ANALIZA DW-a: Električni automobili još se uvijek loše prodaju u Evropi, ali u Kini su hit

Za Patricka Schaufussa iz McKinseya je tu ključno pitanje cijene: „U Evropi su e-automobili obično 15 do 20% skuplji od automobila s 'običnim' motorima, u Kini je razlika samo 10% i mnogi kineski e-automobili su već jeftiniji nego slični iz Evrope.“

  • Auto

  • 13. Feb. 2024  

  • 0

Prodaja e-automobila u Evropi uvijek iznova zapinje, pogotovo u Njemačkoj gdje je ukinuta državna potpora. S druge strane, u Kini je sve više takvih automobila, iako razlog tome nije samo dobro tržište, piše DW u analizi.

Pitanje subvencija

Nešto prije Božića su i oni Nijemci koji su namjeravali kupiti električni automobil natjerani da još jednom promisle o svojoj odluci. Zbog problema s državnim proračunom ukinuta je državna potpora za kupovinu e-automobila za građane, koja je iznosila do nekoliko tisuća eura. Par mjeseci ranije je vlada već ukinula program te potpore za tvrtke.

Neke tvrtke to nije osobito zabrinulo. Iz više rent-a-car firmi se čuje kako se žele riješiti svojih e-vozila jer ih malo ko traži. Još uvijek je teško naći mjesto za punjenje baterije i sve je previše komplicirano. Prema podacima udruge evropskih proizvođača automobila, sve je to uzrokovalo lošu prodaju e-automobila, u Njemačkoj je njihova prodaja u prosincu pala za 48%, a u čitavom EU-u za 17%.

Partick Schaufuss iz savjetničke firme McKinsey smatra da neće biti nekakvog rasta prodaje ni ove 2024. godine te da će tek u sljedećim godinama možda biti drugačije, ako se pojave novi i povoljniji modeli.

Još uvijek samo za bogataše

Mike Tyndall koji promatra automobilsku industriju za banku HSBC ukazuje da je zapravo rast prodaje e-automobila u prošloj godini bio „prilično snažan“, ali ovaj neosporni zastoj je možda i posljedica prevelikih očekivanja u brzini širenja tržišta takvih vozila.

No ukidanje državne potpore vraća pažnju na osnovni problem u prodaji e-automobila: njihova cijena je još uvijek visoka i tu ne pomažu mnogo ni popusti proizvođača u više država Evrope da bi se privukli novi kupci. Tyndall ukazuje da su prvi kupci električnih vozila ionako bili imućnije osobe – to se vidi i po samim električnim vozilima na ulicama Evrope. „Ali sad dolazite do potrošača koji su daleko osjetljiviji na troškove i s obzirom na sadašnje cijene e-automobila su vjerojatno malo suzdržaniji u promjeni“, kaže stručnjak banke HSBC.

"Običan" potrošač je primijetio još nešto, pad cijene rabljenih e-automobila je daleko veći od pada cijene kod „običnih“. Tu je s jedne strane tehnički problem broja ciklusa punjenja baterije koja je jedan od najskupljih dijelova e-automobila, ali i tehnološki razvoj gdje se „stare“ baterije od prije pet ili više godina ne mogu usporediti s današnjima.

Već to je ozbiljan argument nekome tko računa s utrškom od prodaje „starog“ kupiti „novi“, a Tyndall ukazuje i kako je infrastruktura mjesta za punjenje e-automobila još uvijek nedovoljna. Ali i dodaje kako će svi ti nedostaci vremenom nestajati, no za to će trebati još par godina.

"Budućnost će biti električna"

Kad je pak riječ o evropskim proizvođačima automobila, tu nema nikakvih sumnji: „Mi smo čvrsto uvjereni da će budućnost biti električna i odlučno krećemo u smjeru tranzicije u mobilnosti“, kaže na primjer glasnogovornik koncerna Volkswagen. A spremni su i na golema ulaganja: prošlog ožujka je objavljeno kako će VW u sljedeće četiri godine investirati 180 milijardi eura, a preko dvije trećine tog novca će otići u razvoj elektrifikacije i digitalizacije.

