ŠTA JE ZAPRAVO ISTINA: Ko je izmislio Djeda Mraza

Pravi korijeni modernog Djeda Mraza sežu mnogo dublje u prošlost. Istorijski gledano, lik se temelji na Nikoli Mirskom, biskupu iz 4. vijeka s područja današnje Turske

  • Jeste li znali

  • Prije 2h  

  • 0

Coca-Cola nije stvorila Djeda Mraza, ali je njezino oglašavanje oblikovalo današnju sliku najpoznatijeg novogodišnjeg lika.

Mit prema kojem je tog mnogoimenovanog donositelja novogodišnjih darova izmislio brend gaziranih pića toliko je uporan da je čak i Coca-Cola morala reagovati kako bi razjasnila činjenice.

Međutim, iako ga firma nije izmislila, priznaje kako je njezino oglašavanje imalo važnu ulogu u oblikovanju i širenju savremene slike Djeda Mraza.

Coca-Cola objašnjava da je od 1931. godine ilustrator Haddon Sundblom, kojeg je angažovala kompanija, uspostavio prepoznatljivu sliku dobroćudnog, krupnog muškarca u crveno-bijelom kaputu.

Taj je prikaz, distribuiran širom svijeta kroz reklame i plakate, s vremenom postao vizuelni standard u različitim prikazima Djeda Mraza.

Pravi korijeni modernog Djeda Mraza sežu mnogo dublje u prošlost. Istorijski gledano, lik se temelji na Nikoli Mirskom, biskupu iz 4. vijeka s područja današnje Turske.

U srednjovjekovnoj Evropi širile su se legende o Svetom Nikoli, zaštitniku djece i siromašnih, što je dovelo do razvoja brojnih regionalnih tradicija.

Smatra se kako je lik u Sjevernu Ameriku stigao u 17. vijeku preko holandskih imigranata.

Njihov „Sinterklaas“, kojeg su rani doseljenici donijeli u Nieuw Amsterdam, postupno je u engleskom govornom području prerastao u „Santa Claus“.

Budući da su mnoge protestantske zajednice u Sjevernoj Americi odbacile poštovanje katoličkih svetaca, darivanje se s vremenom premjestilo s praznika Svetog Nikole 6. novembra, na dan njegove smrti, na Božić, 24. ili 25. decembra.

U 19. vijeku Djeda  Mraz dobija i svoj književni oblik. Pisac Vašington Irving opisao ga je već 1809. godine kao veselog i bucmastog Holanđanina.

Presudan uticaj imala je pjesma „Posjeta Svetog Nikole“ iz 1823. godine, koja je prvi put objedinjavala ključne elemente poput saonica koje vuku sobovi, noćnog dolaska kroz dimnjak i dijeljenja darova.

Krajem 19. vijeka ilustratori su dodatno usavršili njegov vizuelni izgled.

Karikaturista njemačkog porijekla Tomas Nast od 1863. godine razvijao je vizuelne elemente za američki časopis „Harper's Weekly“. Stvorio je snažnog, bradatog muškarca u različitim crveno-bijelim varijantama, prikazanog kako živi na Sjevernom polu, uz pomoć vilenjaka i vođenja popisa želja.

Nastove ilustracije, koje se i danas koriste, preuzeo je i ilustrator Coca-Cole. Haddon Sundblom prikazao je Djeda Mraza toplije – ljudski, prijateljski i pristupačno – dajući tom liku prepoznatljiv i jedinstven izgled.

Širenjem američke popularne kulture nakon Drugog svjetskog rata, ova verzija Djeda Mraza ustalila se širom svijeta i zadržala se sve do danas.

   

Vezane vijesti

Komentari - Ukupno 0

NAPOMENA: Komentari odražavaju stavove njihovih autora, a ne nužno i stavove redakcije Slobodna Bosna. Molimo korisnike da se suzdrže od vrijeđanja, psovanja i vulgarnog izražavanja. Redakcija zadržava pravo da obriše komentar bez najave i objašnjenja. Zbog velikog broja komentara redakcija nije dužna obrisati sve komentare koji krše pravila. Kao čitalac također prihvatate mogućnost da među komentarima mogu biti pronađeni sadržaji koji mogu biti u suprotnosti sa vašim vjerskim, moralnim i drugim načelima i uvjerenjima.

  1. Lista komentara
  2. Dodaj komentar

trenutak ...