ERDUAN KAFEDŽIĆ, ŠEF UREDA ZA BORBU PROTIV KORUPCIJE ZA “SB”: “Očekujemo nove optužnice, u javnim preduzećima je najviše krivotvorenih diploma, zbog svega trpimo političke pritiske”

Erduan Kafedžić, šef Ureda za borbu protiv korupcije i upravljanje kvalitetom Kantona Sarajevo u intervjuu za “Slobodnu Bosnu” otkriva šta je u fokusu Ureda, kada se mogu očekivati prijave, odnosno optužnice protiv lica koja su krivotvorila diplome, koliko je instutucija pristupilo antikorupcijskom sistemu, a koje to ne žele nikako.

  • Mini market

  • 10. Sep. 2021  10. Sep. 2021

  • 3

Nedavno su objavljena imena pet uposlenika koji su nezakonito stekli diplome, koliko ima još takvih slučajeva u KS?

-Ured intenzivno vrši postupak provjere diploma zaposlenih u javnom sektoru Kantona Sarajevo. Postupak provjere diploma zaposlenih u javnom sektoru Kantona Sarajevo je aktivnost koju je inicirao Ured, a prihvatila Zaključkom Vlada Kantona Sarajevo. Riječ je o izrazito obimnom i dinamičnom procesu, čija realizacija ovisi ne samo od Ureda već i djelovanja ostalih učesnika ovog procesa (npr. obrazovnih institucija, institucija javnog sektora čijih se zaposlenika provjeravaju diplome i dr.) Do sada smo provjerili blizu 5000 diploma lica zaposlenih  u javnom sektoru Kantona Sarajevo. Ured je vršeći provjere vjerodostojnosti diploma lica zaposlenih u institucijama Kantona Sarajevo, do sada podnio ukupno 50 krivični prijava/informacija Kantonalnom Tužilaštvu KS protiv isto toliko lica, zbog sumnje da su počinila krivično djelo „Krivotvorenje isprave“ iz člana 373. Krivičnog zakona FBiH. Na osnovu podataka koje Ured prikuplja u ovom procesu možemo reći da još 30 lica zaposlenih u javnom sektoru nema vjerodostojne diplome. Protiv tih lica Ured će podnijeti krivične prijave Kantonalnom Tužilaštvu KS, te očekujemo nove optužnice.

Koliko je institucija do sada provjereno, hoće li biti novih imena?

-Planirali smo u toku ove godine provjeriti vjerodostojnost diploma lica zaposlenih u kantonalnim javnim preduzećima, jer sve analize i dosadašnje provjere ukazuju da je upravo u tim ustanovama najviše krivotvorenih isprava/diploma. Na osnovu dosadašnjih iskustava u ovom procesu, možemo sa sigurnošću reći da će biti još zaposlenika javnog sektora čije diplome neće biti vjerodostojne i još krivičnih prijava Ureda protiv takvih lica.

ODGOVORNOST JE NA INSTITUCIJAMA I POJEDINCIMA

Kako je moguće da su takvi ljudi radili godinama, naročito na rukovodećim funkcijama, ko ih je držao na tim pozicijama?

-Netransparentnost postupaka zapošljavanja u javnom sektoru, apsolutna mogućnost diskrecionog odlučivanja rukovodilaca institucija javnog sektora pri zapošljavanju, manjak kontrole su samo neki od razloga zašto su lica koja nemaju vjerodostojne diplome zaposlena i radila u javnom sektoru. Također, derogiranje pozitivnog zakonodavstva u ovoj oblasti, nepotizam, kronizam, klijentelizam, stranačko zapošljavanje, sukob interesa i nastojanje stranačkog ovladavanja cijelim javnim sektorom bitni su razlozi pojave ove društvene anomalije. Odgovornost je na pojedincima koji su krivotvorili diplome, institucijama i pojedincima koji su izdali te diplome ili posredovali u njihovom izdavanju. Naravno, odgovornost je i na politikama koje su to omogućile, te nisu prepoznale sve opasnosti koje zapošljavanje osoba sa krivotvorenim diplomama ima po javni sektor. Efikasan javni sektor počiva na nezavisnosti, stručnosti i integritetu njegovih zaposlenika. Koncept osiguranja efikasnog javnog sektora podrazumijeva princip jednakog pristupa, zasnovan na ideji da svaki građanin ima pravo da se zaposli u javnom sektoru, ukoliko ispunjava opće i posebne kriterije za određeno radno mjesto i princip zasluga, zasnovan na ideji da se za radno mjesto biraju najbolji kandidati za obavljanje posla. S obzirom na rečeno, jasno je da je nužan krupan zaokret u kulturi zapošljavanja, javnim politikama i svakodnevnoj praksi zapošljavanja u javnom sektoru.

Šta trenutno vidite kao najveći problem kada je riječ o korupciji u KS, s čime se u svom radu suočavaju Ured i Eric Larson, specijalni američki savjetnik za borbu protiv korupcije?

