Ekonomija
DOBRA VIJEST IZ AUTOCESTA FBiH: Kreće investicija od 123 miliona maraka za završetak izgradnje tunela Hranjen
26. Maj 20230
Nakon što Istraga.ba u ponedjeljak objavila priču o propasti projekta “Tunel Hranjen”, koji je trebao spajati Goražde sa Sarajevom, reagirali su brojni zvaničnici i Tužilaštvo Kantona Sarajevo, koje je “formiralo predmet”.
Društvo
06. Avg. 2021 06. Avg. 2021
0
Bivši direktor JP "Autoceste FBiH" Adnan Terzić (SBB) odbacio je sve optužbe, kao i vlasnici firme "Euroasfalt".
Nova uprava "Autocesta" u međuvremenu je obustavila sve isplate prema izvođaču radova, sarajevskoj firmi "Euroasfalt", u kojoj je trenutno angažovan i Jasmin Bučo (SDA), koji je u trenutku sklapanja ugovora bio izvršni direktor JP "Autoceste FBiH". O svim problememima u vezi s izgradnjom tunela Hranjen "Autoceste FBiH" izvijestile su resorno ministarstvo u Vladi Federacije. Portal Istraga.ba objavio je pismo, koje prenosimo u cijelosti:
“Na osnovu vašeg dopisa 09-02-1-90-7/20 od 01.07.2021.godine dajemo pojašnjene stanja realizacije Ugovora JPAC 995-B100-18, „Probijanje glavne i servisne cijevi i izrada primarne podgrade cestovnog tunela Hranjen“ zaključno sa 30.06.2021.godine.
U odnosu na navode iz Vašeg pisma, a koji se odnose na stanje Ugovora do kraja maja 2021.godine došlo je do promjene finansijske vrijednosti izvršenih radova za iznos od 2.093.004,57 KM, bez PDV, kolika je vrijednost radova izvedenih u mjesecu junu 2021.godine, tako da je stanje finansijske realizacije 67.868.706,20 KM, bez PDV. U odnosu na prihvaćeni Ugovorni iznos od 69.999.900,00 KM, bez PDV, to čini 97 % a preostalo je još 2.131.193.80 KM, bez PDV. Ugovorni rok je 36 mjeseci; zaključno sa mjesecom junom 2021.godine utrošeno je 28,5 mjeseci ili 80 %, a preostalo je još 7,5 mjeseci (istek Ugovornog roka je 12.02.2022.godine).
Fizičku realizaciju radova, zaključno sa krajem juna 2021.g., čini sljedeće: iskopano je i podgrađeno 2.035 m GTC (glavne tunelske cijevi, sa portalnom dijelom) i 1.833 m STC (servisne tunelske cijevi), te pet pješačkih poprečnh veza kao i jedna poprečna veza za prolaz interventnih vozila, te dvije parkirne niše. U odnosu na projektovanu dužinu tunela od 5480 m iskopano i podgrađeno je 37,1 % glavne tunelske cijevi i 33,4 % servisne tunelske cijevi. Što se tiče poprečnih veza, u odnosu na ukupan broj 16+5=21, realizacija je 28,5 %, a što se tiče parkirnih niša u glavnoj tunelskoj cijevi su izrađene dvije, što prema 10 projektovanih, čini realizaciju 20 %.
Pitanje iz vašeg dopisa hoće li se realizirati ovaj Ugovor u zadanim vremenskim i finansijskim okvirima ima jednoznačan odgovor: za preostalih 7,5 mjeseci nije moguće realizirati preostalih cca 70% fizčkog obima (prosjek) niti je to moguće finansirati preostalim novčanim iznosom od 2.131.193,80 KM. Dakle, evidentno je vremensko kašnjenje i finansijski deficit na ovom Ugovoru.
pismo JP Autoceste upućeno Vladi FBiH
Uzroci stanja realizacije projekta
U nastavku su prikazana dva najbitnija faktora koji su uticali na ishod realizacije Ugovora.
