Evropa
MAĐARSKI DESNIČAR PETER SZZIJARTO: "Brisel pokušava da svrgne patriotske lidere u Srbiji, Mađarskoj i Slovačkoj"
Prije 42 min0
Srbija se sprema za novi rat
Regija
Prije 2h
0
Veton Suroi, kosovski publicista i bivši novinar, napisao je autorski tekst za Kohu u kojem je analizirao upotrebu kvalifikacija “Aco Šiptare” i, s druge strane, “ustaše” na protestima u Srbiji. On objašnjava da to predstavlja dehumanizaciju protivnika, kao što je činjeno uoči ratova devedesetih, i ocjenjuje da se Srbija sprema za novi rat.
Tekst Vetona Suroia, napisan za Kohu, prenosimo u cijelosti kako je u prevedenoj verziji objavljen na stranici Kosseva.
“Akteri konfrontacije na ulicama Srbije danas su djeca rođena ili odrasla u ovom vijeku. Dok je pažnja svijeta usmjerena na druge krize u svijetu, isti taj svijet je pretpostavljao da će s vremenom rane prošlosti zacijeliti i da će nove generacije koje odrastaju u Srbiji same po sebi biti demokratske i liberalne, poput većine svojih evropskih vršnjaka. Srbija nije znala ili nije htjela da se suoči sa prošlošću. Danas njen problem postaje neznanje kako da se suoči sa sadašnjošću.
Tokom iste noći demonstranti protiv vlasti izrazili su se uzvicima upućenim predsjedniku Srbije, koga njegove pristalice nazivaju „Aco Srbin“ kao narodnu potvrdu njegovih patriotskih zasluga. Uzvik protiv Vučića bio je: „Aco Šiptare!“
Demonstranti su potom jasno pokazali šta misle o etničkoj pripadnosti vlasti, izazivajući jedinice specijalne policije pitanjem i uzvikom: „Idite na Kosovo!“ Da su otišli na Kosovo, specijalne jedinice srbijanske policije po tradiciji bi morale da tuku i ubijaju Albance, što se podrazumijeva ulogu, a što se razlikuje od onoga što trenutno rade – premlaćivanja Srba.
Srbija je ušla u fazu neviđene tenzije između dvije konfrontirane strane, za koju ne vjerujem da je postojalo ni tokom pada Miloševića 5. oktobra 2000. Četvrt vijeka poslije Miloševićevog pada, ova tenzija nije između „partizana“ i „četnika“, „komunista“ i „demokrata“ ili „proevropljana“ i „proruske orijentacije“, već se svodi na nešto što se može opisati kao uvreda huligana – i tako rat između Vučićevih pristalica i njegovih protivnika postaje rat između „šiptara“ i „ustaša“.
Naravno, ne nazivaju svi demonstranti jedni druge „šiptarima“ ili „ustašama“, ali ovaj jezički manifest može biti indikativan za društveni fenomen u Srbiji. U njemu se vidi oživljavanje termina „šiptar“ kao uvrede. U socijalističkoj Jugoslaviji, poštujući jezičku normu, srbijanski građani su imali pravo da koriste termin „Albanci“ za svoje sugrađane, ali neki su birali „šiptar“ – ne samo da bi razlikovali Albance iz Albanije od onih iz bivše Jugoslavije, već i da bi označili niži društveni status. „Šiptar“ nije bio toliko etnička odrednica koliko odrednica društvenog ranga i fizičkog rada. „Šiptar“ je u Beogradu bio drugo ime za ložača uglja ili drvosječu.
Kada demonstranti nazivaju predsjednika Vučića „šiptarom“, to čine sa dva cilja: prvo, da pokažu da on nije „Aca Srbin“ i da je „šiptar“ suprotnost zaštitniku srpskih nacionalnih interesa; drugo, da ga označe kao društveno i civilizacijski niže rangiranog od bilo kog srbijanskog građanina. Sličan je cilj i korištenja termina „ustaša“. Termin, koji označava hrvatske kvislinške formacije tokom Drugog svjetskog rata, počeo je da se koristi u Srbiji tokom raspada bivše Jugoslavije kako bi se prikazalo da je rat naoružanih Srba za okupaciju i podjelu Hrvatske bio rat „antifašista“ protiv „ustaša“. Od tada, svako ko se protivi srpskoj nacionalističkoj politici u Hrvatskoj postaje „ustaša“, što praktično isključuje skoro sve. Kao produžetak, sada je i studentski pokret protiv Vučića označen kao „ustaše“.
Obje odrednice dio su starog i poznatog modela dehumanizacije. Ako je Vučić „šiptar“, on nije samo „strano meso“ u Srbiji, već pripada društvenom rangu koji opravdava nasilje protiv njega. Nasilje Srbina prema Srbinu (bratu prema bratu) nije prihvatljivo, ali protiv „šiptara“ nije samo prihvatljivo, već je tradicionalno legitimno. Štaviše, to danas postaje legitimno, kada su oni koji su nekad bili „šiptari“ sa Kosova stvorili nezavisnu državu priznatu od velikog dijela svijeta, pa čak i najrazvijenijeg. Tako je nasilje nad „ustašama“ potpuno historijski i racionalno opravdano, jer ovaj termin podsjeća na sistematsko progonstvo Srba u Drugom svjetskom ratu i primenjuje se potom na sve Hrvate koji su stvorili svoju nezavisnu državu i postali članovi NATO i EU.