-Sveobuhvatne analize antikorupcijskog sistema Kantona Sarajevo, koje je Ured za borbu protiv korupcije i upravljanje kvalitetom KS (Ured) proveo, nedvojbeno pokazuju da je najveći problem prevencije i borbe protiv korupcije u Kantonu Sarajevo neadekvatan pravni okvira kojim je ova oblast uređena. Neadekvatan pravni okvir uslovljava povećanu izloženost pojedinih javnih sektora korupcijskim rizicima i mogućnosti za pojavu korupcije, koja u određenom broju slučajeva iz mogućnosti prelazi u realnost. Također, ne možemo zanemariti ni političke pritiske koje Ured trpi, a koji nisu uvijek direktni već suptilni i posredni. Predmeti na kojima Ured radi sve su složeniji, teži i raznovrsniji, a neki od njih imaju obilježlja teških krivičnih djela. Fokus budućih aktivnosti Ureda je, između ostalog, na jačanju pravnog okvira za borbu protiv korupcije, prevenciju korupcije kroz detekciju korupcijskih rizika i uklanjanje preostalih zakonodavnih i institucionalnih nedostataka u sistemu borbe protiv korupcije u Kantonu Sarajevo.

Ured ima nekoliko javno dostupnih registara, kakve su rezultate dali i koliko su doprinijeli da se korupcija umanji?

-Jedan od najefikasnijih alata u borbi protiv korupcije jeste transparentnost i u tom kontekstu interesantno je podsjetiti na izjavu Kofi Annana, bivšeg generalnog sekretara Ujedinjenih nacija, koja glasi „Ako je korupcija bolest, transparentnost je ključni dio lijeka.“ U mjeri u kojoj je jedan sistem transparentan toliko je i otporan na koruptivne aktivnosti. Online registri koje je razvio Ured i koji su javno dostupni široj javnosti putem web stranice Ureda razvijeni su upravo kako bi povećali nivo transparentnosti rada i djelovanja javnog sektora Kantona Sarajevo, te na taj način bili na raspolaganju svim zainteresovanim subjektima kao jedan od alata u otkrivanju eventualnih koruptivnih pojava u Kantonu Sarajevo. Javnost je prepoznala ove registre kao alat u jačanju antikorupcijskog sistema, tako da Ured zaprima sve više prijava korupcije koje se zasnivaju upravo na podacima iz javno dostupnih registara Ureda. S obzirom da su javno dostupni registri značajno povećali transparentnost javnog sektora Kantona Sarajevo, očekujemo da će ovi registri imati preventivni efekat i značajno doprinijeti smanjenju korupcije u javnom sektoru ovog kantona.

TRI OPĆINE NE ŽELE U SISTEM

Nekoliko institucija u Kantonu Sarajevo je pristupilo antikoruptivom sistemu, kakva je zainteresovanost da to urade i ostali i zašto je važno biti u ovom sistemu?

-Sve institucije Kantona Sarajevo su uključene u naš antikorupcijski sistem, ali nisu sve jedinice lokalne samouprave. Našu inicijativu za uključenje u antikorupcijski sistem Kantona Sarajevo za sada su odbile općine Novi Grad, Hadžići i Trnovo. Veoma je značajno da sve jedinice lokalne samouprave budu uključene u antikorupcijski sistem Kantona Sarajevo, jer se kroz ovaj sistem obezbjeđuje centralizacija antikorupcijskih aktivnosti javnog sektora, jača transparentnost kroz javne registre, ali i kroz ostale komponente ovog sistema, kao što je, između ostalog, izrada i praćenje elektronskih planova integriteta. Integracija općina i Grada Sarajeva u antikorupcijski sistem Kantona Sarajevo veoma je značajna, jer je Kanton snažno povezan sa općinama u kojima građani ostvaruju blizu 80 posto svojih potreba, što dovoljno govori o potrebi za razvojem jedinstvenog i centralizovanog antikorupcijskog sistema.

Imaju li građani povjerenje u Ured?

-Nezahvalno je o tome govoriti kao prvi čovjek Ureda, međutim, objektivni podaci potvrđuju da građani imaju povjerenje u Ured i da to povjerenje raste. To je vidljivo kroz eksponencijalni rast broja prijava koje građani dostavljaju Uredu, kao i kroz broj predmeta koje je riješio Ured. Također, snažan vjetar u leđa aktivnostima Ureda, pored povjerenja građana, daje podrška i povjerenje koje nam daju međunarodni partneri, koji prate rad Ureda i podržavaju sve bitnije aktivnosti koje provodimo.

Uz podršku OSCE-a, kreirana je i baza podataka koja se odnosi na Registar javnih nabavki. Možete li nam reći nešto više o tome? Imali naznaka korupcije?