Uslovi geološke sredine
Prema prognoznom uzdužnom geološkom profilu tunela Hranjen, datom u okviru geotehničke misije G1 – pripremna geotehnička studija, koju je obezbijedio Implementator projekta, JP Autoceste FBiH, iskop sa sjeverne/ulazne strane se vrši kroz dobre materijale – krečnjake u II-oj kategoriji stijenske mase (dobra stijena), a sa južne/izlazne strane kroz povoljnu stijensku masu – karbonske sedimente u III-oj kategoriji stijenske mase (povoljna stijena). Izvođač radova „Euro-Asfalt“ je bio u obavezi da izvrši dodatna geološka istraživanja radi provjere vjerodostojnosti prognoznog uzdužnog IG profila za potrebe izrade glavnog projekta tunela, ali je to uglavnom propustio uraditi uz objašnjenje da je prognozni geotehnički profil mjerodava za pozicioniranje trase tunela i izadu misije G21, prema kojoj je dizajnirao osnovne tipove (6) iskopno-podgradnih sistema u tunelu.
Nakon ostvarenog iskopa tunela do kraja maja 2021. godine na sjevernoj/ulaznoj strani u dužini 788 m a na južnoj/izlaznoj strani u dužini 1183 m kroz misiju G31 – izvedbena geotehnička studija, Izvođač je ustanovio da stvarni uslovi geološke sredine znatno odstupaju od prognoziranih u okviru misije G1, odnosno, u okviru misije G21. Zbog posljedica intenzivne tektonske aktivnosti, rasjednih zona, geološke navlake i pojave većih priliva podzemnih voda, iskop se vršio u znatno lošijoj geološkoj sredini:
– sa sjeverne/ulazne strane u iskopanih 788 m po prognoznom uzdužnom geološkom profilu iskop se trebao izvoditi u II kategoriji stijenske mase (dobra stijena); stvarno stanje, utvrđeno kroz iskop, bilo je znatno drugačije – iskop je bio u IV/V-oj kategoriji stijenske mase (slaba i vrlo slaba stijena);
– sa južne/izlazne strane u iskopanih 1183 m po prognoznom uzdužnom geološkom profilu iskop se trebao izvoditi u III-oj kategoriji stijenske mase (povoljna stijena); stvarno stanje, utvrđeno kroz iskop, bilo je znatno drugačije – iskop je bio u IV/V-oj kategoriji stijenske mase (slaba stijena i vrlo slaba stijena).
Zbog blizine servisne tunelske cijevi geološki uslovi su istovjetni kao i u glavnoj tunelskoj cijevi.
Iz narednog tabelarnog prikaza jasno je da se iskop u II-oj kategoriji stijenske mase nije izvodio, iskop u III-oj kategoriji stijenske mase bio je minimalno zastupljen, a da je značajna količina iskopa izvedena u IV-oj i V-oj kategoriji stijenske mase.
Tabela 1. Uporedni prikaz uslova geološke sredine, utvrđenih u različitim fazama projektovanja
Kategorija tla | Dužina % | II | III | IV | V | Ukupno (m) |
Podaci inicijalnog geološkog profila (misija G1) po Idejnom projektu IPSA Instituta, 2017.g. | m | 1580 | 1920 | 1960 | 310 | 5770 |
% | 27,4 % | 33,3 % | 34,0 % | 5,3 % | 100% | |
Podaci inicijalnog geološkog profila (misija G1) po Idejnom rješenju alternativne trase tunela „Hranjen“ JPACFBiH iz 2018. god. | m | 2150 | 2770 | 350 | 550 | 5820 |
% | 36,9 % | 47,6 % | 6,0 % | 9,5 % | 100% | |
Podaci geološkog profila (Geotehnička misija G21) po Izvođačevom Glavnom projektu | m | 1365 | 3180 | 340 | 595 | 5480 |
% | 25,0 % | 58,0 % | 6,0 % | 11,0 % | 100% | |
Presjek iskopom utvrđenog geološkog profila i RMR klasifikacije do 31.05.2021.god. | m | 0 | 142.7 | 1055,9 | 772,4 | 1971 |
% | 0 % | 8 % | 55 % | 37 % | 100% |
NAPOMENA: RMR klasifikacija stijenske mase definiše stijensku masu po kategorijama: I kategorija-vrlo dobra stijena, II kategorija-dobra stijena, III kategorija-povoljna stijena, IV kategorija-slaba stijena i V kategorija-vrlo slaba stijena.
