dogodila katastrofa u Indiji u kojoj je poginulo 260 putnika.

Međutim, podaci koje je BBC objavio u opsežnoj analizi su iznenađujući: od 2005. do 2025. godine broj nesreća brutalno – opada. Podaci Međunarodne organizacije civilnog vazduhoplovstva (ICAO), tijela Ujedinjenih nacija koje prati incidente u vazdušnom prometu širom svijeta, također pokazuju jasan trend smanjenja broja nesreća na milion polijetanja aviona između 2005. i 2023. godine, prenosi Dnevno.hr.

Inače, definicija avionske nesreće prema ICAO-u vrlo je široka i uključuje ne samo situacije koje uzrokuju teške povrede ili smrt putnika i članova posade, već i incidente koji uzrokuju oštećenje aviona i zahtijevaju popravak, kao i one kada avion nestane.

Isti avion prije obaranja u Međunarodnoj tračnoj luci u Perthu. Foto: Wikimedia Commons / Darren Koch

Samo u obaranju leta MH17 poginulo gotovo 300 ljudi

Tokom istog razdoblja došlo je do pada broja smrtnih slučajeva, iako su u nekim godinama zabilježeni nagli skokovi zbog velikih avionskih katastrofa, pokazuju podaci o broju poginulih u avionskim nesrećama širom svijeta.

Na primjer, broj smrtnih slučajeva u 2014. značajno se povećao zbog dva tragična događaja: nestanka aviona Malaysian Airlinesa MH370 sa 239 putnika i članova posade na letu iz Kuala Lumpura za Peking u martu, te obaranja leta MH17 istog prevoznika raketom ruske proizvodnje iznad istočne Ukrajine, pri čemu je poginulo gotovo 300 ljudi.

Takvi skupovi podataka podložni su naglim i značajnim oscilacijama, objašnjava za BBC David Spiegelhalter, emeritus profesor statistike na Univerzitetu u Cambridgeu.

"Ako brojite smrtne slučajeve, a ne nesreće, ti će podaci biti vrlo varijabilni po prirodi i primjenjivi samo na jednu veliku nesreću. Slučajni događaji se ne dešavaju ravnomjerno i imaju tendenciju grupiranja. Dakle, nažalost, možemo očekivati da će se avionske nesreće činiti povezanim, čak i kada nisu," kaže stručnjak za statistiku.

Isti avion prije rušenja ruskom protuzračnom raketom u Kazahstanu. Foto: Wikimedia Commons / John Taggart

Rušenje aviona Azerbaijan Airlinesa u decembru

Govoreći o nizu ozbiljnih avionskih nesreća posljednjih mjeseci, Ismo Aaltonen, bivši glavni istražitelj avionskih nesreća u Finskoj, rekao je za BBC da nesreće nisu ukazivale na pad sigurnosti aviona. "Nažalost, imali smo razdoblje u kojem se dogodio niz različitih vrsta nesreća, ali ljudi ne bi trebali iz toga izvlačiti zaključke jer su to bile vrlo različite vrste nesreća," kaže.

Aaltonen također napominje da su neki od incidenata u posljednjih nekoliko mjeseci bili nepredvidivi, navodeći primjer aviona Azerbaijan Airlinesa koji se u decembru srušio u Kazahstanu nakon što ga je ciljala ruska protuzračna raketa.

Ljudi više razmišljaju o avionskim nesrećama jer dobijaju više pažnje na društvenim mrežama, rekao je Marco Chan, bivši pilot i predavač na Novom univerzitetu Buckinghamshire u Engleskoj, za BBC.

Isječak iz filma o Supermanu koji kruži TikTokom prikazuje junaka kako sprječava pad aviona na stadion, uz natpis "Sudeći prema trenutnim događajima, to je Pete Buttigieg svaki dan posljednje četiri godine," aludirajući na porast broja avionskih nesreća otkako je bivši američki ministar prometa napustio dužnost u januaru ove godine.

Neisporučena flota zrakoplova Boeing 737 MAX na parkiralištu u Seattleu. Foto: Wikimedia Commons / SounderBruce

Incidenti sa serijom aviona Boeing 737 MAX

Niz incidenata u posljednjih nekoliko godina sa serijom aviona Boeing 737 MAX također je privukao značajnu pažnju medija i društvenih mreža, posebno nakon što su vrata na jednom od tih aviona pala tokom leta u januaru 2024., zbog čega su neki putnici bojkotirali letove Boeingovim avionima, a cijena dionica kompanije je pala.

Nove informacije i podaci prikupljeni tokom istraga takvih incidenata, kao i velikih avionskih nesreća, unose se u simulatore za obuku pilota kako bi ih pripremili za slične situacije u budućnosti.

"Kada pogledate današnje simulatore, koliko su napredni, oni su poput pravih aviona. Potpuno je drugačije nego kada sam počeo letjeti prije više od 40 godina," kaže Ismo Aaltonen. Regulatorna tijela također mogu izreći kazne za kršenje sigurnosnih propisa, uključujući novčane kazne, suspenzije dozvola i ograničenja poslovanja.

Također, ako se ne pridržavaju sigurnosnih standarda, avionskim kompanijama može biti zabranjeno letenje u određene zemlje ili regije. Uprkos nedavnom nizu incidenata, vazdušni promet je i dalje daleko najsigurniji način putovanja.

Vjerovatnost premala za izračun

Više od 95 posto svih smrtnih slučajeva u saobraćaju u SAD-u u 2022. dogodit će se na cestama, pokazuju najnoviji podaci dostupni na stranicama američkog Ministarstva prometa. Manje od jedan posto bilo je povezano sa vazdušnim prometom, a ako pogledate broj smrtnih slučajeva po prijeđenoj udaljenosti, komparativna sigurnost vazdušnog prometa još je izraženija.

Na svakih 100 miliona milja preletenih avionom, biće samo 0,001 smrtnih slučajeva putnika, u poređenju sa 0,54 u putničkim vozilima, utvrdili su najnoviji podaci američke neprofitne organizacije Nacionalnog vijeća za sigurnost (NSC).

NSC također objavljuje procjene vjerovatnosti smrti u SAD-u od različitih vrsta nesreća i bolesti. Iako je rizik od smrti u saobraćajnoj nesreći bio značajan, vjerovatnost smrti u padu aviona smatrana je premalom za izračun.

Bez obzira gdje živite, Ismo Aaltonen ima savjet za sve putnike. "Pazite kako putujete do aerodroma. To je najopasniji dio puta u poređenju s letom," zaključio je.

Vezane vijesti

Komentari - Ukupno 0

NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora, a ne nužno i stavove redakcije Slobodna Bosna. Molimo korisnike da se suzdrže od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Redakcija zadržava pravo da obriše komentar bez najave i objašnjenja. Zbog velikog broja komentara redakcija nije dužna obrisati sve komentare koji krše pravila. Kao čitalac također prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa vašim vjerskim, moralnim i drugim načelima i uvjerenjima.

  1. Lista komentara
  2. Dodaj komentar

trenutak ...