Vijesti
NEKADAŠNJI MINISTAR U VLADI VOJVODINE GORAN JEŠIĆ ZA "SB": "Srbija ključa, Novi Sad je Gdanjsk ili Temišvar u vrijeme Čaušeskua"
30. Nov. 20241
Ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Goran Vesić, po struci inače diplomirani pravnik, gotovo istog dana ogradio se od preuzimanja odgovornosti, rekavši da nadstrešnica nije bila obuhvaćena projektom rekonstrukcije Željezničke stanice.
Regija
05. Nov. 2024 05. Nov. 2024
0
U Novom Sadu još uvijek traje trodnevna žalost, proglašena zbog velike nesreće u kojoj je stradalo 14 ljudi. Ipak, ni četiri dana kasnije, niko od nadležnih nije preuzeo odgovornost za još jednu tragediju koja je zadesila Srbiju, piše Deutsche Welle
Ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Goran Vesić, po struci inače diplomirani pravnik, gotovo istog dana ogradio se od preuzimanja odgovornosti, rekavši da nadstrešnica nije bila obuhvaćena projektom rekonstrukcije Željezničke stanice.
Ipak, diplomirani inženjer geologije Zoran Đajić tvrdi da to nije istina. On je na projektu rekonstrukcije Željezničke stanice bio angažovan kao nadzornik za kamen. Dio njegovih poslova je, kaže, podrazumijevao praćenje procesa skidanja kamena, utvrđivanja stanja podloge, njene zamjene i reparacije, kao i načina montaže kamena.
Đajić kaže da je još tokom rekonstrukcije primijetio da je pozadina mermernih ploča na krovu stanice u lošem stanju i o tome obavijestio nadležne.
„Na fotografijama koje sam napravio, iza tih ploča se vidi da praktično, možda ima 20 odsto betona, ostalo je šut, zgužvani džakovi i tako dalje“, objašnjava Đajić.
Kaže da je zbog toga izdao nalog da se te ploče skinu, uradi kompletno ispitivanje i reparacija podloge.
U izvještaju u koji je redakcija DW imala uvid navodi se da je podizvođaču radova „Starting doo“ „naloženo da se otpočne sa demontažom mermerne obloge sa fasade krila B (Venčac beli) kao i mermernih ploča sa pročelja krova zgrade (Sivec)", te da je potrebno „demontažu obavljati pažljivo kako bi se sačuvale sve mermerne ploče koje nisu oštećene".
„Da se to uradilo, pretpostavljam da bi neko ko je zadužen za taj drugi dio - to je statika, to su konstrukcije i tako dalje - nadzor i sve oblasti, bi vidjeli kakva je podloga i pretpostavljam da bi se neko zapitao da li treba intervenisati na tim utegama, da li su oni korodirale."
Međutim, izvođač radova, kako kaže, nije uradio ništa po tom pitanju.
„Naprotiv, ja sam nekoliko puta insistirao na sastancima da to treba da se uradi, ali su oni uzeli masnu farbu, ofarbali te ploče i tako je završeno sve što se tiče pozicije tog zupčastog dijela fasade na južnoj fasadi iznad nadstrešnice“, kaže Đajić.
Građani su veoma brzo nakon nesreće na mrežama počeli da dijele fotografije na kojima se vidi da su radovi izvođeni i na samoj nadstrešnici, na koju je dodata čelična konstrukcija sa staklom. Snimci koji pokazuju da je cijela nadstrešnica pala odjednom, a ne iz dijelova, za Đajića su dodatni signal da je opterećenje bilo preveliko.
„Utege su bile projektovane svojevremeno da mogu da izdrže određeni teret po kvadratnom centimetru. Očigledno je to opterećenje dodato toliko da veza utega i betona, koji je isto tako bio loš, nije izdržao, i onda se ona samo sručila“, za DW objašnjava Đajić.
Naručilac rekonstrukcije stanice bila je Infrastruktura Željeznice Srbije, a radove su izvodile dvije kineske kompanije – „China Railway International Co. Ltd" (CIRC) i „China Communications Construction Company Ltd (CCCC).
Nadzor nad projektom povjeren je mađarskoj firmi „Utiber" koja je povezana s jednim od Orbanovih bliskih saradnika Lorincom Mesarošem. Utiber je bio krovna firma za nadzor po svim pozicijama, osim pozicije kamena koju je obavljao Đajić kao spoljni konsultant.
Zoran Đajić tvrdi da je sve njih redovno informisao na sastancima koji su se održavali na nedeljnom nivou.
„Na tim sastancima su bili prisutni svi od strane nadzora „Utibera", bilo je uvijek prisutno nekoliko ljudi iz Željeznice i povremeno je bio prisutan neko od predstavnika ministarstva, ali su bili sve vrijeme prisutni predstavnici obje kineske firme, koje su, u svari, izvodile sve te radove, i koje su odgovorne apsolutno za sve, i za svoje podizvođače“, navodi Đajić.
Na njegove izvještaje, kaže, prvo je trebalo da reaguje nadzorna firma „Utiber", koja je trebalo da od firme „Strarting" zatraži da skine ploče i provjeri podlogu.