Iako je objektivnost Izvođačeve promijenjene geotehničke klasifikacije stjenskog masiva upitna (jer Nadzor, IPSA Instutut, nije adekvatno pratio i učestvovao u tom procesu), pojavu težih uslova geološke sredine Izvođač je okarakterisao kao „nepredvidljive fizičke uslove“, što mu, prema tački 4.12 uslova Ugovora, daje pravo za potraživanje pokrića dodatnih troškova i utroška vremena za rad, pa je on to iskoristio i zvanično najavio potraživanja, sa naglaskom na novčana potraživanja.
Problem određivanja veličine potraživanja u novcu i vremenu
U vezi sa ovim bitno je istaći činjenicu da FIDIC ugovor tipa „projektuj i izgradi“ (tzv. Žuta knjiga) podrazumijeva da je prihvaćeni ugovorni iznos paušalan tj. da nema jediničnih cijena niti se vrijednost privremenih situacija za radove određuje na bazi količina stvarno izvedenih radova. Ipak, radi kontrole protoka novca, Naručilac (JPAC) je u Ugovoru predvidio tzv. kontrolni troškovnik kao instrument za objektivno i sinhronizovano upravljanje fizičkom i finansijskom realizacijom Ugovora.
To znači da je Izvođač bio u obavezi da iz prihvaćenog ugovornog iznosa derivira vrijednosti najvažnijih stavki radova (poput jediničnih cijena) u funkciji vrednovanja fizičkog učinka za plaćanje izvršenih radova po privremenim situacijama i on je to učinio za radove koji su bili definisani glavnim projektom, sa posebnim fokusom na tipove iskopno-podgradnih sistema koji odgovaraju uslovima geološke sredine u kojoj se izrađuje tunel.
Problem se pojavio kad je utvrđeno da su stvarni uslovi geološke sredine teži nego je to bilo pretpostavljeno u glavnom projektu: nije bio definisan način valorizacije dodatnih troškova kao posljedica izvođenja radova u takvim, težim, uslovima geološke sredine, tako da je Izvođač nametnuo svoj pristup načinu obračuna dodatnih troškova.
Nadzor nije imao adekvatan metod da se to pitanje brzo riješi na fer osnovi pa je došlo do višemjesečnog pritiska Izvođača, izraženog kroz seriju najava protraživanja te kroz optužbe da predstavnici Nadzora i predstavnici Implementatora putem „neopravdano smanjenog“ protoka novca u korist Izvođača koče i onemogućuju njegov rad. Zbog toga je Direktor JPAC uveo personalne promjene na poziciji predstavnika Naručioca i šefa projekta na ovom Ugovoru, a sa predstavnicima Izvođača i Nadzora napravljen je dogovor oko načina obračuna troškova zbog nepredvidljivih fizičkih uslova (prema klauzuli 4.12 UU), te načina isplaćivanja stavke „Nepredviđeni radovi“ iz Strukture cijene ponude, Aneks 3. Time je ozvaničena praksa da se „privremeno prihvataju neodobrena potraživanja Izvođača“ radi plaćanja privremenih situacija za radove, kako Izvođač ne bi trpio finansijske teškoće, i kako bi bio motivisan za ubrzanje napredovanja iskopa tunela (zbog čega vremenska potraživanja Izvođača nisu bila ni razmatrana).
S obzirom na činjenicu da su stvarni radovi izvođeni u težim uslovima geološke sredine nego što je to bilo predviđeno prognoznim uzdužnim geološkim profilom, odnosno glavnim projektom, uz primjenu prethodno opisanog dogovorenog metoda vrednovanja „nepredvidljivih radova“, te uz znatno veći utrošak vremena po jedinici napredovanja iskopa tunela, ugovorni vremenski i finansijski okviri su sad skoro iscrpljeni.