Njemački proizvođač želi da do 2030. godine 80% vozila prodanih u Evropi bude električno, a u SAD-u 55%. Jer VW je prošle godine povećao prodaju svojih električnih vozila za 21%. I iako misli kako će biti „izazov“ prebroditi ovu godinu zbog ukidanja državnih potpora, VW je objavio da i podaci o prodaji iz 2023. pokazuju kako su „na pravom putu".

Mike Tyndall tvrdi da slično razmišljaju i drugi europski proizvođači kao što je Stellantis (Peugeot, Fiat i Opel), ali da je ključno pitanje isplativosti takvog vozila. Oni još uvijek moraju balansirati između prihvatljive cijene i dobiti koju će ostvariti, a njihov strah je utoliko veći s obzirom na razvoj na tržištu proteklih mjeseci i prestanak državnih potpora.

"Kinez" je na vrhu

Koliko god da tržište e-automobilima zapinje u Evropi, tako se čini da kinesko tržište ništa ne može zaustaviti. To je prepoznao i Volkswagen koji je samo 2023. potrošio 5 milijardi dolara kako bi se na tom najvećem tržištu osobnih vozila na svijetu izborio protiv konkurenata kao što su američki Tesla ili kineski BYD.

Taj kineski proizvođač je samo u posljednjem kvartalu 2023. prodao 526 hiljada električnih vozila i time prestigao i Teslu na svjetskoj ljestvici. A dok se njemački proizvođači žale na pad prodaje, BYD je svoju prodaju u decembru povećao za 70% čitavim spektrom novih vozila, od malenih osobnih automobila pa do gradskih i međugradskih električnih autobusa.

Za Patricka Schaufussa iz McKinseya je tu ključno pitanje cijene: „U Evropi su e-automobili obično 15 do 20% skuplji od automobila s 'običnim' motorima, u Kini je razlika samo 10% i mnogi kineski e-automobili su već jeftiniji nego slični iz Evrope.“

Gdje je dobit?

No ovaj ekonomski stručnjak upozorava: „Kinesko tržište e-vozila nije zdravo tržište. Tu je čitavo mnoštvo proizvođača koji rade fantastične proizvode, ali veoma malo njih s njima i zarađuje novac“, objašnjava Schaufuss. Jer tu je i kineska država u pravilu barem suvlasnik, a direktiva najprije glasi: širiti se i osvojiti tržište, a ekonomska isplativost proizvodnje je sporedni čimbenik.

Evropski proizvođači slijede drugačiju logiku: „Oni se trude pobijediti na temelju kvalitete i brenda. A po meni, tu će vam trebati mnogo vremena. Trebate jako duboke džepove – dakle i dobit kako biste to financirali. I trebate strpljenja.“

I iz Volkswagena se čuje kako Kinezi neće osvojiti tržište Evrope samo niskim cijenama: „Strani proizvođači u Evropi trebaju prihvatiti i osobitosti ovog tržišta. A konkurenti iz Kine tu ne mogu nuditi svoja vozila tako agresivno i jeftino kao u Kini.“

No utrka već traje, smatraju u Volkswagenu, a to nije prva u kojoj njemački proizvođač nije bio poražen. „To je isto kao kad su se pojavili automobili iz Japana i Koreje", kaže glasnogovornik VW-a.

Vezane vijesti

Komentari - Ukupno 0

NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora, a ne nužno i stavove redakcije Slobodna Bosna. Molimo korisnike da se suzdrže od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Redakcija zadržava pravo da obriše komentar bez najave i objašnjenja. Zbog velikog broja komentara redakcija nije dužna obrisati sve komentare koji krše pravila. Kao čitalac također prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa vašim vjerskim, moralnim i drugim načelima i uvjerenjima.

  1. Lista komentara
  2. Dodaj komentar

trenutak ...