-Uz podršku Misije OSCE-a u Bosni i Hercegovini Ured je uspostavio javno dostupan Registar podataka o javnim nabavkama Kantona Sarajevo, koji je sastavni dio Informacionog sistema Ureda i koji je značajan i moćan alat u praćenju i kontroli javnih nabavki u Kantonu Sarajevo. Unutar ovog sistema razvili smo poseban modul za kontrolu javnih nabavki koja se odnosi na kontrolu svrsishodnosti i kontrolu zakonitosti javnih nabavki. Na dnevnoj bazi se vrši unos i kontrola javnih nabavki, te smo i u ovom procesu, na žalost, utvrdili određene nepravilnosti i mogu se očekivati inicijative za smjenu rukovodioca, ali i druge mjere predviđene relevantnim propisima.

NEMA STAJANJA, IDU DALJE

Hoćete li na ovome stati, koje su Vam naredne aktivnosti?

-Ured će značajan dio svojih budućih aktivnosti usmjeriti na jačanje pravnog okvira za prevenciju i borbu protiv korupcije u Kantonu Sarajevo. Ovo neminovno podrazumijeva jačanje pravnog položaja i statusa Ureda, kako bi Ured dobio potrebne nadležnosti za rješavanje svih korupcijskih izazova sa kojima se susreće Kanton Sarajevo. Konkretno, Ured je izradio nacrt Strategije za borbu protiv korupcije Kantona Sarajevo 2021. – 2022. i Akcionog plana za provedbu Strategije za borbu protiv korupcije Kantona Sarajevo 2021. – 2022., a koje ćemo predložiti Vladi na usvajanje, u toku ovog mjeseca. Strategijom i Akcionim planom stvaraju se neophodne pretpostavke za pokretanje svih potrebnih dugoročnih i planskih aktivnosti u oblasti prevencije i borbe protiv korupcije u Kantonu Sarajevo. Također, Ured je u završnoj fazi izrade radnog materijala Zakona o prevenciji, suzbijanju i borbi protiv korupcije u Kantonu Sarajevo, kao temeljnog propisa kojim se uklanjaju postojeći nedostaci pravnog okvira za prevenciju i borbu protiv korupcije u Kantonu Sarajevo. Ovim propisom se planira riješiti pitanje sukoba interesa pri obavljanju javnih funkcija u Kantonu Sarajevo, pravni položaj Ureda, zaštita lica koja prijavljuju korupciju (zviždača), integritet javnih institucija u Kantonu Sarajevo - zakonska obaveza izrade i provedbe planova integriteta, koruptivni rizici u nacrtima i prijedlozima zakona, drugih propisa i općih akata koje donosi Skupština i Vlada Kantona Sarajevo i uspostaviti sistem odgovornosti i smjene nosioca javnih funkcija u KS u slučajevima utvrđenih povreda relevantnih propisa. Pored donošenja ovog propisa Ured radi na izradi izmjena i dopuna Zakona o prijavljivanju i postupku provjere podataka o imovini nosioca javnih funkcija u Kantonu Sarajevo, kojim  bi se uveo jedan potpuno novi način unosa i kontrole podataka o imovini nosioca javnih funkcija. Ured uskoro priprema javnu prezentaciju analitičko-statističkih pokazatelja, odnosno analitike sa svim važnijim podacima i grafikonima, za sve online registre koje vodi Ured na svojoj web stranici www.anticorrupiks.com. Analitika će biti integrisana u online registre i na ovaj način šira javnost i sve zainteresovane strane će imati na jednom mjestu uvid u analitiku rada i djelovanja javnog sektora Kantona Sarajevo, odnosno kako institucije javnog sektora Kantona Sarajevo provode javne nabavke, proces zapošljavanja, kako vrše finansiranje i sufinansiranje nevladinog sektora i pojedinaca po različitim osnovama, o licima imenovanim na različite javne funkcije, imovini nosilaca javnih funkcija u Kantonu Sarajevo, itd. Pripremamo video materijale o zloupotrebama u sektoru prostornog uređenja, planiranja i građenja i njihovim posljedicama po okruženje i prirodne resurse, od primarnog značaja za kvalitet života stanovnika Kantona Sarajevo. Planiramo i formiranje eksternih operativnih grupa po sektorima, prvo u sektoru javnog zdravstva u Kantonu Sarajevo, a koje će u fokusu svoga rada imati rješavanje koruptivnih  rizika usko vezanih za određeni sektor i njegove specifičnosti.

Realizacija svih gore pobrojanih aktivnosti predviđena je u toku 2021. i 2022. godine, i one imaju primarni cilj jačanje i nadogradnju antikorupcijskog sistema u Kantonu Sarajevo.

Razgovarala: Elvira KOKOR

Vezane vijesti

Komentari - Ukupno 3

NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora, a ne nužno i stavove redakcije Slobodna Bosna. Molimo korisnike da se suzdrže od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Redakcija zadržava pravo da obriše komentar bez najave i objašnjenja. Zbog velikog broja komentara redakcija nije dužna obrisati sve komentare koji krše pravila. Kao čitalac također prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa vašim vjerskim, moralnim i drugim načelima i uvjerenjima.

  1. Lista komentara
  2. Dodaj komentar

trenutak ...