Aktivnost Implementatora s ciljem rješavanja problema
Nadzor još u februaru 2021. godine zvanično obavijestio Implementatora o svojoj procjeni da se iskop u geološkom smislu neće znatno promijeniti, odnosno da će se preostali tunelski iskop u dužini od 3879 m izvoditi u V-oj i IV-oj kategoriji stijenske mase (vrlo slaba stijena i slaba stijena), pa prema dosadašnjoj dinamici građenja zaključio da se završetak iskopa tunela može se očekivati u martu 2024. godine, a da ukupni troškovi gradnje mogu dostići vrijednost od cca. 196.000.000,00 KM bez PDV, o čemu je direktor JPAC blagovremeno obaviješten. Nakon toga, na inicijativu izvršnog direktora za projektovanje i građenje, razmatrane su mogućnosti nastavka realizacije Ugovora. Kao prvu mogućnost, Služba za javne nabavke je dala ideju o vanplanskoj nabavci putem pregovaračkog postupka bez objave obavještenja za dodatne radove u vrijednosti 20 % (13.999.980,00 KM bez PDV) od osnovnog Ugovora, a u skladu sa članom 24. stav 1. tačka a Zakona o javnim nabavkama. Međutim dodatni iznos ne bi bio dovoljan za finansiranje očekivanog povećanja troškova odnosno cijene Ugovora a sa druge strane pitanje je da li bi Vlada FBiH, kao Investitor, pristala na ovaj model.
Zatim je pronađena druga mogućnost okončanja ovog ugovora, bilo sada ili nakon što se utroše sva ugovorena sredstva (prihvaćeni ugovorni iznos iz dokumenta Obrazac za cijenu ponude), a zasnovana je na članu-potklauzuli 19.7. Opštih uslova ugovora FIDIC – Žuta knjiga izdanje 1999.g. Imajući u vidu da bi, zbog okolnosti koje su rezultat nepredvidljivih fizičkih uslova (4.12 OUU), cijena za završetak ugovorenih radova bila toliko povećana da prelazi dozvoljeni iznos za plaćanje u skladu sa važećim zakonima (Zakon o javnim nabavkama, Zakon o obligacionim odnosima), gore navedena potklauzula Ugovora daje pravo Naručiocu (JPACFBiH) da bude oslobođen od daljeg izvršavanja Ugovora, nakon što formalno obavijesti drugu stranu o tome i isplati Izvođaču iznos iz tačke (b) navedene potklauzule.
U međuvremenu, istekom mandata, razriješena je prethodna Uprava i direktor JPAC a imenovani su vršioci dužnosti na svim pozicijama članova Uprave i na poziciji direktora, pa je novo rukovodstvo odmah pristupilo daljim aktivnostima na rješavanju problema nastavka realizacije projekta tunela Hranjen. Na prvoj redovnoj sjednici novog rukovodstva (01.07.2021.) razmatrano je više izvještaja, analiza i osvrta pojedinih aktera unutar JPAC, koji su bili uključeni u dosadašnji tok ovog projekta, pa je nakon diskusije zaključeno da se razmatrani dokumenti dopune proširenom analizom konkretnih pitanja kojima bi se dodatno rasvijetlila problematika nezadovoljavajuće realizacije Ugovora:
“Dostaviti projektovane dužine sa cijenama u odnosu na kategorije i dati tabelu u kojoj će se prikazati stvarno izvedene dužine po kategorijama i jedinične cijene šta je projektovano a šta je izvedeno. Dati podatke posebno u finansijskom smislu koliko su ukupno priznati i plaćeni odštetni zahtjevi na šta se odnose i ko ih odobrava. Da izvršni direktor za opće – pravne i kadrovske poslove dostavi izjašnjenje o kompletnoj dokumentaciji sa pravne strane posebno o tenderskoj dokumentaciji, ugovoru, aneksu na ugovor, odnos prema Zakonu o obligacionom odnosu, koje su ovlasti Inžinjera, a koje su ovlasti predstavnika investitora i kako su oni provodili postupak u odnosu na data ovlaštenja.“
Na drugoj redovnoj sjednici Uprave (16.07.2021.) cjelovito je razmotrena ukupna problematika realizacije projekta tunela Hranjen i tom prilikom je utvrđeno više faktora koji su uticali na realizaciju projekta i doveli do trenutnog stanja. Ovdje se daju samo njihove naznake:
Analizirajući sve dostavljene informacije i prethodno navedene činjenice Uprava JPAC je utvrdila sljedeće zaključke, kojima se inicira konkretno rješavanje problematike sadašnjeg stanja realizacije aktuelnog Ugovora i nastavka realizacije projekta tunela Hranjen:
Sumarno, do sada je iskopano/podgrađeno 37 % tunela, utrošeno 97 % od ukupne vrijednosti ugovorenih radova (sa uključenom zadnjom „Privremenom situacijom“), te je proteklo 80 % ugovorom definisanog roka za završetak radova.