Ipak, naglašava da je često imao utisak „da je firma koja je izvodila radove starija od svih" i da sebi daju za pravo da ne postupe po nalozima.
„Dešavalo se da se neke stvari ne rade po mjesec-dva dana i da se neke stvari urade drugačije nego što je rečeno. Meni to nije jasno, da firma koja je podizvođač može da uradi neke stvari, iako je dobila nalog od nadzora da uradi drugačije".
Zbog toga Đajić smatra da je prvi u lancu odgovornosti sadašnji ministar građevinarstva Goran Vesić, ali i Tomislav Momirović, koji je tu dužnost obavljao u prethodnom sazivu Vlade, kao i njihovi službenici koji su bili nadležni za ove radove. Odgovornost nakon njih, kaže snosi i kineski konzorcijum, nadzorna firma „Utiber", kao i vlasnici i direktori svih firmi koje su bili podizvođači.
„Ja sam od prvog dana rekao da ja tu snosim i svoju odgovornost, zato sam i pokrenuo celu priču. Da sam možda uspio da natjeram podizvođača da zamijeni ploče, da to sruši – iako sam to pokušavao nekoliko puta, ali su oni to ignorisali – možda bi se neke svari ustanovile, možda bi se došlo do tih utega, možda se ovo ne bi desilo“, priča Đajić.
Na pitanje da li sada strahuje za svoju bezbjednost kaže da je bio učesnik svih velikih protesta od devedesetih godina naovamo i da se više ne plaši ničega.
„Plašio bih se za sebe i za svoj život da nisam izašao u javnost s ovim što sam znao. Ja ne bih mogao da dalje nastavim da živim s tim. Osjećao bih grižu savjesti zbog porodica onih koji su preminuli", kaže Đajić.
Vjeruje da u suprotnom niko drugi ne bi rekao istinu i nadležni bi sprali odgovornost sa sebe.
„Oni reaguju na moje izjave. Zamislite da ja nisam izašao u javnost. Niko ne bi o ovome pričao. Ostalo bi na to da je pala sama od sebe. Ne dam. Ne ja – ne daju sad ni građani."
Ističe da vlast koju građani finansiraju mora da radi u njihovom interesu, te da građani ne smiju da dozvole da se „na određenim mjestima nalaze ljudi koji ne znaju ništa i da ih skupljaju sa raznih strana i postavljaju na pozicije koje odlučuju o životima svih".
„Ja hoću da pozovem građane da probaju da kažu: Ne damo više da nas ubijate na ulici. Ubijaju nas na pješačkom prelazu, ubijaju nas na ulici, ubijaju nas svuda i niko ne odgovara za to. Ne može“, zaključuje Đajić u intervjuu za DW.
Vijesti
NEKADAŠNJI MINISTAR U VLADI VOJVODINE GORAN JEŠIĆ ZA "SB": "Srbija ključa, Novi Sad je Gdanjsk ili Temišvar u vrijeme Čaušeskua"
30. Nov. 20241
Regija
ISTRAGA JE OTKRILA MNOGO TOGA: Evo šta je srušilo nadstrešnicu na željezničkoj stanici u Novom Sadu
26. Nov. 20240
Regija
UTAMNIČEN NAKON PADA NADSTREŠNICE: Vlada Srbije UKINULA imunitet Goranu Vesiću
24. Nov. 20240
Regija
GRAĐANSKI POKRET BRAVO O BRUTALNOSTI VUČIĆEVE POLICIJE: "Pretukli su 74-godišnjeg muškarca koji je uhapšen ispred suda"
24. Nov. 20240
Vijesti
“TO NIJE GLAVNI RAZLOG”: Zastupnica SDA Jasmina Biščević Tokić za “SB” nakon odgađanja sjednice Predstavničkog doma Parlamenta FBiH
Prije 22 min0
Evropa
HAOS U RUMUNIJI: Sud poništio rezultate predsjedničkih izbora
Prije 26 min0
Politika
SUMANUTA PORUKA NENADA STEVANDIĆA: "Političko Sarajevo je Srbima preko Kurtija objavilo rat!"
Prije 30 min0
Vijesti
"IMAMO ZAJEDNIČKE CILJEVE!": Refik Lendo se sastao sa premijerom Kurtijem
Prije 42 min0
Regija
U BEOGRADU HAOS: Priština našla osumnjičenog za eksploziju na Kosovu
04. Dec. 20241
Regija
SRBIJA NA NOGAMA: Udarili su ih tamo gdje ih najviše boli
03. Dec. 20240
Regija
CORAXOV KUTAK: Ana Brnabić na krovu Skupštine Srbije, sa snajperom u rukama, izgleda da...
03. Dec. 2024
Regija
"DOK SAM JA PREDSJEDNIK": Vučić se oglasio o otcjepljenju Vojvodine
04. Dec. 20241
trenutak ...
Komentari - Ukupno 0
NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora, a ne nužno i stavove redakcije Slobodna Bosna. Molimo korisnike da se suzdrže od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Redakcija zadržava pravo da obriše komentar bez najave i objašnjenja. Zbog velikog broja komentara redakcija nije dužna obrisati sve komentare koji krše pravila. Kao čitalac također prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa vašim vjerskim, moralnim i drugim načelima i uvjerenjima.