Na čudan način, Srbija se priprema za novi rat. Tokom devedesetih, dehumanizacija protivnika u drugim dijelovima Jugoslavije bila je upozorenje za nasilnu kampanju. Slovenci su bili „staljaši iz Beča“, Hrvati „ustaše“, Bošnjaci „Turci“, a Albanci „šiptari“ – svi dio velike antisrpske zavjere Vatikan-CIA-Iran. Biti staljaš, ustaša, Turčin ili šiptar olakšavalo je rat protiv njih.
Sada, poslije svih ratova protiv drugih naroda, Srbija ulazi u diskurs koji treba da opravda nasilje nad političkim protivnicima unutar zemlje. „Albansko-hrvatski“ rat postaje posljednji rat Srbije.
Akteri konfrontacije na ulicama Srbije danas su djeca rođena ili odrasla u ovom vijeku. Dok je svijet fokusiran na druge krize, pretpostavljalo se da će nove generacije biti demokratske i liberalne. Dio kritičkih intelektualaca u Srbiji upozoravao je da se Srbija, kao i cijela bivša Jugoslavija, mora suočiti sa prošlošću kao neophodnom bazom za demokratiju, poput Njemačke poslije Drugog svjetskog rata.
U različitim rezolucijama Evropskog parlamenta i programima Berlinskog procesa isticano je da Srbija mora da se suoči s prošlošću. Ona to nije učinila, već je prepisala prošlost tako da svaki zločin nad drugim narodima, uključujući genocid, dobije opravdanje u okviru savremenih srbijanskih državnih vrijednosti.
Srbija nije znala ili nije htjela da se suoči sa prošlošću. Sada njen problem postaje neznanje kako da se suoči sa sadašnjošću.
Andrej, brat predsjednika Srbije Vučića, pojavio se na protestu protiv studentskih demonstranata (poznati kao takvi, iako odavno nisu samo studenti, već širi narodni pokret). Njegov izlazak pokazuje da vlast umije da protestuje na ulici, i to vjerovatno i zato što uživa široku podršku građana, potvrđenu na izborima od 2012. godine, koje brat vodi na čelu populističkog političkog pokreta.
Približavajući se demonstrantima, kamere su zabilježile uzvik grupe Andreja Vučića upućen protivnicima: „Ustaše, ustaše…!“”
Evropa
MAĐARSKI DESNIČAR PETER SZZIJARTO: "Brisel pokušava da svrgne patriotske lidere u Srbiji, Mađarskoj i Slovačkoj"
Prije 42 min0
Regija
VUČIĆ JE SAM SEBI NAJVEĆA PODRŠKA: U video obraćanju najavio "obračun"
Prije 1h0
Regija
RUSKI POLITIČAR "KRITIKOVAO" VUČIĆA: "Trebali ste snažnije reagovati na početku protesta"
Prije 2h0
Regija
VUČIĆ S RUSKIM AMBASADOROM: Najavio sastanak s Putinom?
Prije 4h1
Šareni svijet
ŠIRI SE RUSKA KARTA BOSNE S NOVIM GRANICAMA: "Ovako je vidim Evropu"
Prije 9 min0
Mini market
KOLUMNA ANDREJA NIKOLAIDISA: "Napad na Avdića i privođenje novinarke koja razotkriva kriminal granične policije nisu slučajnost"
Prije 9 min0
Mini market
KULT LIČNOSTI?: Dodikovo ime na udžbenicima u RS podsjeća na političku (ne)kulturu jednopartijskog sistema
Prije 22 min0
Ekonomija
ZASADITE JEDNOM, RAĐA DO 100 GODINA: Od te voćke možete zaraditi ogroman novac
Prije 27 min0
Regija
BEOGRADSKI ADVOKAT ČEDOMIR STOJKOVIĆ PORUČIO DODIKU: „Majstore, osudio te sud države - referendum bi mogao biti...“
20. Avg. 20250
Regija
SRBIJANSKI OPOZICIONAR NIKAD OŠTRIJI: "Šta je Srbi? Čudite se što Vučić bije vašu djecu? A šutjeli ste za Sarajevo, genocid u Srebrenici..."
19. Avg. 20251
Regija
POTPUNI DEBAKL VUČIĆEVOG REŽIMA: Predsjednik Srbije na ulice poslao svoje pristaše, evo šta se dogodilo...
Prije 15h0
Regija
OPOZICIONI LIDER ŠOKIRAO JAVNOST U SRBIJI: Nakon Vučićevog odlaska sa funkcije predsjednika, žele da Milorad Dodik bude...
19. Avg. 20250
trenutak ...
Komentari - Ukupno 0
NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora, a ne nužno i stavove redakcije Slobodna Bosna. Molimo korisnike da se suzdrže od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Redakcija zadržava pravo da obriše komentar bez najave i objašnjenja. Zbog velikog broja komentara redakcija nije dužna obrisati sve komentare koji krše pravila. Kao čitalac također prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa vašim vjerskim, moralnim i drugim načelima i uvjerenjima.