Pismo JP "Autoceste" upućeno Vladi FBiH
Nakon što dobije povratne informacije od subjekata koji će realizirati prednje zaključke, Uprava JPAC će bez odlaganja poduzeti dalje korake za razrješenje date problematike, uključujući i iniciranje pitanja eventualne odgovornosti sudionika projekta, te za definisanje mogućnosti nastavka realizacije projekta.
JP Autoceste Federacije BiH, kao Implementator projekta, je mišljenja da ne treba odustajati od projekta tunela Hranjen bez obzira na stanje u kome se taj projekat trenutno našao. Ukoliko i drugi subjekti (Federalno ministarstvo prometa i komunikacija, Vlada FBiH) zauzmu sličan stav, nakon okončanja aktuelnog ugovora, postoji logičan metod za dalju realizaciju ovog projekta.
Imajući u vidu, da je kroz predmetni Ugovor dostavljen Glavni projekt urađen od strane konzorcija Institut IGH d.o.o. Zagreb i Design&QC d.o.o. Sarajevo na koji je izdata građevinska dozvola, a uz kvalitetno urađenu Geotehničku misiju G21, nema zakonske prepreke da se, uz obezbjeđenje dodatnih finansijskih sredstava, pokrene novi tenderski postupak za izbor Izvođača radova sa opštim uslovima ugovora FIDIC – Crvena knjiga,1999. god., što bi omogućilo nastavak projekta sa manjim rizikom u odnosu na ranije stanje”.
Ekonomija
DOBRA VIJEST IZ AUTOCESTA FBiH: Kreće investicija od 123 miliona maraka za završetak izgradnje tunela Hranjen
26. Maj 20230
Ekonomija
UBRZANI RADOVI: Dnevno se iskopa do četiri metra tunela Hranjen
13. Maj 20230
Ekonomija
OD SARAJEVA DO GORAŽDA ZA 45 MINUTA: Snimke iz zraka otkrivaju kako napreduje izgradnja tunela Hranjen...
30. Apr. 20231
Ekonomija
OD SARAJEVA DO GORAŽDA ZA 45 MINUTA: Tunel Hranjen će biti probijen u naredne...
15. Apr. 20232
Politika
SVAKA POMOĆ JE DOBRODOŠLA: "Trojka" i PDA mjesecima lobiraju za smjenu vlasti u Tuzlanskom kantonu, a pomaže im i ambasador Murphy?
Prije 5h4
Svijet
RUSKI PARTIZANI JAVLJAJU: "Ubili smo ruskog pukovnika, ratovao je i u Jugoslaviji"
Prije 5h1
Sport
NOVI PROBLEMI ZA HADŽIBEGIĆA: Rade Krunić upitan za Portugal i Luksemburg?
Prije 5h0
Sport
POČELO SUĐENJE BIVŠEM REPREZENTATIVCU NIZOZEMSKE: Kako je slavni nogometaš švercovao drogu?
Prije 6h0
Društvo
TUŽNO JE KAKO ŠKOLARCI U RS-u SLAVE MATURU: Jedan dječak na fotografiji ipak uljeva nadu
03. Jun. 20234
Društvo
KAD PUHALO TVITA: "Novak Đoković koristi nešto što se zove 'TaoPatch', je*ote ima li ikakvo..."
03. Jun. 20231
Društvo
BIVŠI LOGORAŠ PISAO PREMIJERU FBiH NERMINU NIKŠIĆU: "Sanjao sam da si se suprotstavio Draganu Čoviću"
04. Jun. 202321
Društvo
MUFTIJSTVO MOSTARSKO O NASILNOM UPADU U DŽAMIJU: "Neviđen i nezapamćen atak na vakufsku imovinu"
Prije 12h0
trenutak ...
Komentari - Ukupno 0
NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora, a ne nužno i stavove redakcije Slobodna Bosna. Molimo korisnike da se suzdrže od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Redakcija zadržava pravo da obriše komentar bez najave i objašnjenja. Zbog velikog broja komentara redakcija nije dužna obrisati sve komentare koji krše pravila. Kao čitalac također prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa vašim vjerskim, moralnim i drugim načelima i uvjerenjima.